HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tävling: Vem är värsta...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/28 :  20:58:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
...diy'aren???

En tävling som bara genererar berömmelse och stor avundsjuka!!!

Själv är jag ingen storhet på området men det finns ju en del här som har gjort en hel del. Dessa människor förtjänar mer än lite erkännande!

Allt räknas ut matematiskt för att det ska vara mer objektivt.
Poäng ges för antal byggda komponenter och hur mycket som är gjorda av respektive byggare. Vissa saker är svårare och genererar mer poäng.

Poäng ges för konstruktion och produktion. Att tillverka en högtalare efter någon annas ritning ger mindre poäng än om man konstruerar själv. Tillverkar man dessutom elementen själv så får man ännu mer poäng. Konstruerar man något men överlåter tillverkningen till någon annan så ges inte full poäng. O s v.

Egen konstruktion och produktion av högtalare ger maximalt 24 poäng.

Maxpoängen för förstärkare är 18 poäng.
Rör och transistorer är likvärdiga då det behövs oftast mindre antal komponenter med rör men samtidigt så är det lite farligare med rör...

Maxpoängen för en förförstärkare är 6 poäng.
(Är dessa sammanbyggda så slås dessa poäng samman.)

Signalkälla belönas med maximalt 24 poäng.
Flera signalkällor belönas med summan av dessa.

Kablar belönas med max 2 poäng.

Apparater som har gjorts tidigare men som inte används i anläggningen längre belönas med maximalt 3 poäng. Kunde man sälja dessa för mer än skrotvärdet så kan det (men måste inte nödvändingtvis) belönas med 2 extrapoäng.

Extra apparter som kan vara användbara ger maximalt 6 poäng.

Bonuspoäng kan utdelas med värdet av 5 om man har gjort något exeptionellt som att konstruerar egna rör eller något liknande....

Bråkdelar av poäng kan ges om delar av apparaten är tillverkad av personen själv eller av någon annan.

Själv ger jag mig 12 poäng för högtalare (6 för konstruktion och 6 för produktion), 2 poäng för högtalarkablar, 1 poäng för signalkablar och 3 poäng för hörlursförstärkaren. Tidigare högtalare som har sålts för mer än skrotvärdet ger (2+2) 4poäng. Summa 22. (kan bli högre eftersom minnet kommer på nya gamla saker...)

Det borde finnas många här som är mycket värre men vem är värst!

Kom med förslag på er själva och andra som ni tycker borde berömmas!




-The world is my oyster...-

Edited by - Nagref on 2002/07/28 21:32:1

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/28 :  21:27:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A tillhör dem som har högst potentiell poäng( hmmmm).
A är en klar segerkandidat till nästa( eller näst nästa, ed ;)-tävling.


Mvh A.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/28 :  21:29:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vilken poäng skulle A ge sig själv?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  21:47:09  Show Profile Send matson a Private Message
4 poäng kanske kan vara rimligt efter 3 par högtalare(ej egen konstruktion) och oändliga kabelexperiment.....
Men vid nästa tävling hoppas jag på en högre poängsumma(förförstärkare, slutsteg, 3-vägare och RIAA på G(inget egen konstruktion dock))!



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/07/28 :  22:20:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
eeh..är det meningen att man skall posta bilder med tillhörande beskrivning i denna tråden eller är jag ute och cyklar här?

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:01:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Tror MR MORELLO har en bra chans här då jag tror att alltihopa som han har är DIY
<<proud member of QUAD-klubben>>




Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:04:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej N!


Maximal poäng( potentiell), men.... just nu,-kanske inte så många...
några stycken...
kanske.


Mvh A
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:14:22  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
ge mig nåt halvår-år så är jag med... har inte så mycket att komma med just nu, ett rörförsteg byggt efter någon annans kopplingsshema (lite ändringar blev det ändå)...
snart så kommer cd och monoblock...

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:16:44  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
En utall af högtalara, rørforstærkere, transistorforstærkere, kabler, pladespillere, armar och en väldig masse elektronik som inte har met lyd at göra!
Beholl bara era point!! Jeg foredrar at lysna til musikken

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:40:16  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message

Mycket generöst Jan!

Jag kan dock tänka mig att motta både poäng och ära! Någon måste ju ta hem priset! Jag måste ju vinna denna tävling, tycker jag!

Har genom åren konstruerat minst 19 olika högtalarelement (fyra ytterligare ligger i pajpen, bör bli klara inom några år), och har nog byggt ihop (med snickeri och allt) åtminstone 200 högtalare. Några tusen ytterligare med snickarhjälp.

Har i övrigt konstruerat massor av elektronikapparater (försteg, flera slutsteg, stereoprocessorer, klangkorrektionsenheter, elektroniska delningsfilter, ambiofonidekodrar, mixerbord, samt hundratals olika konstruktioner för psykoakustisk hörselforskning).

Har dessutom varit partiell konstruktör för massor av CD-spelare, DAC:ar och andra hifi-apparater som gjorts här i Sverige.

Har till och med som den gamla kemist jag är komponerat den nästan fullständigt UV-täta lack som jag använder på de träslag som ser bra ut med blank lack. Fina grejjor!

Hur många poäng ger dä'?

Täsammans alltså.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:36:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmmmmmmmmmm. Jan's inlägg fick mig att fundera. Öhamns hjälpte inte till nämnvärt. :-)
Att tillverka/konstruera saker proffesionellt är inte DIY enligt min syn att se på det hela.

Jag får helt enkelt ändra reglerna! :-|

Bara de prylar man har i den privata anläggningen man lyssnar på mest räknas. Tidigare saker som man har avyttrat räknas inte (det är en kvalitetsbedömning - om man har avyttrat dem så kan de ju inte ha varit bra... ;-) ).
Som tidigare så får man maximalt 24 poäng för högtalare beroende på hur mycket man har byggt själv och hur mycket man har konstruerat själv.
18poäng för slusteg maximalt.
6poäng för försteg (summan av dessa om de är sammanbyggda)
2 poäng för kablar. (2+2 för både signalkablar och högtalarkablar.)
24 poäng för varje signalkälla.
6 poäng för apparater som inte ingår i ovan nämnda men som kan förmedla den musikaliska signalen... :-)
Samt 5 bonuspoäng om man har utmärkt sig speciellt (modifierat rör eller lindat egen pickup för att nämna något...).

Efter dessa nu ändrade förhållanden så ger jag mig själv max 18 poäng.

Vad får ni nu Öhman, Jan, Flint, Morello och ni övriga?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:21:17  Show Profile Send Morello a Private Message
högtalare 24
slutsteg 18*2
försteg 6
svarv 24

summa: 90

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:37:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nja Morello du har väl inte byggt eller konstruerat dina egna element själv? Då blir det bara 12 poäng för högtalarna.
Slutstegen räknas bara som ett - tyvärr trots att de är två.

Men...
Morello : 60 poäng!

Du leder ändå! :-)

Någon kanske är bättre?


-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:49:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Ö!

Du ääär rolig( ibland ;) och självfallet skulle du vinna( om du fick vara med vs, ed).

Alltså, du är för jvla rolig ibland:
quote:
"konstruerat minst 19 olika högtalarelement." .. "åtminstone 200 högtalare. Några tusen ytterligare med snickarhjälp


och sen, N:
quote:
Att tillverka/konstruera saker proffesionellt är inte DIY enligt min syn att se på det hela.


-Humor,- är detta.....


( A har de.....formerat 2st h-element( 1st Audax HM100Z0 o 1st T&P C12
, det först nämnda med hjälp av skruvmejsel och det andra medelst 1st
lödkolv( plasten smälte ), får man nå poäng för derå?? ;).



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/30 00:29:5
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:00:17  Show Profile Send norman a Private Message
hmm få se nu..

skivspelare
förförstärkare
aktivt delningsfilter
slutsteg
högtalare
=66p HURRA jag leder!!
iof har jag inte konstruerat ff å slutsteg så det drar ju ner en del.. men å andra sidan har jag smällt ihop ett par prototyp-elektrostater så det kanske kompenserar...?..

(sen är det ju frågan om hur eländet låter...)

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:01:29  Show Profile Send nl a Private Message
Ö är för bra för att vara med, Proffs? vet ej men han tillverkar högtalare för andra än honom själv.
Diy är en riktig,t bra parameter.

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:59:17  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Jag får helt enkelt ändra reglerna! :-|

Bara de prylar man har i den privata anläggningen man lyssnar på mest räknas.
-The world is my oyster...-



Då måste jeg regne lidt her:

18 poäng för slutsteg (PSE 300B)
4 poäng kabler (til dipolbas + från RIAA til pre) + netkabler
24 poäng för pladespiller med TT arm
24 poäng for högtalara (DELTA dipoler) + aktiva Center och Surround
0 elektronisk delfilter (THEL) inte rigtig DIY

Total 70 poäng

Forforstærker er under konstruktion! Rör naturligen.


Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/30 :  00:07:48  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Då måste jeg regne lidt her:

18 poäng för slutsteg (PSE 300B)
4 poäng kabler (til dipolbas + från RIAA til pre) + netkabler
24 poäng för pladespiller med TT arm
24 poäng for högtalara (DELTA dipoler) + aktiva Center och Surround
0 elektronisk delfilter (THEL) inte rigtig DIY

Total 70 poäng



Fel! Högtalarne giver bara 12 poäng - men jeg har haft flera forforstærkere och har ochså solgt en enkelt for mere end hvad den kostede mig at bygga!

Ny total 58 ..... eller kansche 60 ???



Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:07:41  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message

Jamenvaddå?

Jag som är så oproffsig, säger alla.

Nåväl, då räknar jag väl bara det som jag själv fortfarande spelar på:

Högtalare:
1 par piP á 24 poäng (originalprototyperna) + två senare par á
12 poäng = 48 poäng.
1 st prototyp till pi60s (24/2 poäng?) + 2 par pi60s á 12 poäng
(snickarhjälp) = 24 poäng.
1 par pi60 á 12 poäng (snickarhjälp) = 12 poäng.
1 par fula och illaljudande med 6,5" + 3/4" 12 poäng (p g a
icke egenkonstruerade element) = 12 poäng.
1 par basmoduler profundas Y (snickarhjälp) = 12 poäng.
6 st surroundmoduler a2 (snickarhjälp) = 12 poäng (eller 36?)
6 st surroundmoduler a3 (snickarhjälp) = 12 poäng (eller 36?)
1 st slutsteg 2*120 W mosfet = 18 poäng.
1 st specialicerad tonkontrollenhet NOOLOM = 6 poäng.
1 st stereoprocessor/hörlurskorrigeringsenhet SP12 = 6 poäng.
1 st elektroniskt delningsfilter cr8 = 3 poäng.

Jag har säkert glömt massor av prylar därutöver. Det går ju knappt att komma fram hemma p g a av alla saker som står ivägen... Får man poäng för att ha byggt en massa akustiskt reglerande prylar? Och får man poäng för att ha "hittat produkter" som t ex RG62 och EKK? Jag gjorde själva grundforskningen som ledde till SD-fötterna också. Jag räknar inga poäng för något av detta.

Summa: 165 poäng!

Vh, Ing. Öhman


PS. Jag är självklart DIY-are! Annars skulle jag för länge sedan ha sagt upp mig från mitt 8h/dag jobb som elektronikkonstruktör (konstruerar geodetiska mätinstrument).

Fast allra mest är jag förstås psykoakustikforskare. Ansvarig (lite)utgivare av MoLt är jag förstås också. Men någon offensiv försäljning av högtalare har jag aldig ägnat mig åt. Det jag har sålt har jag sålt för att folk har begärt att få köpa.

Jag har aldig annonserat, ställt ut på någon mässa eller haft några anställda eller några proffesionella återförsäljare. Klart jag kvalificerar som DIY-are!


PPS. Det finns en Peter Dahl i sydsverige som kanske borde kunna slå mig dock. Eller?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/30 :  20:00:39  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
geodetiska mätinstrument


Har det med jordbävningar eller är det jordens tandhyigen



//Magnu
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:22:47  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

quote:
geodetiska mätinstrument


Har det med jordbävningar eller är det jordens tandhyigen



//Magnus



Man mäter var något befinner sig, noga, noga, och långt bortifrån. Eller också kan man använda instrumenten till att placera något man vet var man vill ha, där man vill ha det.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:54:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
X, Y och Z helt enkelt.

Tillbringade 3 år på VIAK med ett idag uråldrigt instrument med röda digitalsiffror på (hett på slutet av 70-talet!) som hette Distomat Di3. En vanlig teodolit med en orange elektronikgrunka under och lite infrarött ljus som skickades och togs emot. Man var kung när springandet som "pinnpojk" övergick i enklare utsättningar av kabelgropar etc...

har sprungit i ett helt år i närheten av där Pjotre bor efter Tuveraset -77(?) och mätt rörelser i jord/skredmassorna. (Idag sveriges mest skredsäkra plats om man bortser från Vinga)

DIY? hmmm, öh, nej......eh kanske... nej inte det heller..

Det är KÖPT alltihop!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  15:57:59  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Tillbringade 3 år på VIAK med ett idag uråldrigt instrument med röda digitalsiffror på (hett på slutet av 70-talet!) som hette Distomat Di3. En vanlig teodolit med en orange elektronikgrunka under och lite infrarött ljus som skickades och togs emot...

Sladd



Dom jag håller på och konstruerar elektronik på heter Geodimetrar. Vi var först i världen med totalstationer (och mycket, mycket annat).

De tillverkades utsprungligen av AGA, sedan blev vi Geotronics, sen Spectra Precision, och nu är vi Trimble.

Jag kan berätta att dynamiken i mottagarelektroniken för målsökarsystemet (så att en man ensam kan manövrera hela mätsystem, från mätstaven) ligger på sisådär några miljoner gånger. Det kan i fullt dagsljud hitta och sen med servosystemet rikta med millimeterprecision mot en liten vanlig IR-lysdiod på kilometeravstånd.

Vi har själv utvecklat de halvledare som används för detekteringen. De tillverkas i Norge dock.

Audio är inte så High Tech som man man tro trots allt...

i
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:00:43  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Å andra sidan är audio ut vissa aspekter mer High tech än något annat. Man skall aldrig undervärdera hörseln.

i
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:51:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Inte övervärdera den heller?, då det egentligen enda vari människan
besitter hyffsad* kompetens* i är,-synen samt våran "mångkunnighet"..
... då bortsett ifrån, det som vi är helt fenomenalt överlägsna uti:
förmågan att ( ut)nyttja våran hjärnkapacitet.

Har mkt begränsade kunskaper inom området men, A gissar på att våran
"hjärnas" benägenhet att "informations bearbeta" allt har en
"lika" stor betydelse för vår "hörselförmåga" som, själva "hörseln" har.
Har A rätt, Ö??( eller,-är han bara allmänt "flummo-skummo"( som vanligt då, ed ;)).


* I jämförelse( gentemot andra( nu levande varelser( som människan har kännedom om, ed))).



Mvh A
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  17:50:44  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...A gissar på att våran "hjärnas" benägenhet att "informations bearbeta" allt har en "lika" stor betydelse för vår "hörselförmåga" som, själva "hörseln" har.

Har A rätt, Ö??( eller,-är han bara allmänt "flummo-skummo"( som vanligt då, ed ;)). I jämförelse( gentemot andra( nu levande varelser( som människan har kännedom om, ed))).

Mvh A.



A har naturligtvis rätt, ehuru jag räknar hjärnans förmåga att bearbeta information (t ex från öronen) som en del av hörseln. Det är kanske tillåme den viktigaste delen.

i
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000