HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flat Earth HiFi- det finns - i England
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:35:31  Show Profile Send mapem a Private Message
Jo det var en tråd som låstes med rubriken Flat Earth för att den inte handlade om HiFi. Men i England är det ett levande HiFi-begrepp. Flatearthers betecknar folk som oftast gillar Naim och Linn. De huserar på bl a denna hemsida http://www.pinkfishmedia.net/forum/index.php?s= . En äkta Flatearther tycker att perspektiv och rymd är nys, det viktiga är PRAT, vilket betyder Pace, Rythm and Timing. Stampa-takten-faktorn ni vet.

Citat från FAQ på pinkfish:

So, what is Flat Earth? Contrary to what some would have you believe, Flat Earth is not restricted to either Naim or Linn. This isn't a concept defined by brand. Rather, it is a reflection of how people listen to music from their systems - more a value judgement of what's important in music reproduction. That is, dispense with the aspects of reproduction that you can not be sure of (eg. soundstage, imaging & reproduction of the recording environment) and instead concentrate on the construction of the music. Is the bass in time with the percussion? Does the piece hang together as a whole? This, of course, is not to decry the 'rounder' aspects of reproduction. Aspects such as soundstage etc. can enhance the experience. The Flat Earth approach simply gives primacy to the tune (ref. Linn Tune Dem below).

Pace, Rhythm and Timing (PRaT) would appear to be at the heart of the Flat Earth approach. As with Flat Earth, there is no hard and fast definition of PRaT. One way to think about this is a system's ability to convey the construction or rhythmic content of the music. A lack of PRaT has been likened (by Tony L) to '...time smear across the frequency range with the top end arriving out of sync with the bottom'.


Så det har nof HiFi-relevans ändå. Dom är seriösa, det där att de kallar sig flat earth är en typisk brittisk liten självironisk blinkning.

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:52:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Då är jag INGEN Flatearther...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:08:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Då är jag en flat earther.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/21 :  23:16:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kors då! Hade jag ingen aning om. Kände bara till http://www.flat-earth.org/
Om det var det tråden gällde så blir mitt råd att starta en ny tråd om Linn-freaks i Skåne i stället, så att vi oinvigda fattar nåt också. En sådan tråd lovar jag att inte låsa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/22 :  08:01:28  Show Profile Send mapem a Private Message
Själv är jag rätt så kluven till flat-earth-begreppet. Jag håller med om att det är viktigt att anläggningen förmedlar musikens grunder, alltså PRAT, men jag tycker det blir tråkigt om man inte får lite rumskänsla också. Säger man detta till en äkta flatearther anklagas man för att vara "round-earther", vilket är ett grovt skällsord i de renläriga kretsarna, och innebär att man inte är intresserad av musiken i sig, utan är ute efter det som är runtomkring. Till exempel konserthusatmosfär, studiokänsla, klubbnärvaro, "att ha sångerskan mitt i rummet" och sånt som många av oss gillar tror jag.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/22 :  09:02:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lite Quad och annat där också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:10:16  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
det viktiga är PRAT, vilket betyder Pace, Rythm and Timing. Stampa-takten-faktorn ni vet.



Eller kanske det står för "An incompetent or ineffectual person" Som i " He's a right PRAT !!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Naimare
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/22 :  10:49:27  Show Profile Send Naimare a Private Message
Hej,

Jag har sedan 1997 konverterad från "round-earth" till "flat-earth" (från Wadia/Audio Research/TaraLabs/Proac till Linn/Naim).

Mina ögon öppnades när jag lånade hem ett par Naim NAP135 slutsteg och ett par Linn Kan II burkar och spelade dem parallellt med det egna systemet.

Mitt "round-earth" system var bra på alla de klassiska HiFi-parametrarna vilket gjorde att jag hela tiden koncentrerade mig på de tekniska aspekterna av ljudåtergivningen (märk väl ej "musikåtergivningen"), dvs transparens, perspektive etc. Men jag märkte snart att mitt musikintresse minskade i samma takt (till slut lyssnade jag nästan uteslutande på tekniskt bra inspelningar av akustisk jazz...det finns nog en hel del därute som känner igen sig).

Naim/Linn systemet spelade musik på ett helt annorlunda sätt än vad jag var van vid. Om jag skall peka på en väsentlig skillnad i återgivningen som gjorde att jag fastnade för "flat-earth" är det större "engagemanget/drivet" vilket gör musiken mer intressant, emotionell och medryckande.

Om detta är en mer korrekt återgivning av verkligheten eller inte skall jag låta vara osakt (jag spelar själv piano och går mycket på akustiska live-konserter så jag har en relativt god referensram vad gäller "korrekt" återgivning - det är t.ex. väldigt sällan jag upplever samma breda/ljupa perspektiv/ljudbild vid en konsert som man får hemma via HiFi'n - det är mer en "wall of sound") men hur som helst blev det mycket roligare att utforska ny musik och nya artister!

En annan viktig filosofi inom "flat-earth" är "front-loading", dvs satsa mest krut på delarna tidigt i systemkedjan (CD, skivspelare, försteg). Detta har engelsk HiFi predikat under många år och det var väl Ivor T från Linn som startade det hela.

"Front-loading" innebär också att det är viktigt att satsa på högkvalitativa rack/stativ (t.ex. Naim Fraim, Mana Acoustics, Hutter, Quadrasphere etc) samt att ordna en ordentlig dedikerad strömförsörjning till systemet. Innen detta är ordnat så anser man att det är bortkastade pengar att t.ex. uppgradera högtaleriet.

Ett av de mest engagerade systemen jag ägt var de gamla Linn Isobarik högtalarna (men uppställda på Mana-stativ) aktivt drivna med Naim 52 + 6 stycken NAP135or. Inte världens mest "neutrala" system men o så "musikaliskt".

Avseende Naim så har dom blivit lite mer "mainstream" med de senaste modellerna och deras toppmodeller erbjuder inte en oväsentlig del "round-earth" attribut....

mvh

Edited by - Naimare on 2004/09/22 16:47:42
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:39:47  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Äntligen en riktigt intressant tråd! Om alla engagerade parter kan undvika att snabbt gräva ner sig i skyttegravarna vill säga.

Dualismen/polariseringen mellan dessa två förhållningssätt är helt central för vårt lilla intresse hi-fi. Jag själv har inte anlutit mig till något av lägren riktigt, hamnar kanske någonstans där emellan. Jag är inte så tekniskt intresserad, lyfter sällan på locken och pillar, så det är musikintresset som är allt överskuggande i mitt fall. Å ena sidan detta då, att man vill att det skall vara musikaliskt och njutbart. Å andra sidan vill man att insplningen skall presenteras på det sätt som upphovsmännen tänkt. Det är ett evigt balanserande däremellan.

Det är som yin och yang. Det ena kan inte existera utan det andra. Jag tycker att den som fundamentalistiskt ansluter sig till den ena eller andra av polerna automatiskt hamnar lite fel i mitt tyckte. Men var och ens håller ju på med detta av var sin anledning.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:46:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Svart/Vitt är nått jag kommer å tänka på!

Viss musik känner jag är i mindre behov av "round earth" kvaliteer. Svängig blues, rock, popmusik etc kan jag acceptera som "flat earth" medan djupare jazz, klassisk, akustisk och finstämd musik verkligen tar ytterligare ett snäpp upp i hårresningsfaktor och musikupplevelse om det finns ett djup och ljudbild i det hela.

Måste man välja?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/09/22 :  11:48:34  Show Profile Send Daffyd a Private Message
mace: Ett stort

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/22 :  13:29:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Nä ortodoxi är aldrig kul, varken inom HiFi, politik eller religion. Just nu har jag en väldigt plattjordig anläggning, men den ska utvecklas så att den får lite rondör också. Det blir lite tråkigt i längden med bara superärlig musikförmedling på en platt ljudvägg, ofta vill man känna rummet, djupet, närheten till artisten också. Och då är man ju rundjording. Jag vill inte välja, jag vill ha båda världarna!

Fast jag tycker plattjordingarna på pinkfishmedia är rätt kul. Dom förenar sin renläriga plattjordighet med en stor portion brittisk humor för det mesta, och är inte alls så intoleranta som en del representanter för olika hifi-läger här hemma. Märks inte så mycket på detta forum som på ett annat, ska dock sägas.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  14:09:42  Show Profile Send mace a Private Message
Daffyd, Jag har alltid undrat om Du, med det tjusiga nicket, kommer från sköna Wales

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/09/22 :  18:24:14  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Tyvärr så måste jag göra dig besviken Mace Är från Östersund

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:27:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Har en plattjordig anläggning men är van konsertbesökare (klassisk musik). Där bjuds man på ganska mycket rondör utan att de kära gamla käpphästarna får ge vika. Samtidigt inser jag att avståndet till symfoniorkester mäts i megaparsek. Men jag vill ha både sväng och perspektiv. Få se vad kan det bli. Linn CD 12 och Audion trioder kopplat till Magnepan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  19:30:25  Show Profile Send mace a Private Message
Oki Daffyd och särskilt Dafydd är vanliga på Cymraeg

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:31:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Oj nu blev det lite OT här. Är det språket Merlin talar i "King Arthur" (som spelades in på Irland när jag var där)? Inte för att filmen var nån höjdare direkt men jag är förtjust i dom gamla keltiska myterna.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:38:26  Show Profile Send mace a Private Message
Ooops ännu en film jag missat Vet ej vad de använde för språk i filmen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:39:29  Show Profile Send Per G a Private Message
Länge leve flat earth och engelsk hifi!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:47:13  Show Profile Send mace a Private Message
Ser lite kvickt att Merlin skall ha kommit från Wales så det verkar väl troligast

M

Finns det några trevliga HiFi tillverkare i Wales måntro??
Jag kommer ihåg att jag skulle åka över bron för ett par år sedan tiil ngt företag, men jag har glömt allt


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/22 :  20:49:02  Show Profile Send mace a Private Message
REL men räknas de till F.E.HiFi skaran tro?

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/09/22 20:50:01
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/22 :  22:14:29  Show Profile Send mapem a Private Message
Jodå, REL brukar rekommenderas som sub till naim, så det är nog tillräckligt platt. Kanske inte för de allra renlärigaste.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/23 :  00:17:28  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Imaging/soundstaging contra pace, rythm & timing?

Ja takk, begge deler!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:10:19  Show Profile Send Leif B a Private Message
Någon som vet vilka märken som representerar Flat Earth ?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:21:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn,Naim framförallt men också i någon mån Arcam och Exposure. Begreppet startade nog kring den legendariska LP 12:an på 70-talet då Linn och Naim samarbetade kring samma filosofi. Naim byggde förstärkare till Linn bla.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:26:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför skall man behöva välja emellan dessa faktorer, en bra anläggning skall väl både ha takt och rymd. Möjligen kan man väl betona någon aspekt som lite viktigare för ens personliga del än de andra, men sådana tyckanden borde ju rimligen endast ligga på marginalen.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000