HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Cairn Fog 2, Cairn 4808A och Comete 202
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:10:51  Show Profile Send kevlu a Private Message
Första lyssningsintrycket

Bakgrundshistoria

Min tidigare kombination:

Roksan Caspian
Sony DVP-9000es
Canton Ergo RC-L

Ovanstående kombination bestod visserligen av bra saker men tillsammans spelade de inte så bra som jag ville att de skulle göra. Jag hade lyssnat på sakerna var för sig och tyckt att de var bra. Förstärkaren fick toppenbetyg i Hifi & Musik, likaså högtalarna. Jag köpte delarna var för sig utan att lyssna på dem tillsammans. Det var ett misstag! Jazz och annan lugn musik spelade de utan anmärkning. Men då jag satte på lite mera fartfylld musik som hårdrock märktes det att det var något som var fel. Diskanten blev tjock och det kändes som om en slöja låg över ljudbilden. Basen fanns där men den var fattig och tam. Inte alls det liv som jag hade hoppats på. Jag trodde först att det berodde på att delarna inte var inspelade än. Jag spelade och jag spelade och basen lossnade lite och blev mera fyllig. Men det kändes fortfarande som om det låg en slöja över ljudbilden. Jag provade med andra kablar och att flytta (släpa) runt på högtalarna utan resultat. Jag började misstänka att det var någon del som inte trivdes i sällskapet och skarpast misstanke hade jag mot dvd-spelaren. Jag bestämde mig för att byta ut den mot en bra cd-spelare istället. Men i min jakt på en bra cd-spelare började jag blir mer och mer sugen på något nytt. Så jag bestämde mig för att byta ut allt…

Jakten på något nytt

Design är viktigt för mig så det var viktigt att sakerna som jag skulle ha var snygga. Det var visserligen det jag hade tidigare men jag ville att de skulle matcha precis. Jag bestämde mig för att köpa allt i ett och samma märke… Thule föll mig smaken; snyggt, enkelt och prydligt. Tänkte köpa CD100, PR100, PA100 och JmLab Electra 906. Men ju mer jag läste desto oroligare blev jag. Deras försteg har inte fått någon bra kritik… Tänkte då köpa en förstärkare och använda den som försteg. Men känslan av oro låg kvar. Jag ville inte göra samma misstag igen. Bestämde mig för att åka och lyssna på kombinationen före jag lägger fram plånboken. Men så långt hann jag inte…
Satt och surfade på Ljudmakarns hemsida och fick syn på Cairn 4808A och jag blev genast sugen. Vilken design… Föll mig i smaken direkt! Jag började söka efter information om Cairn och deras produkter. Fick fram recensioner från Stereophile både på cd:n och förstärkaren. Låter lovande… Det som fick mig att bestämma mig var recensionen i High Fidelity. Jag skulle ha Cairn Fog 2 och Cairn 4808A. Nu var det bara ett problem kvar… Vilka högtalare skulle jag välja? 30W per kanal räcker ju inte så långt. Jag blev tvungen att välja högtalare som är mycket lättdrivna. Amphion, Audiovector, Monitor Audio var märken som jag undersökte mera noggrant. Men jag fastnade för de franska högtalarna Triangle Comete 202 som också fått bra kritik. Dessa har en känslighet på 91dB (W/m) och en impedans som aldrig understiger 4 ohm. Allt fick plats i min budget så jag bestämde mig för att ta det här paketet… Utan att först ha lyssnat på kombinationen var jag tvärsäker på att det var det här jag ville ha. Kanske skulle jag göra ett misstag igen men jag kände mig inte särskilt orolig. Det här kändes rätt. Nu var det bara att vänta på att sakerna skulle komma!

Ut med det gamla in med det nya

Så kom äntligen mina saker. Packade ivrigt upp paketen för att titta på skönheterna. Snabbt och provisoriskt placerade jag in sakerna i hyllan och högtalarna på stativen. De är faktiskt ännu vackrare i verkligheten än vad de är på bild. Kopplade snabbt ihop de olika delarna och satte mig ner för att lyssna… Det första som slog mig var det mjuka ljudet. Allt lät så rent, luftigt och silkeslent. Det spelade ingen roll vilken musik jag spelade. Allt lät vackert. Rösterna lät underbart följsamma. Musiken fick ett nytt liv och en efter en skiva åkte in i cd-spelaren. En ljudbild lades upp framför mig där jag klart och tydligt kunde urskilja vart sångaren och instrumenten befann sig. Det sprudlade av liv… Även hårdrock spelades utan svårigheter. Vilken dynamik… basgångarna ramlade en efter en ur högtalarna och det var roligt att lyssna. Ljudbilden må vara precis, bred och följsam men den saknade lite i djuphetsperspektivet jämfört med Caspian. Att det skulle låta bra hade jag hoppats på men att det skulle låta så här bra direkt ur kartongerna hade jag inte förväntat mig. Det är lång inspelningstid på högtalarna så jag kommer att återkomma med en uppdaterad recension när allt är inspelat.

Handhavande

Tja, vad ska man säga. Det var lite ovant i början… Men det är som sagt en vanesak. Här nedan följer en kort beskrivning om handhavandet:

Carin Fog 2 - Ganska enkelt faktiskt… Den översta av de tre små knapparna stoppar en pågående spelning samt öppnar luckan. Knappen under startar och pausar spelningen. Knappen längst ner av de tre små väcker cd-spelaren från vila. Den stora runda till höger stänger av och sätter på cd-spelaren. Under spelning så vrider man sakta på den för att byta spår och vrider man fortare/konstant så snabbspolar man in i spåret. Det är väl det som är lite knepigt att vänja sig med. Det fungerar inte alltid som man vill.

Cairn 4808A – Ännu enklare… Två stora runda knappar. En på vardera sida om displayen som för övrigt är mycket tydlig och snygg. Den högra sätter man på och stänger av förstärkaren med samt höjer och sänker volymen. Den vänstra byter ingång och bläddrar i menyn.

Fjärren – Tyvärr hade fjärren gått sönder i leverans från tillverkare till leverantör så jag fick med den gamla roc-fjärren som tillhörde leverantörens (Teoism Audio) demo förstärkare med min förstärkare som utbyte. Jag skulle få en ny så fort den kom in i lager. Men tråkigt nog så hade den gamla roc-fjärren också gått sönder i leverans från leverantör till mig. Så jag har inte haft möjlighet att testa Roc-fjärren. Den fjärr som jag använt mig av är den som följde med cd-spelaren. Den är ganska vanlig både till design och utförande. Knapplaceringen känns inte riktigt igenomtänkt men den ligger bra i handen. Knapparna är mjuka och den känns lite tveksam att använda. Ibland när jag trycker på knappen för att byta spår så får cd-spelaren för sig att hoppa till spår nummer två (det händer aldrig när inte använder fjärren). Jag vet inte om det beror på fjärren eller om det beror på mottagaren i cd-spelaren. Det händer inte ofta men när det händer känns det irriterande. Ska se om resultatet blir det samma med roc2-fjärren när den kommer.

Slutsats

Det blev kanske lite mycket att läsa men jag hoppas att det hjälpt lite på vägen. En uppdaterad recension kommer att komma så fort allt är inspelat. Jag kommer kanske också att provspela cd-spelaren, förstärkaren och högtalarna för sig. Beror helt enkelt på hur mycket tid jag får över. Är det något speciellt ni undrar över så fråga på. Jag ska försöka svara på allt…

Cairn Fog2 och Cairn 4808A med Comete 202 är en riktigt lyckad kombination och jag rekommenderar er en provlyssning. Ta bara med er pengar för ni kommer nog att ta med er det hem. Jag skulle utan tvekan ha köpt det även om det kostat dubbelt så mycket.
Rekommenderas! Jag sitter jättenöjd och det känns som om jag kommer att behålla den här kombinationen i många år framöver…

MVH // Kevlu

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:26:13  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Härligt!
Mumma!

Snygga prylar som dessutom låter bra, kan inte bli så mycket bättre då ju.

/Jonas
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:27:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Ahh... Roligt! Jag skulle verkligen vilja höra Triangles lite tyngre högtalare, jag har freakat in totalt på franska högtalare... Jm-labs bättre är verkligen suveräna för att inte prata om Bc-Acoustique!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:59:28  Show Profile Send Atlas a Private Message
Roligt att höra att du är nöjd med ditt köp!
Jag har oxå funderat på att köpa Cairns Cd och förstärkare.
Men då blir det nog att jag köper 4808NF då högtalarna jag tänker köpa ligger på 86db i 8 ohm. (Usher Compass Cp-738II)
Jag vet inte hur stor skillnad det är på Class A och North Face
så jag är lite tveksam hur jag skall göra.
Men det är ju ingen tvekan att Cairns produkter har en läcker design.

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/03/04 20:03:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000