HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tycker ni om Linn classik movie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/12 :  00:05:42  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Vad tycker ni om Linn classik movie?
Koster 20000 SEK i Tyskland

"Trust only your own ears!"

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/12 :  00:34:41  Show Profile Send jajon a Private Message
Linn Classik Movie förtjänar att heta Classik... Om vi stannar vid
musikframförandet en liten stund finns det egentligen inget negativt att
säga - den har taktkänsla, hifiparametrarna på plats och man blir lätt
sittande framför stereon. Självklart får den stryk av vanliga tvåkanals-
Classik, men det är inte direkt förvånande.

Film är självklart inga problem, här borde den inte ha några som helst
problem att besegra system med separata delar för samma pris. Ljudet är
den största styrkan, men även bilden är bra.

Kort och gott - en toppenprodukt.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/12 :  00:52:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Fast för det priset som är rekommenderat pris i Sverige vete tusan om det är berättigat att vanliga Classik ska spöa Classik Movie...dubbelt så dyr. Tittar man på priserna i England (ja, jag tjatar jag vet, men det är verkligen sanslös skillnad) däremot blir det roligare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/03/12 :  07:54:58  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Jag var över hos en god vän och fick lyssna på Linn Classik Movie, på ett par Ninka. Enlit mina intryck och (kanske) med tanke på rummet, så var det svårt att bedömma, men jag skall försöka så gått jag kan.
På bioljud var den totalt grym, nästan inget fel, MEN. Det kändes lite tunt ibland och inte sådär grymt mycket power, som gör så att huset skakar vid explotioner. På vanligt 2-kanals var det samma visa ungefär. Klart och rent, men inte riktigt nog med driv genom hela frekvenssvepet.
Men som totalintryck var det inget fel alls på den. Det lilla som jag störde mig på kan nog lätt åtgärdas med annan placering och sådant . Hade jag haft penningar nog skulle det nog vara en sådan här hemma också.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:24:06  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag har bara hört och sett den en gång men jag blev inte direkt imponerad. Det är naturligtvis praktiskt att ha allt samlat i en liten och ganska snygg burk, men om man står ut med att ha ett par stora blänkande japanska burkar i vardagsrummet så kan man nog få bättre bioljud och eventuellt bild för pengarna speciellt för dom 32000 som Linnen kostar i sverige.
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:52:28  Show Profile Send Steffo a Private Message
Är folk verkligen förvånade över att det låter tunt och verkar fattas kraft? Titta på storleken och tänk på vad som ska in i den!!!

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:41:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har noterat följande:

Classik Movie har bara 40 W per kanal i 8 ohm. I 4 ohm ger den 75 W per kanal.

MEN, den har även inbyggd strömbegränsning, vilket gör att den strömbegränsar vid 6 ampere. Lite räknande hit och dit ger att vid 1 ohms impedans ger den bara 36 W, vid 2 ohm 72 W. Databladen skriver också tämligen korrekt att max uteffekt per kanal är 75 W (oavsett lastimpedans alltså).

Och nu kommer jag slutligen till saken. Jag tycker att Classik Movie har en uteffekt som är i underkant av vad som behövs för att kunna titta på film med realistiska ljudtryck (som filmregissören bestämt). Produktplaceringen av apparaten är dock kanske mer åt Lifestylehållet för de som önkar en bätte kompakt apparat än man vanligtvis finner på Onoff. Om man tar priset i beaktande så skulle man t ex kunna få klart mer effekt (och därmed bättre ljud vid stark ljudnivå) om man köper en vanlig hembioförstärkare och en separat DVD-spelare. Prestanda kommer att överskrida Linnens till kanske halva priset. Men då får man ju dock stora apparater som tar en massa plats. Så valet blir att fundera på hur enkelheten och storleken ska vara, och sedan välja lite efter det också, och inte bara själva ljudkvaliteten.




Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:52:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
6 ampere låter otroligt lite.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:06:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Finns det någon strömbegränsning i den vanliga Classiken?
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:33:04  Show Profile Send LCohen a Private Message
alltså.. jag har lyssnat på classik movie, en filmvisning.. kommer inte igåf vad det var för film. Men jag var övertygad om att subben var ikopplad, vilket den inte var. Så jag känner inte igen mig alls i det folk säger att den ska ha lite kraft. Om specifikationerna hade tiodubbla siffror.. så skulle folk säkert säga "ååh den har så mycket kraft.. den känns att det är mycket watt.."...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:46:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Som sagt, jag tror att kundgruppen för denna produkt är mer folk som vill ha ett kompakt och snyggt system som inte "märks" (visuellt alltså, he he). Denna kundgrupp spelar sällan starkt.

LCohen, när du trodde att "subben var ikopplad" så har ju det inte speciellt mycket att göra med hur starkt man spelar, det är väl snarare högtalarnas frekvensgång i basen som var "utsträckt". Men du kanske menar att det var både utsträckt nedåt i frekvens och starkt?

40 watt är 40 watt. Det motsvarar en utspänning på maximalt +/- 25 volt. Det går alltså att spela en viss nivå, sedan klipper det* med hög distorsion som följd. Med ett slutsteg på 250 watt så kan man spela 8 dB starkare, vilket är subjektivt mer än dubbelt så starkt.


* Om nu inte Linn har infört någon slags limiter el dyl som kan vara av godo i sådana fall.


/Johan
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:51:29  Show Profile Send LCohen a Private Message
det gick djupt och starkt.....

10dB är en fördubbling av den upplevda volymen (deciBell=tiondels Bell, en Bell är den upplevda fördubblingen av volymen).

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:52:22  Show Profile Send ekman a Private Message
10db är väl en fördubbling av volymen men inte av den upplevda volymen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:56:58  Show Profile Send LCohen a Private Message
ca 3dB är en effektmässig fördubbling. Iaf enligt den ursprungliga definitionen så ska en Bell (av mannen Bell) ge en upplevd fördubbling av volymen.

Vad menar du annars med en fördubbling av volymen men inte av den upplevda volymen?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:57:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
LCohen och ekman:

En ökning på 6 dB är dubbla ljudtrycket. (formel: 20*log2)

Den subjektiva uppfattningen när man tycker att ljudnivån är dubbelt så stark ligger på 6 - 8 dB. (det varierar lite beroende på nivå och frekvensinnehåll) (jmf "6 - 8 mackor per dag" ) En ökning på 10 dB upplever man sålunda som mer än en fördubbling "ljudstyrkan".
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:12:25  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jan-Erik skrev:

"På bioljud var den totalt grym, nästan inget fel, MEN. Det kändes lite tunt ibland och inte sådär grymt mycket power, som gör så att huset skakar vid explotioner."

Att "huset skakar" har jag fått lära mig beror på distorsion.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:13:03  Show Profile Send LCohen a Private Message
"A deciBell is approximately the smallest _change_ in volume that
can be detected by the human ear. 3 dB is a 2:1 power ratio. 6
dB is 4:1, and 9 dB is 8:1. (Each 3 dB loss cuts the power by a
factor of two, each 3 dB gain doubles the power by 2. Hence 10
dB (a Bell) would be just more than an 8:1 power change. Of
course that is a very noticable change."

Och som sagt, definitionen av Bell är den upplevda fördubblingen av volymen.

6-8dB är _Verkligen_ inte nån fördubbling. Iaf inte i mina öron, far from it. Hursomhelst, så har man utgjort definitionen på Bell (och därmed deciBell också) utifrån den upplevda fördubblingen.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:17:16  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Att "huset skakar" har jag fått lära mig beror på distorsion.

ehh var kommer det ifrån...?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:30:22  Show Profile Send DasIch a Private Message
Var det kommer från? Ingen aning. Förmodligen något jag läst för länge sedan.
Från vad jag förstått orsakar distorsion att rummet börjar vibrera.

De gånger jag gått på bio har jag heller aldrig upplevt att "huset skakar", vilket jag är rätt säker inte beror på dålig utrustning.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:34:54  Show Profile Send LCohen a Private Message
taget från en mattejeppe (raol):

"Decibel är ju ett mått på förstärkning.
Om man jämför två effekter P2 och P1 så räknar man 10*log(P2/P1)
Om man har två spänningar V2 och V1 så räknar man 20*log|V2/V1|
Detta beror på att effekt är proportionellt mot spänning i kvadrat, och kvadraten ramlar ut som en tvåa framför logaritmen.

I ljudsammanhang räknar man 10*log(I/I0) där I0 är intensiteten 10^(-12) W/m²

log står för 10-logaritmen"

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:37:36  Show Profile Send s.m.f a Private Message
ok, ja det kanske stämmer. Jag var mer inne på att det berodde på typ av toner i kobination med rummet/byggnaden det spelas i. Biografer brukar väl vara lite "stabilare" än legohusen som byggs nu för tiden.

Men det ligger kanske något i det om man funderar på vilka gånger hus "skakat" och när de inte har det och då kan nog teorin stämma??

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:44:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
LCohen, det kanske är av "historiska" orsaker. Det skulle vara kul att läsa om Bells tankar när han hittade på dB-begreppet. Vet du var man kan läsa om det?

Det kanske var så han _tänkte_, att en Bell skulle vara ungefär den dubbla upplevda ljudnivån. Men själva definitionen är på ljudtrycksnivå (i dB) är 20*log(P1/P2), P1 är ljudtrycket och P2 är 20 mikropascal (hörtröskeln vid 1 kHz). Men att detta skulle passa in på människans hörselmekanism vore för mig otroligt.

Johan.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:52:38  Show Profile Send LCohen a Private Message
våra öron är konstiga saker.

Nej jag vet inte var man kan läsa mer om historiken, läste det förut i Ill. Vetenskap.

Hänvisar också till mitt senaste inlägg.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:25:43  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Det känns som att lite missförstånd på mitt inlägg uppstått
Det där med kraften kanske jag inte var så tydlig på. Alltså; Kraften som får huset att skaka är, enligt mig, när volymen är hyffsat hög och den riktiga ljupbasen "mullrar", och får lite sämre fastsatta saker att vibrera, typ och för det behöver det väll inte vara distorsion? Dock så ska jag egentligen inte brytt mig om det då Ninka inte går så långt ner (50Hz eller??).
Sedan har vi den andra sidan av "kraften". Midbasen. Den var i mina öron inte tillräckligt pådriven och tydlig, men dock helt försumbart i alla fall, oavsett omständigheter.
Att allt detta beror på för lite ström från Classiken är mycket möjligt. Jag skriver det jag fick intryck av att höra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:31:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Lcohen, det är en kul grej med ett "fel" som insmugit sig i ditt citat. Det har för övrigt ingenting med denna tråds ämne att göra .

"A deciBell is approximately the smallest _change_ in volume that
can be detected by the human ear. 3 dB is a 2:1 power ratio. 6
dB is 4:1, and 9 dB is 8:1. (Each 3 dB loss cuts the power by a
factor of two, each 3 dB gain doubles the power by 2. Hence 10
dB (a Bell) would be just more than an 8:1 power change. Of
course that is a very noticable change."



"A deciBell", alltså 1 dB, överskrider långt hörbarhetsgränsen för minsta detekterbara ljudtrycksnivåförändring. Jag har själv kunnat detektera med statistisk signifikans 0,2 dB eller om det var 0,1 dB. Det var några år sedan nu så jag kommer inte helt ihåg. Med all säkerhet var det i alla fall 0,2 dB eller lägre som gick att detektera. I lyssningsprov och annat är det därför av allra största vikt att man har kalibrerat nivåerna, åtminstone inom 0,05 dB noggrannhet. Jag tror att 0,1 dB i allmänhet anses vara den gräns som är hörbarhetsgränsen för minst möjliga ljudtrycksnivåförändring.


P.S. Jag tror att "deciBell" brukar skrivas decibel. D.S.


Kul med dB?

Nej!

Den riktiga SI-enheten tycker jag är mycket bättre eftersom man då inte behöver bry sig om olika referensnivåer (såsom t ex 20 mikropascal som referens för ljudtrycksnivå som ger 0 dB). Men det är kanske mest intressant i mätsammanhang... Efter ett tag med dB hit och dit brukar det röra till sig för de flesta. t ex dBm dB(A), dBu, dB (ljudtryck), dB(C), dBV (vad är det?, eller så finns det ej, osäker), dB (effekt), dB (spänning relativt anann spänning, dBFS (dB relativt full scale i digitala ljudsammanhang), ja listan kan nog göras betydligt längre...
Akustiker brukar dock gilla decibel! Men så fort man går över till vibrationer så blir det väldigt opraktiskt!


Johan.

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:46:43  Show Profile Send LCohen a Private Message
jo jag reagerade på det där med 1dB också.. personligen har jag aldrig jämfört mindre nivåer än 1dB skillnad.. men många hävdar ju att de hör skillnader på mycket mindre.

nu var det dock ingen hifinisse som skrivit det, utan snarare en fysiker eller liknande.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000