HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kapacitansmultiplikator med negativ ut-imp bild.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:32:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Är det någon som provat en Kapacitansmultiplikator med negativ ut-imp. Den skulle väl göra vilken förstärkare som helst till en muskelstin spelglad liten Djäv.el. Jag läste om nån buse på nätet som hade moddat en Dynaco 35 med positiv återkoppling å den hade spelat som om det vore sista dan på jorden. Hur spelglad som helst.
Pass har ju nått liknande till Zen förstärkaren.
Nån som provat nått liknande?

Edited by - Circlomanen on 2005/04/09 00:14:38

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/19 :  02:04:40  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kan du vidareutveckla?

/Jesper
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/19 :  08:34:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En kapacitansmultiplikator är en aktiv glättning, Man multiplicerar en kondensators kapacitans med en transistor så kretsens glättning motsvarar kondingen x transistorns hFe. Kretsen får en låg utimp och är billig.
Om man låter kretsen "se" förstärkarens strömåtgång via ett motstånd så kan man med lite återkoppling (positiv) ge kretsen negativ ut-imp, dvs spänningen ökar med ökat strömbehov. Det är lite känsligt med positiv återkoppling för det självsvänger lätt.

http://www.sound.westhost.com/project15.htm

Edited by - Circlomanen on 2005/03/19 08:38:58
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:11:30  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Vet inte om jag helt håller med om att utimpedansen för en kap mult blir så väldigt låg men jag har inte räknat på det så jag kan nte säga mer. I sammanhanget kanske den är det.
Som jag ser det är en av fördelarna med en kap mult, eller annan liknande "regulator" (emitterföljare med zenerref ex) just att den saknar återkoppling och på så vis får ett mycket förutsägbart puls/stegsvar.
Som du säger är det nog svårt att få en sådan kap mult med positv återkoppling stabil. Men som du säger, de är enkla och billiga så det är väl bara att prova..=)

/Jesper
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/03/19 :  14:36:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vill minnas att Pass kör med negativ strömåterkoppling i sina experiment, inte positiv återkoppling.
Är själv inne på samma tema för att åstadkomma nånting som passar att driva mina horn.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/09 :  00:13:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En grov skiss, inga optimerade värden eller så. Men detta är i huvuddrag hur jag tänkte mig att den skall se ut. Det skulle vara skoj att prova till en ICE-power modul.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/04/09 :  10:06:44  Show Profile Send time a Private Message
Påminner lite om AudioPros ACE bas lösning faktiskt Kul idé men regulatorn kommer kommer att ingå i signalkedjan ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/09 :  11:47:55  Show Profile Send esl a Private Message
Till en ICE modul tvekar jag...

Det är en H brygga med med switchtransistorer. Du har ett PSRR som är mycket högt och du skulle nog bara försämra undertryckningen.
Du vill ha en väldigt hög bandbredd på spänningsregleringen, och snabba kondensatorer är ett måste.

Din koppling funkar bra till Singelended kopplingar där du inte har råd att köpa mycket elektrolyter och spolar.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudeee...

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000