HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mera bybee test!!!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/03/01 :  19:05:15  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tänkte att jag skulle skriva lite om moddningen av mina högtalare (Oskar Heil Kithara) med bybees.
Tanken var att eftersom det är ett AMT-element som tar hand om ca 700hz-23000hz, så skulle en bybee på varje
högtalare ha stor inverkan på ljudet. Högtalaren är en tvåvägskonstruktion med en uppåtriktad 10-tumsbas (28hz-700hz)i en basreflexlåda utan dämpningsmaterial men byggd som en slags helmholtzresonator för att minska oönskade resonanser. Ovanpå lådan sitter ett handbyggt AMT-elementet helt öppet och ”strålar” framåt och bakåt.
Moddningen var enkel då AMT-elementet är anslutet på utsidan av kabinettet, 5 min. lödning med WBT:s silverhaltiga lödtenn så var det klart. Första lyssningsintrycket blev som jag hade blivit varnad om mycket spret och en hel del vasshet i diskanten, men efter kanske 20-30 tim. inspelning med P.A.D inbränningsskiva och en hel del musik började jag höra förbättringarna, att hålla flera toner svävande i rummet länge, ännu mer rum, snabbhet, placering av instrument, naturlighet, lugn, harmoni, musikalitet.
Så där kan jag hålla på men summan av kardemumman är att det verkligen fungerade vilket jag inte var helt säker på innan.
Mv.h THE FOX
ps. nu får man väl modda basen också.
Anläggning :
Sony 930 nånting som drive
Digitalkabel Egil borgnes dräpare
Sharp SM-DX1
Ecosse ms 4.45 högtalarkablar

ombud för Intelligent Sound
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000