HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Shanling cd-t100
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/12/24 :  13:55:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Under några veckor kommer jag att ha en av hifivärldens vackraste skapelser här hemma. En god vän skall ut på resa och lämnar sin nya cdspelare Shanling CD-T100 i min vård.

Nu skall jag jämföra den mot min CDfix och det kommer att bli spännande. Jag har precis kopplat upp den.

Skulle den visa sig låta bättre så vete tusan om jag inte slår till på en likadan trots att det är högtalare jag just nu letar efter.

Jag återkommer med mina intryck.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/24 :  14:11:41  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ta och lägg ut ett omdöme här senare det vore kul att höra om CDFIX står sig eller ej,snygg är den ju i alla fall
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2002/12/27 :  09:06:14  Show Profile Send Figge a Private Message
Har det hänt något, vad är dina intryck? Står själv i valet och kvalet att väja ny spelare till min Amplifix.

Figge

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/12/28 :  09:36:48  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Sådär!!

Nu har jag lyssnat tillräckligt mycket för att våga mig på ett litet omdömme.

Byggkvalitet och utseende: Visst är den som alla som sett den vet helt enkelt urläcker. Byggkvaliteten är också mycket bra, jag har heller inte haft dom problem som tidningen Hifi&musik hade utan den har snurrat på utan problem.
Vill gärna påpeka att min respekt för ovan tidning har ökats något då dom erfarenheter man gjorde med uppsampling odyl stämmer rätt bra, dock tycks det lite märkligt att spelaren uppför sig så. Jag brukar föredra uppsampling.

Shanling låter mycket bra men skillnaderna mot tex CDfix är egentligen ganska små rent ljudmässigt. Vi som lyssnade, jag, "Linngubben" Lasse och hemmabiofreaket Roger var faktiskt rätt eniga i våra omdömmen. Det tror jag inte har hänt förr . Fixen spelar med något mer auktoritet. Den känns lite mer kraftfull och något mer "skarp" i konturerna. Vi upplevde också att den förtydligade detaljer i musiken bättre.
Konstigt nog (eller kanske inte) upplevdes skillnaderna större när vi lyssnade blint.

Fast det var alltså väldigt små skillnader som vi tyckte vägde över något till CDfix fördel. Däremot får jag hålla med om H&M när dom skriver att hade dom haft pengarna hade dom ändå köpt Shanling pga utseendet. Den är så förbaskat fräck så allt man har tutat i sig själv om att ljudet är viktigast med mera kommer rejält på skam. Jag håller dock inte riktigt med om att Naims cd5 skulle vara bättre men jag har ju inte jämfört sida vid sida med dessa spelare utan det gjordes mot två Linnspelare för ca ett år sedan.

Summa: Har du 25kkr och skall köpa en Cdspelare så lyssna för tusan till denna. Tom din fru kommer att få något religiöst i blicken. Min egen påstod att jag tom kunde få ha min anläggning i vardagsrummet om jag köpte Shanling. Jag trivs för bra i mitt lilla hifi krypin för det dock.

Jag har ställt frågan till mig själv om jag skall sälja CDfixen och köpa en Shanling istället men rent ljudmässigt känns det som om man inte vinner på det. Fast tusan vet om hur jag reagerar efter att ha haft den hemma i ett par veckor till. Kanske skall ni inte bli förvånade om den dyker upp under rubriken säljes.

Kringutrustning vid lyssningen: SAT Amplifix och Thule IA100 förstärkare, Rega El8 högtalare, Nordost och Audioquest kablar och även ett par hemlånade Dynaudio special twenty-five och ett par Audiovector M1 signature.



"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2002/12/28 09:38:19
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/29 :  14:12:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack för att du tagit dig tid att skriva om dina erfarenheter.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:13:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Är skillnaden stor mellan rör och transistor, för det går väl att byta som man vill? Har du testat lurar direkt till CD:n?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:41:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nja, skillnader finns men är relativt små. Jag föredrar också att köra via rör men det är mer en sublim skillnad. Beror lite på kringutrustning också. Jovisst kan man byta.

Har tyvärr inga lurar. Tycker inte om att lyssna så utom om jag är på resande fot och använder bärbart, vilket jag nästan aldrig gör. Använder min Sony DD3 vill säga.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/01/02 :  13:00:51  Show Profile Send Figge a Private Message
Skall du sälja? Isåfall vilket pris?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/02 :  18:09:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by Figge

Skall du sälja? Isåfall vilket pris?



Tja, visst kan sälja CDfixen till rätt pris fast just nu är jag mycket nöjd med den. Jag trodde faktiskt att Shanlingen skulle rå på den även ljudmässigt men när en CDfix kommer till sin rätt och är ordentligt inspelad så hittar inte jag något bättre för pengarna.

Är du intresserad så vill jag ha 10000kr för den och nej jag prutar inte. Jag tvivlar på att jag till ett pris under det hittar något liknande. Jag finns strax utanför Göteborg och jag skickar inte dyrgripen. Maila om du är seriöst intresserad.

Ingen som har en fin CD1 (Advantage) liggande?

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:19:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den recenserades i senaste numret av Hifi News & Records.
Fick mycket fina recensioner.
Man tyckte faktiskt att den lät bäst med uppsampling på och via rören.
Hifi & Musik tyckte ju att den lät sämre via rören och uppsamplingen.
Detta visar ju att det i grund och botten alltid handlar om subjektivt tyckande
och att det också beror på kringutrustningen, väderleksförhållanden, höjd över havet , på vilken sida man vaknat i sängen m.m.

Edited by - Björn-Ola on 2003/01/03 15:20:40
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:58:18  Show Profile Send ayayay a Private Message
Björn-Ola: En helt korrekt bedömning!

Det har faktiskt väldigt mycket med ens humör för dagen att göra. Är man inte sugen och allmänt off, så låter det inte heller lika bra. Man blir liksom "oengagerad"...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:55:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


man kanske kunde lämna in Shanling för modifikation,
kanske harmony design skulle kunna modda den till bättre
ljud.. kanske?

snygg - helt klart snyggast!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/04 :  10:07:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Golden Age har 2 st uppgraderingar av Shanling cd spelaren. En som jag tror de gör "gratis" om man vill, och en som kostar lite.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/04 :  13:14:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


där ser man!
då är det möjligt då!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:29:33  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Allt är möjligt och det är en underbar spelare som jag skall lämna ifrån mig imorgon (snyft).

Ljudmässigt är skillnaderna rätt små i mitt system men vi pratar om ett helt system för ca 40kkr ex kablage. Säkerligen kan man höra större skillnader på bättre grejer. Shanling låter tom bättre idag än den gjorde för en vecka sedan. Den och fixen är i stort sett jämna, möjligen är fixen något tydligare i dom övre registren.

Fast satan vas Shanling är läcker och nu har ju cd-t200 kommit

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:46:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Hoppas att du lyssnade till transistorutgångarna och inte rörutgångarna!

200-maskinen som kommer ut verkar klart intressant!

// Pär E
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/08 :  05:45:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har lyssnat på alla utgångar.

Nu på slutet mest på transistorutgången men i början tyckte jag att rörutgången var ok. Troligen för att av rörigt ljud blir man lätt romantisk

Transistorutgången ger ett tydligare, rakare ljud enligt mig.

Snyft.. nu står den inte längre här och lyser

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:32:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

PER, är du hemma nu?
200-spelare? ser den likadan ut, eller är
det traditionell design kanske?

quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Hoppas att du lyssnade till transistorutgångarna och inte rörutgångarna!

200-maskinen som kommer ut verkar klart intressant!

// Pär E


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:54:00  Show Profile Send Peder B a Private Message
Samma design men något högre, Super Audio CD-spelare!
mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/08 :  18:16:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

Samma design men något högre, Super Audio CD-spelare!
mvh // Peder B



Finns verkligen inga fler skillnader?

Se där nu har jag lika många posts som dig

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:20:19  Show Profile Send Peder B a Private Message
Lika många posts, då måste jag lägga på en.......skämt åsido! Jag vet faktiskt inte så mycket mer om SCD-T200 än det som var i HIFI&Musik nr:12 i Golden Ages annons. Jag var själv inne på att köpa Shanlingen men tyvärr så har den inte balanserade utgångar vilket är en förutsättning för mitt Gamut D200 slutsteg så jag har beställt en Cairn Fog 2 CD med uppsamplingskortet istället! mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:00:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan NN,

Japp...nu e jag hemma från Thailand! Underbart land!

Nej jag har ingen hemma. Jag kör nu med danskar med trä i ansiktet!
Jag har dessutom vinyl överst i stereobänken, och då blir det svårt med en toppmatad cd spelare som Shanlings två toppmodeller!


quote:
Originally posted by Niklas Nord


PER, är du hemma nu?
200-spelare? ser den likadan ut, eller är
det traditionell design kanske?

quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Hoppas att du lyssnade till transistorutgångarna och inte rörutgångarna!

200-maskinen som kommer ut verkar klart intressant!

// Pär E






Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:54:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
På förekommen anledning (ett tjogtal mail) vill jag bara på detta sätt meddela att min annons på Cdfixen inte betyder att jag skall köpa en Shanling

Det är en fin spelare men fixen är minst lika bra ljudmässigt. Jag har fått korn på en Advantage S1 som säljes till ett pris som är på gränsen till perverst

Alltså: det är inte en Shanling som jag eventuellt ersätter fixen med utan i så fall en S1.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/18 :  08:35:48  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu har jag även haft förmånen att ha en Advantage S1 och ett slutsteg Advantage S150 hemma i en vecka.

Ojojoj vad bra det låter. Musiken känns som den flyter fram och det känns aldrig ansträngt eller hårt trots all detaljering man kan önska.
Framför allt klassisk musik och svåra stycken (crescendon bla) är hur bra som helst. Det känns som man förstår styckena bättre, kommer närmare meningen med musiken. Dessutom röster...ni vet när det känns som om sångaren/sångerskan sjunger bara för dig. När man tom tycker sig höra när munnen öppnas och stängs, nästan kusligt.

Någon som sade som i verkligheten?? nej nej mycket mycket bättre

Ni förstår att jag är helt golvad. Trots att min SAT elektronik är kanon och att jag egentligen inte tyckt att jag saknad något så är detta en division till. Klagomålen på avsaknad av tyngd i basen förstår jag inte riktigt då jag prioriterar renhet och tydlighet framför allt i basen och det klarar egentligen både SAT och Advantage strålande. Vill man ha mer av typen party/cervin vega ljud är man antagligen inte hifiintresserad enligt min definition

Jag känner att jag bara måste ha dessa grejer. Kosta vad det kosta vill, så bra är det.

Få se nu: inteckna huset, sälja bilen, leva på makaroner och vita bönor.......

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:39:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message




quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan NN,

Japp...nu e jag hemma från Thailand! Underbart land!

Nej jag har ingen hemma. Jag kör nu med danskar med trä i ansiktet!
Jag har dessutom vinyl överst i stereobänken, och då blir det svårt med en toppmatad cd spelare som Shanlings två toppmodeller!


quote:
Originally posted by Niklas Nord


PER, är du hemma nu?
200-spelare? ser den likadan ut, eller är
det traditionell design kanske?

quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Hoppas att du lyssnade till transistorutgångarna och inte rörutgångarna!

200-maskinen som kommer ut verkar klart intressant!

// Pär E








Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/19 :  17:54:12  Show Profile Send David A a Private Message
Thailand! Var det fler som firade jul och nyår där?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000