HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Push Pull, Single End, Parallell Single End...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/27 :  14:14:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Jag är intresserad av era erfarenheter kring de olika konstruktionerna, såväl subjektiva som objektiva, teoretiska som praktiska.

• Single Ended
  • Parallell Single Ended
  • Push Pull

(Coolt med lista!)

Det jag hittitlls känner till är
* verkningsgrad dålig/bra för respekitve koppling
* högre dist i SET och PSET
* föredömligt få komponenter i SET
* symetri och stabilitet (?) i PP
...plus en mängd subjektiva egna intryck.

Jan N, Morello, IÖ och alla ni andra konstruktions-nissar; "write away"!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:42:41  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Hejsan!

Jag är intresserad av era erfarenheter kring de olika konstruktionerna, såväl subjektiva som objektiva, teoretiska som praktiska.Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Huh! Det her kan jo blive väldig langt, men jeg vill göre det kort.

Har byggat PSE med 300B - velegnet til de rette högtalere. Guddommelig mellemtone og diskant. Bassen lite problematisk, men met lettdrevna högtalere er det OK.

Har aldrig byggat SE med transistorer. Har dog byggat flere PushPull med transistorer. Kann ikke sige forskellen. En kompis byggda Nelson Pass 5W SE och sidan en 5W PSE med rör. Rörforstærkeren vannt på ALLE områder - ochså bassen (han bruker 103 dB/W högtalere).

En konklusion er vanskelig. Det kommer an på rum, högtalere, musikk og hvor högt du lysnar. En bra single-ended med rör er svär at slå. Byggar just nu en SE 2x4 Wattare med den franska R120 triod, 5687 som indgång/drivare. Har ochså planer om en 200 Watt monotrin med transistorer, men det får venta.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:50:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Äntligen ett svar... ;-)

Ja visst är det fråga om en anpassning.

Detta gäller dock med 845 röret, så det kommer bli hyffsat med effekt hur man än gör, och kör man PP blir det ju en faslig massa kräm, bortåt 70 kanske 80 watt om man väljer driva rören hårt!

Jag glömde i första inlägget påpeka att detta gäller rör och som sagt 845 röret

Hur påverkas förstärkarens "utimpedans" (eller heter det inre resistans) mellan de olika kopplingarna?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/28 :  14:00:09  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
845 är ett ganska svårdrivet rör. Resultatet kommer till stor del att bero på drivsteget vilket det nu är PP eller SE. 211 är mer lättdrivet.

Utimpedansen beror av arbetspunkten och omsättningen i utgångstrafon i den aktuella kopplingen.

DrMabuse

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  14:06:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Citat:
Utimpedansen beror av arbetspunkten och omsättningen i utgångstrafon i den aktuella kopplingen.

Det vet vi. Men hur? Vilka värden rör det sig om? Hur påverkar motkoppling. Hur påverkar motkopplingen stabiliteten. Ska man motkoppla? Vad är lämplig utg.imp.
Du kan nog utveckla det där lite mer.

Edited by - Flint on 2002/07/28 14:39:0
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/28 :  18:14:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

845 är ett ganska svårdrivet rör. Resultatet kommer till stor del att bero på drivsteget vilket det nu är PP eller SE. 211 är mer lättdrivet.

På vilket sätt är det svårdrivet. En fågel viskade nått om väldigt låg kapacitans på 845, jag kanske fattade fel. Vad rekommenderas som drivrör - 300B kanske?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/28 :  18:49:25  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Ja ett 300B kan drive 845 - eller 211.

Personligen vill jag inte anvende disse røren - 1.000 Volt + er for meget for mig. Jeg holder mig til de mindre røren med spændinger omkring de 400 - 500 Volt.

Hvad mange glemmer er, at induktion i udgangstrafoen medförer spændinger på 2-3 gonge forsyningsspændingen. Altså op imot 4.000 Volt AC med 845. I sådanne tilfælde skal man være opmærksom på kabler, sikkerhetsafstande, isoleringsmateriale og mycket annet.

Et bra alternativ er 811 røren - jeg har hørt dom flera gonge och dom er virkelig bra. 2 stk. i push/pull giver omrking 40-50 Watt.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/28 :  20:46:57  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
845 har en låg förstärkningsfaktor och dessutom en viss gallerström.

För att driva röret till full utstyrning krävs ett spänningssving på gallret om, låt oss säga +-150V. Gallerläckan kanske måste ha ett värde så lågt som 47kohm. Det medför att drivsteget måste klara spänningssvinget någorlunda lågohmigt. Mellantransformator kan vara en ide´.

Jag har hittills avstått från detta rör som dessutom medför, som jan påpekar, livsfarligt höga spänningar.

DrM

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/28 :  21:34:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Tack för info'n. För varje ny vetskap föd emellertid en ny fråga.

Vad är 811'ans fördelar? Jag tittadep på några rördatablad för 811'an och det var minnsann inga låga värden där heller...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000