HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Resonanser i TV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:06:07  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Kanske lite OT, men...

Resonanser uppstår ganska ofta i skalet till min gamla SONY-TV.

Har funderat på att sätta någon "massa" på insidan av skalet för att dämpa dessa resonanser.

Vilken "massa" ska jag använda och vark kan jag inhandla sådan, gärna i Sthlm?

Tack på förhand

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/04/09 :  13:46:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gamla goa standardreceptet bitumen borde väl funka, förutsatt att det inte är allt för mycket skumma vinklar och böjda ytor (fast det går väl att forma med värmepistol?)

Enda risken jag kan tänka mig är värmeutveckling. En TV behöver väl ha lite luftgenomströmning för att inte brinna upp?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/09 :  15:12:49  Show Profile Send time a Private Message
Passa dig för bitumenplattor när det blir varmt, de vill gärna släppa då. Det finns en tunnare variant för att sätta på insidan av bildörrar, ca 1 mm tjock. Jag har en svart bil som bitumenplattan släppte och fastnade i elhissen... De är inte kul med bitumen i högspänningen, eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/04/09 :  16:33:30  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Svalander säljer en dämpmassa som penslas/rollas/sprutas på, har inte testat den själv men sett folk som använt det i t.ex vinylspelare.. det ska nog sitta som berget.



Kostar iofs en del (240 spänn för en liter), men.. det som blir över kan du ju dämpa CD-spelaren med eller nått..
http://www.svalander.se/shoppen/shoppen.htm

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/04/09 :  17:27:13  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tack för tipsen,

surfade runt lite och var faktiskt inne på Svalanders sida...

Där hittade jag vad jag sökte "Plastelina", en modellera som jag var och köpte på Kreatima, Sveavägen.

Så här blev det



Innan jag gjort något...



2 x 350 g Plastelina. Värmdes först i ugnen på 75 grader för att få den lättbearbetad



Modelleran på plats...

Kan bara säga att resultatet blev riktigt lyckat, har ännu inte hört några resonanser.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000