HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Moon I-5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/12 :  09:14:48  Show Profile Send linkan a Private Message
Denna review hade tyvärr försvunnit upptäckte jag så jag ombads att lägga upp den igen.

Förra våren så började jag fundera på att ersätta mina rörmonoblock (Sentec M30) mot något bättre. Min anläggning bestod av en Harmony Design moddad Sony XA 30 ES CD, Rotel 1070 försteg, Sentec M30 slutsteg samt ett par KEF Reference 3-2 högtalare.
Jag började med att läsa tidningar, fråga kompisar, i affärer och på nätet efter lämpliga kandidater som fick kosta upp till 40’.
Skaran som jag blev intresserad av var bl.a. Dynamic Precision 6.4, Musical Fidelity A3CR för- och slutsteg, Advantage S150, Audionet SAM, Classé 201 och några till. Det finns många andra i denna prisklass men nånstans måste man ju dra gränsen tyckte jag.

I slutet av april så lånade jag hem en Advantage S150 från Best Sound över en helg och blev imponerad över vilken kontroll och värme som tillkom i systemet, mycket p.g.a. att basen gick lite djupare och med mer kraft. Diskanten var klart bättre än med rören men inte samma sköna mellanregister. Klar kandidat kändes det som men jag ville ju testa lite fler alternativ innan jag bestämde mig.

Var hemma hos föräldrarna i Luleå under en vecka i maj och besökte då Bossa Audio.
De hade två mycket intressanta förstärkare, BAT och Pass Aleph.
Tyvärr så är det ju lite problematiskt att låna hem prylar så långt hemifrån så jag fick nöja mig med en provlyssning och det lät mycket bra även om Passen inte fick värmas tillräckligt.

Min utvärdering blev tyvärr stoppad eftersom det lades ett varsel på vårt bolag och det tog till mitten av juni innan detta löste sig.

Iväg till Sontec för att låna hem en Audionet SAM vilken jag verkligen hoppades mycket på.
Bra kontroll, hög upplösning men dåligt tryck i basen och att den kändes väl så tråkig i sin presentation. Kopplade in rören på pre-out och märkte knappt nån skillnad mellan dessa och SAM:ens slutsteg. Denna förstärkare ströks från listan och återlämnades.

Hifi-klubben låg sen på tur med Classé 201 men då inträffade ju naturligtvis deras årliga
10%-iga höjning så jag uteslöt helt denna.

Ljudmakarn hade ett par Musical Fidelity A3CR hemma som jag lånade över midsommar och glad i hågen så hann jag koppla upp allt och började så smått att lyssna före snapsarna slog ut hörsel-funktionen.
Allt som har stått om denna kombination i tidningar och på nätet hade byggt upp mycket stora förväntningar på denna kombo men till min besvikelse levde de aldrig upp till dessa krav.
För det första så tyckte jag att ljudet var alldeles för murrigt och varmt men de saknade även förmågan att driva mina högtalare, det kändes som att slutsteget storknade då jag spelade musik typ Fourplay och liknande.

Jag åkte till Reference Audio och fick förslaget om att låna hem ett Krell KAV 150-slutsteg.
Sagt och gjort, hemma insåg jag snabbt varför folk nämner ”Krell-bas”, här var det inga tvivel om vem som bestämde. Jag var helt övertygad om att detta skulle köpas och frun var också lyrisk denna kväll. Jag höjde volymen lite extra och då föll det fina korthus vi byggt upp. Diskanten var väldigt otrevlig att lyssna på; hård, kantig och analytisk i dess sämsta bemärkelse.

Återbesök på Best Sound i mitten av juli för att åter låna hem S150 inför köp, samma positiva intryck som första gången men jag bestämmer mig för att vänta några veckor innan jag slår till. Efter dessa veckor så hade jag hunnit utesluta Dynamic Precision mycket p.g.a. att de bara har balanserade ingångar. Tanken på att även köpa nytt försteg gjorde att jag räknade bort denna.

I början av augusti så gör jag ett nytt försök på Sontec och får då förslaget på att låna hem en integrerad Plinius 8150 eller ett av Audionets slutsteg men jag väljer Plinius.
Imponerande bas, nästan Krell-stuk men utan den hårda diskanten, och bra mellanregister, det var dock två saker som jag inte gillade: ljudbilden var för bred, det kändes inte riktigt som om att musikerna ”hängde ihop” samt att jag tyckte att den hade rätt dålig detaljupplösning.

När jag lämnat tillbaka denna så kom jag ihåg en annons om att Hifi-Art hade nån förstärkare som rekommenderades om ”inte Roksan Caspian räcker”. Som tur var så hade butiken öppet och jag lånade hem en Sim Audio Moon I-5. Det är en kanadensisk integrerad förstärkare som är mycket egen i sitt utseende och inte har speciellt imponerande data. Den ger 70 W / 8 Ohm, 110 W / 4 Ohm och ger 16 A i peak och 9 A kontinuerligt.

Jag lät denna stå påslagen i cirka 4-5 timmar innan jag lyssnade för första gången och jag blev totalt tagen på sängen!
Inget av det jag lyssnat på kom ens i närheten av denna lilla förstärkares förmåga att återge musik på ett så pass engagerande och musikaliskt sätt. Mycket av musikaliteten tror jag kommer från det driv som jag upplevde och att den känns extremt snabb i sin återgivning. Det känns kanske lite udda att beskriva en förstärkare som snabb men här är det på sin plats att göra så. Jag vet inte om det är denna snabbhet som gör att det känns så levande att lyssna på musik med denna förstärkare. Alla typer av musik återges med total kontroll och att det finns mycket kvar att ge i reserv. Den är absolut tyst, lättanvänd och mycket snygg.

Mellanregistret påminner rätt mycket om vad man kan känna med rör men ändå inte, rösterna låter mer naturliga än via de rörförstärkare jag lyssnat på men den har samma känsla av värme som ofta saknas på andra typer av förstärkare. Den har det där rätta flytet som gör att det känns bra och man missar inga detaljer.

Diskanten är utsträckt, mycket välupplöst och p.g.a. det neutrala och rena ljudet så är den en aning åt det kallare hållet men inte mycket, i en ljus anläggning kan det kanske låta lite kallt.

I basen så är den mycket rapp och alert, det känns som att den kan driva alla typer av högtalare med full kontroll utan att sakna kraft. Däremot så ger den inte bas av Krell-kaliber, den har inte riktigt samma pondus. Det är möjligt att höra alla detaljer som finns i basområdet utan problem. Jag hade väl inte haft nåt emot om den gett lite mer tyngd i basen eftersom mitt rum dämpar basen rätt mycket.

Soundstage är verkligen imponerande med utmärkt förmåga att placera musiker där de ska stå med kropp och närvaro på rätt djup.

När det gäller ingångar så finns det 5 st varav den ena är avsedd att användas med en surroundförstärkares/processor pre-out eller separat försteg. Denna ingång passerar alltså det inbyggda försteget men man kan ställa in den så att den fungerar som en vanlig ingång också.

Det som är negativt med denna förstärkare är det den saknar phono-ingång.
Den har ingen balanserad ingång utan alla är RCA, detta drabbar dock inte mig ännu.
Extremt lång inspelningstid 300-600 timmar.
För priset så ingår inte fjärr.

Summa summarum så anser jag att denna förstärkare är ett rent fynd.

Linkan

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:51:38  Show Profile Send Mattias a Private Message
Intresant läsning

Aldrig lyssnat på Moon. Vad kostar en sådan pjäs(I-5)?

/Mattias
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:05:25  Show Profile Send linkan a Private Message
I-5:an kostar runt 34', allt beror på dollarkursen.

Linkan

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:52:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Linkan..Förstår att du blev frälst på I-5, har haft nöjet att lyssna mycket på den och andra moon kombinationer hos Kent och kan bara säga att det är synd att inte fler här i landet har fått upp ögonen för dessa kanon produkter, men vi får väll göra vårt bästa att vi detta medium frälsa landet..
Ha det bra så kanske vi ses hos Kent/Martin
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/16 :  20:35:25  Show Profile Send linkan a Private Message
MartinH, du har helt rätt: vi ska frälsa övriga världen och visa dom den rätta tron .

Linkan

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:23:28  Show Profile Send krelle a Private Message
Ni har så rätt så pojkar, hälsningar från en som blivit frälst.....
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:12:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Får väl slå ett slag för I-3 då, men den har ju blivit lite nedskriven i jämförelse med I-5 så jag kanske pratar för döva öron! Jag ska skriva mer ingående om den när den är inspelad (och kanske då jag uppdaterat högtalare eller CD).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:41:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nä,du har helt rätt i att I-3 är utmärkt stärkare och vi tycker omden oxå !! I alla fall jag..
Martin
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:54:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag lyssnade på I-5 i helgen hos Bossanova och blev också glatt överaskad. Tillsammans med SF Grande Piano så fick kombin ett mellanregister som är ytterst sällsynt för den här prisklassen, kanske oöverträffat Röster var helt magnifika faktiskt.

Vet någon vad I-3 går lös på?

"From birth an existence of agony begins, that ends with execution" - Earth Crisis
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:09:59  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Merkurius

Jag tror att I-3:an går lös på runt 20-21'.

Linkan

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:38:06  Show Profile Send Figge a Private Message
Väntar på min I-5 med stor förväntan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:56:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag gav 21000 för min I-3 men kanske den blir billigare (hoppas dollarn sjunker). Snart kommer en CD som ska passa den så lägre dollarkurs står högt på önskelistan.

Edited by - Snutten on 2003/03/26 12:57:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000