HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mikförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/30 :  00:31:46  Show Profile Send celef a Private Message
Ere nån som har ett schema på en bra och mkt enkel mikförstärkare (för mätändamål) till Panasonic-kapslarna? Har letat på nätet men hittar inget lämpligt! Kan man / går det att bygga nåt lika enkelt som på bilden??

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/01 :  21:19:55  Show Profile Send celef a Private Message
Asch, ere ingen som är hajj på detta?

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  02:56:17  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Asch, ere ingen som är hajj på detta?

Jodå, jag är hajj på detta ;) Vad är den tänkta applikationen? Vad behöver du för Gain (vad ger micken för output i millivolt, och vad skall du koppla den till?) och vill du ha balanserad utsignal för att få störningsundertryckning över längre avstånd, eller vill du bara ha en enkel förstärkare för okomplicerat bruk?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  03:02:41  Show Profile Send Morgan a Private Message
Bilden känner jag igen, förresten. Det är en CMOY hörlursförstärkare, inte sant? Som Grado RA-1, men lite bättre komponenter. Och så mycket mer komplicerat än så behöver inte en mickförstärkare vara, nej - det räcker med ett bufertsteg för bättre drivförmåga. Men om du har en högimpediv ingång som du skall koppla den till, och inte skall driva långa kablar, ja då kan du komma undan enkelt. Kanske en lösning med justerbar Gain vore något för dig? Man vill ju inte förstärka för mycket brus i onödan...

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/04 :  20:04:23  Show Profile Send celef a Private Message
Morgan, Tack för att du tar dig tid! Förstärkaren har jag tänkt att använda vid mätningar ihop med datorns ljudkortslinjeingång (SB Live!, inimp: 10kohm, tror jag...) och Panasonics WM60AY och WM61A mikkapslar (modifierade enl. Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic). Enl. Linkwitz kommer utnivån på dessa mikar ligga max 5Vp-p vid 141 resp. 134dB !! "Clip" varning är ett måste? Tyvärr vet jag inte vad utnivån kan vara vid mer normala ljudnivåer! Bör man ha både pot/innivå attenuator och variabel gain? Längd på kabel är tänkt att hållas runt 10m, eller mindre. Visst är det en CMOY på bilden! Alla förslag är välkomna!

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/07/07 :  12:33:51  Show Profile Send Morgan a Private Message
Hej Celef.

Pot på ingången tycker jag är lite vanskligt: Du vill rimligen förstärka först, så att du förstärker allt som kommer från kapseln. Sedan kan du attenuera med potentiometern, om det behövs. Eftersom du inte behöver någon extrem "high-fidelity", utan det räcker med låg totaldist för denna applikation, så skulle jag personligen leta efter en OP-förstärkare som kan ge ett mycket stort spänningssving på utgången, och jag skulle definitivt driva den på batterispänning, med maximal specad driftspänning.
Buffert på utgången kan vara bra även i din applikation. Säkrast är nog att placera den inom en global motkoppling. Och jag tycker nog att variabel Gain är en vettig lösning i ditt fall, eftersom du vill utnyttja förstärkarens dynamikområde maximalt, och därför vill kunna hålla dig kring ett spänningssving på utgången som närmar sig gränsen för klippning för den maximala insignalen som kan tänkas uppkomma vid varje mätning.

Jag tror att om du letar på Headwize, så finns där "application notes" för hur man kan bygga in variabel Gain i en OP-amp-baserad förstärkare. Man gör det enkelt i motkopplingsslingan.

Fråga igen, om du undrar öven något jag skrivit.

quote:

Morgan, Tack för att du tar dig tid! Förstärkaren har jag tänkt att använda vid mätningar ihop med datorns ljudkortslinjeingång (SB Live!, inimp: 10kohm, tror jag...) och Panasonics WM60AY och WM61A mikkapslar (modifierade enl. Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic). Enl. Linkwitz kommer utnivån på dessa mikar ligga max 5Vp-p vid 141 resp. 134dB !! "Clip" varning är ett måste? Tyvärr vet jag inte vad utnivån kan vara vid mer normala ljudnivåer! Bör man ha både pot/innivå attenuator och variabel gain? Längd på kabel är tänkt att hållas runt 10m, eller mindre. Visst är det en CMOY på bilden! Alla förslag är välkomna!

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:59:20  Show Profile Send celef a Private Message
Tack Morgan, jag skall se vad som står på Headwize - återkommer senare med fler frågor! BTW - vilken OP lämpar sig för denna app?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:33:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hrmm. Jag känner att det är dags att jag blandar mig i lite...

Så höga nivåer du nämner borde innebära rejält med dist. Ungefär så mycket att nyttosignalen är helt undertryckt...

Anyhow jag har byggt en mikförstärkare för min kommande mic-kapsel och den fungerar alldeles utmärkt med de flesta normala elektretmikrofoner. Vill du ha en skiss på den? Den matar kapseln med 4.5V och 3.3kOhm. Frekvensgången är ungefär från 0.3Hz uppåt (till kanske några hundra kHz). Förstärkningen är variabel från 20-45dB.

Som opamp kör jag med TL072. Billig och har prestanda som vida överglänser mikkapseln i alla aspekter (brus och dist).

The world is my oyster...

Edited by - Nagref on 2002/07/28 16:37:2
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/08 :  00:41:19  Show Profile Send celef a Private Message
"Så höga nivåer du nämner borde innebära rejält med dist. Ungefär så mycket att nyttosignalen är helt undertryckt..."

Hmm... som du förstår så kan jag inget om sånt här, du skriver att utnivån från mik är för hög för förstärkaren med dist som följd?? Önskvärt vore en klippvarning i form av en lysdiod som tänds vid farligt höga innivåer. Vad skall mikingången ha för impedans?

"Anyhow jag har byggt en mikförstärkare för min kommande mic-kapsel och den fungerar alldeles utmärkt med de flesta normala elektretmikrofoner. Vill du ha en skiss på den?"

Tack gärna, jag är intresserad av allt!

"Den matar kapseln med 4.5V och 2.2kOhm."

Jag har läst att Panasonic-kapslarna presterar bättre med högre matningspänning, några erfarenheter?

"Frekvensgången är ungefär från 0.3Hz uppåt (till kanske några hundra kHz)."

Frekvensgången måste nog ligga inom 0,3Hz-100kHz (-3dB) för att fasgången skall bli rimligt rak. Finns det risk för radiomottagning?

"Förstärkningen är variabel från 20-45dB."

Brukligt, hur mycket tål linjeingångarna på audioapparater i allmänhet? Hur låg är utimpedansen på din förstärkare?

Mvh

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/28 :  16:36:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ok (äntligen Celef!) här kommer en darrig ritning på min mikförstärkare.

Och så här ser nätdelen ut...

Den är enkel men fungerar mycket bra.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000