HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lämpliga och prisvärda bakhögtalare passande proac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pelo
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/07/31 :  13:45:34  Show Profile Send pelo a Private Message
Hej,

Jag har snart färdigställt ett par proac cloner (originellt, va?).
Jag prioriterar således att kunna sätta mig ner och njuta av
traditionellt stereoljud. Men jag vill även ibland kunna slå om
och titta/lyssna på en dvd i 5.1 ljud. Jag behöver alltså ett par
bakhögtalare och en center (ev. sub).

Fråga:

Någon som ett förslag på bra diyhögtalare som inte kostar så mycket
och som kan passa?

Tacksam för svar.

/

freka
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/08/02 :  07:57:31  Show Profile Send freka a Private Message
quote:

Någon som ett förslag på bra diyhögtalare som inte kostar så mycket
och som kan passa?



Har faktiskt undersökt lite i den svängen själv.
Jag har valt att göra en traditionell 2-vägs "stativare" som surroundburk, väl medveten om att detta inte alls är att föredra ljudmässigt. Beslutet var mest för att få ett grepp om momenten som är inblandade i högtalar-DIY.

Ett problem ligger i att Scanspeak inte gör några "billiga" element som skulle kunna vara önskvärda i en surroundburk. Jag var inte så petig å köpte Vifa-element, med kanske en liten förhoppning om att de skulle kunna ha ung. samma klangfärg då det är samma tillverkare. Detta är dock gripet ur luften och skulle lika gärna kunna vara helt fel! Man bör väl iaf se till att inte ha t.ex. metalldome på surrounddiskant å textildome på frontar ;)

Ang. centern fick jag tips på ett amerikanskt forum att använda i princip samma bestyckning som proacen. Diskanten behålls medan basen byts ut mot motsvarande skärmade variant. Killen jag snackade med hade i princip byggt en proac fast i avsevärt mindre och sluten låda. Enligt honom räckte det att diskanten kom ett par decimeter från TV:ns kant för att den inte skulle ställa till problem.

En annan variant skulle kunna vara en mer traditionell MTM bestyckning med 2 st revelator 5". Problemet med att scanspeak inte tillverkar ngn skärmad diskant (eller har de börjat nu?) kvarstår.
Har för mig att epkpeng har byggt ngt liknande. Borde kunna låte riktigt bra, men vet inte alls hur den går klangmässigt med ProAcen.

Berätta gärna mer om vad du kommer till för slutsatser!

Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:13:26  Show Profile Send hifi a Private Message
Scan-speak tillverkar skärmade diskanter de är dock rätt dyra (om ngn vill veta pris så är det bara att maila)

det finns dock en uppsjö av projekt med vifas skärmade element på internet

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/02 :  10:16:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hifi:

Vilka Scan Speak element är skärmade? Sjuan och Femman känner jag till och har lyssnat på - funkar bra.

Jag har nog en skärmad Vifa 6.5'a liggandes oanvänd...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

freka
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/08/02 :  11:24:02  Show Profile Send freka a Private Message
Epkpeng, hur gick det med centern med revelator 5"?
Det är inte så att det bor ngn i din närhet med Proac-klon?
Vore intressant å höra hur de passar tillsammans..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000