Det står att detta filter funkar till alla element oavsett deras T/S värden.. Hur går detta till? Jag har fått för mig att filter måste anpassas noga till elementen och lådan de sitter i.. Här är länken till det jag tänker på.
The filter has already been tested with a number of different units, and tests show that you may have to adjust the treble series resistor to fit it's sensitivtity to the bass/midrange unit. However this process is only subject to your own personal experiments, and preferences. We can not support You with a table of units, and usable component values. However it is easy and very simple to make the experiments to find the correct values.
Detta tolkar iaf jag som att det funkar med de flesta element. Enda som behöver justeras är motståndet till diskanten så man får korrekt känslighet till båda elementen..
Jag har kört filtret i spicesimulering. Det mäter inte så bra som man kan tro av texten. Man kan få känslan att det är helt revolutionerande. Dom skryter lite väl mycket och ideologin med jämn impedanskurva är bra men det är fortfarande en kompromiss som alla filter som inte är exakt anpassade till elementen. Det kan å andra sidan låta bra för det vilket inte spice upplyser om. Filtret är ingen revolution utan fortfarande en kompromiss.
A instämmer och tror mest det är seriefiltet´s "bakomliggande ande" som har gjort dessa lite "diy-coola". Ett seriefilter kan ju låta mkt bra men ställer höga krav på elementens "räckvidd" samt mkt trixande med komponenter, och sen så kanske det inte låter bra till slut ändå, dock mindre komponenter iaf( puuhh).