HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 välljudande op:s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:30:39  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
välljudande op ampar ?
någon som har tips ?
gillar egentligen inte att bygga med integrerade krestar, försdrar diskreta komponeneter...
...men ibland så måste man ju testa något nytt.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:38:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
AD 825 är det många som snackar om just nu. Den verkar bara finnas i storlek för ytmontering, men du har väl en lödkolv med tunn spets? http://products.analog.com/products/info.asp?product=AD825

Hittade det här hos LCaudio: http://www.lcaudio.dk/ad825.htm som du kanske kan se lite på i orienteringssyfte.

Skriv tilbaka sen och berätta hur det gick!



Edited by - AndersP on 2002/08/01 23:53:5
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:41:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

jag använder OPA2604 med gott resultat. Fast och fin bas och med riktiga avkopplingskondingar en väldigt fin diskant. Det finns hur mycket som helst att prova, så det är bara att plocka fram lödkolven....

Titta även på: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=329

Vänligen, Per

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/02 :  12:13:50  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
tack för tipsen... ska nog börja med att göra ett par prototyper och leka med.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:18:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ad845 är säkert bra och finns enligt Elfas-hemsida i DIL-kapsel.

Vill man ha en bra som är så duktig att man svårligen får problem med stabilitet och samtidigt är rimligt lågbrusig, lågdistande och klarar av att driva rätt låga impedanser så föreslår jag OPAx134. Finns i alla möjliga kapselformer (fast kvadruppeln i dilkapsel är tydligen inte längre i produktion). Tycker man den är lite för billig så kan man ju köpa OPAx132 istället som är samma opamp men kontrollerad lite bättre och i en dyrare kapsel (har jag för mig).

Vill man ha en strömåterkopplad opamp så är nog AD844 bra. Finns hos Farnell. När det gäller dessa snabba opampar så ska man vara försiktig så att man inte får stabilitetsproblem. OPAx134 är relativt tacksam i det hänseendet och slewrate är inte allt. Inte bruset heller. Det är lätt att fixa en konstruktion där bruset i motstånden överstiger problemen med själva opampen...





-The world is my oyster...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000