Author |
Topic  |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 15:05:32
|
... Finns det några för/nack-delar med att dämpa tonarmens rörelse med ett olje-"bad"? En fördel jag skulle kunna tänka mig är att man slipper att tonarmen svänger till i sidled vid starka passager på skivan (eftersom motståndet ökar..) och orsakar lite (kanske otroligt lite..?) svaj. (jag har alltså en vanlig tonarm och inte en tangential)
(jag har märkt att den svänger till ganska bra då jag har testat att köra utan högpassfilter vid ca 15Hz så att man får med resonansen nål/arm till högtalarna)
vore kul med en liten diskussion innan man testar!
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 20:46:48
|
Dämpningen av tonarmen är främst till för att dämpa den fundamentala tonarms/pickupresonansen, som vanligtbvis ligger runt 8-12 Hz. Det finns tonarmar som har detta tillval, men även pickuper som har dämpning (Shure).
Fördelen är väl att tonarmen/pickupen inte blir så känslig för att hoppa eller svänga kraftigt nära tonarmsresonansen, och att rörelsen dämpas vid "record warps". En annan sak är tror jag att tonarmens resonansfrekvens ändras något (höjning) med dämpning. Alltså ett sätt att "justera" den fundamentala resonansfrekvensen. Det bör ju ligga mellan resonanserna för record warps (medeltal ca 5 Hz) + skivspelarens upphängning (1-7 Hz) om sådan finns, och lägsta tonerna i spåren (16-20 hz).
Svaj introduceras också om hålet på skivan inte är exakt i mitten.
Thomas
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 22:58:26
|
precis! och det borde vara en fördel att minska amplituden på resonansen hos arm/nål eftersom pickupen inte borde vara helt linjär vid stora rörelser (om det nu blir stora rörelser..?). hmm det borde ju inte finnas några nackdelar vad jag kan se nu iaf, förutom oljespill på golvet när man har fest
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 23:18:28
|
Jo, det kan vara en fördel med dämpning, just pga av skivornas inbyggda bucklighet, och att att pickupen blir mindre känslig för externa krafter vid låga frekvenser, eller mycket höga volymer i basregionen som kanske kan ge effekter. Eller dans på trägolv ex.
Har nyligen beställt en Shure V15VxMR pickup med inbyggd dämpning som kommer på tisdag. Ska bli kul att testa med och utan dämpning. Saxat från Shure:
quote: Dynamic Stabilizer Damper/Destaticizer
The Shure Dynamic Stabilizer provides damping at the ideal location: the cantilever end. This feature renders the V15VxMR and the M97xE an excellent match to any mass tonearm.
The viscous-damped Dynamic Stabilizer used on the V15VxMR and M97xE cartridges maintains a uniform distance between the cartridge and the record under difficult playing conditions, such as those caused by warped records, or mismatched tonearm mass. When such stabilization is not required, the stabilizer brush can be locked up into its detent position, which, under ideal playing conditions, can provide even better sound quality.
All Shure stylus structures have been designed to strict limits of compliance, and adjusted to place the compliance-mass resonance in the region between record warp frequencies and the lower limit of the audio information band. To tame residual undesirable energy, the stabilizer is placed at the most effective tonearm position, on the pickup itself. The resulting performance is superior for any arm mass range. The effect of the damping is quite pronounced with tonearms of any effective mass value, but most striking if the stylus compliance and arm mass result in a resonance frequency in the optimum 8 to 10 Hertz range. This structure is the least sensitive to outside stimulation, and is also well damped.
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|