Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 12:41:35
|
Kan man sätta dit en volymkontroll på ett rent slutsteg? Isåfall hur? Och får man samma ljud som med ett "riktigt" försteg?
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 14:08:06
|
quote:
Kan man sätta dit en volymkontroll på ett rent slutsteg? Isåfall hur? Och får man samma ljud som med ett "riktigt" försteg?
Jahapp... För det första: Vad har slutsteget för ingångsimpedans och känslighet? Om det har en hööög impedans och hööög känslighet så kan man tänka sig att man använder en helt passiv attenuator, antingen av potentiometer-typ eller en mer påkostad resistor-variant. En variant av detta, som oftast är att föredra, är att använda en buffert i kombination med volymkontrollen. Då isolerar man signalkällan från slutsteget, så att signalkällan inte behöver "driva" några strömmar att tala om. Behöver man Gain, för att slutstegets ingångskänslighet är för låg, ja då måste man helt enkelt ha en riktig aktiv förförstärkare med volymkontroll. Då kan man själv bygga en riktig killer för en liten penning. Exempelvis min egen HA-1 hörlursförstärkare, som jag vid tillfälle använt som förförstärkare med gott resultat.
Detta mycket kort svarat, och medvetet förenklat. Vad har du för signalkälla, vad ger den för utspänning, vad har slutsteget för ingångskänslighet? Besvarar du dessa kan man svara bättre.
MVH /Morgan
*To boldly go where no-one has gone before?*
Edited by - Morgan on 2002/07/28 14:09:3 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 14:36:44
|
Håller med Morgan. Jag har kört så d.v.s. passivt, 10 - 47K log, i många år men faktum är att ett bra försteg kan "förbättra" ljudet vilket jag vägrade att acceptera tills jag blev överbevisad.
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 15:34:39
|
Hej!
A tror så här, att om en skicklig men ej audiokunnig ingenjör började förbättra sin passiva attenuator, så skulle detta sluta vid ngt som i själva verket hade blivit till ett aktivt försteg( audio-buffer). Vilket ju också ett försteg egentligen är: 1st mkt avancerad- volymkontroll/ingångsväljare.
Mvh A. |
 |
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 15:35:57
|
Borde man inte kunna impedansanpassa ingången med en transformator för att slippa använda förstärkare? iofs beror ju det kanske på hur mycket ström enheten vill lämna ifrån sig????
//Jonas
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/07/28 : 18:18:32
|
Jo visst kan du koppla in en trafo. Inte för att det behövs vara sig för nivå eller impedansanpassning men det går. Tar du sen två stycken så kan du få balanserad koppling med. Jag rekommenderar transformatorer från Lundahl Transformers AB http://www.lundahl.se/index.html Kvalitet så det räcker och blir över. Den trafo som skulle passa din idé är LL1527 http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1527a.pdf Själv tycker jag inte att det är nödvändigt men det är bara vad jag tycker, inte vad jag vet. Däremot har jag mycket bra erfarenhet av Herr Lundahls transformatorer. Både vad gäller ingångs som utgångstrafos. Har bland annat byggt Single End med 300B.och hans transformatorer.
|
 |
|
|
Topic  |
|