Author |
Topic |
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 13:52:54
|
Hej!
Har tidigare inte intresserad mig direkt för kablar.. och har därav inte kunskapen. Följande fråga/frågor har inte direkt med ljudet att göra, utan mer hur det fungerar.
Min undran är om man kan använda vilka signalkablar som helst mellan cd och förstärkare.. och likaså vilka högtalarkablar som helst mellan förstärkare och högtalare.. (Förutsatt att de passar) eller måste man tänka på kabelns motstånd osv.. ?
Mitt fall är följande: Har Nad c320bee förstärkare och Nad c521bee cd-spelare. Till detta använder jag ett par B&W dm601 s3.. Hade tänkt att jag skulle köra biwire och har då tittat på hifiklubbens kablar.. alltså Tara Labs som de själva rekomenderar.. kostnaden för dessa biwire kablar är 300kr/m och det känns lite i överkannt för just dessa kablar.. Har nu tittat runt lite och Marcuscable verkar vara ett mycket bättre alternativ då jag gärna ser att kablarna håller en hög kvallitet för kommande uppgraderingar. Min undran blir då kan jag köra Marcuscable i detta "budget system" med bra resultat tror ni? kan inget om kablars mätningar men är det något som kan bli fel rent tekniskt när man väljer kablar? Kan de ha fel spänning, motstånd.. osv.. för elektroniken?
Hoppas ni förstår min frågeställning.. och tack på förhand
mvh / Ante |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 14:01:40
|
Det kommer med största sannolikhet att fungera alldeles utmärkt. Det enda man skulle kunna invända mot är att lägga ner så mycket pengar på kablage i en så pass "billig" anläggning. Men visst, om du planerar att uppgradera så skadar det ju inte. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 14:09:48
|
Du kan lungt använda villka kablar Du vill förutsatt att dom är anpassade för ändamålet. Mitt råd är att inte köpa dyrare än Du behöver, dvs köpa kablage för anläggningen som den ser ut nu. Köp nå´n typ av vibrationsdämpning till cdspelare & bra spikes/sd-fot till högtalarna för dom extra slantarna istället. Klart rekomenderat är att köpa begagnat då priserna ofta är hälften mot nypris & då får Du förmodligen igen en stor del av pengarna den dagen Du tänker uppgradera.
Mvh |
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 14:17:28
|
Tack för era snabba svar.. Uppgraderingen är redan under planering och kommer ske om ett drygt år då jag kommit till rätta i min nya lägenhet.. Min ända egentliga undran med den här tråden var att få lära mig lite mera om hur man väljer kablar.. vilka restrektioner det finns osv.. Men enligt era svar hittils så är det endast de hörbara skillnaderna och självklart priset då som avgör vilken kabel man skall välja.. och inte dess tekniska egenskaper.. Har jag förstått er rätt?
MVH / Ante |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 14:29:58
|
Tumregler: En signalkabel bör ha en så låg kapacitans som möjligt (mäts Fahrad, normalt med prefixet pico för kablar och per meter)
En högtalarkabel bör ha låg induktans (mäts i Henry) och lågt DC motstånd (Ohm)
Hur kritikst det blir beror till stor del på in respektive ut impedanser på apparater och högtalare. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 05:19:38
|
Det finns inga problem med att ha olika kablar, men samma kablar kan ge synergieffekter om det är någon speciell egenskap man letar efter. |
Bravo |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 08:38:35
|
Selvsagt går det an å bruke ulike kabler, men selv foretrekker jeg å finne frem til de kablene, både til forsterkere og høyttalerne som oppleves mest mulig transparente, naturlige og nøytrale, og så bruker jeg kabler fra samme produsent hele veien, med unntak av signalkablene mellom pre- og poweramps, som er 75 ohms lavimpedanskabler. 75 ohms-systemet er så vidt jeg vet unikt for mine forsterkere (bortsett fra de tyske Behold-forsterkerne, som vel også har et lavimpedans-system for overføring av signaler mellom forsterkerne, men Beholds system er digitalt, ikke analogt, som mitt).
Mellom forsterkerne foretrekker jeg de lavimpedanskablene med kun 75 ohms motstand som er standardutrustning til mine forsterkere fremfor alle andre balanserte XLR kabler eller ubalanserte RCA kabler, som også kan brukes på forsterkerne, simpelthen fordi 75 ohms interconnect-systemet låter bedre enn noe annet jeg noensinne har opplevd. 75 ohms-kablene er laget av Monster Cable for forsterkerprodusenten PBN Audio, kun for disse forsterkerne, men det spiller nok ikke så stor rolle hva slags type 75 ohms-kabler man bruker fordi med så lav motstand som 75 ohm så slipper signalet gjennom kabelen uten noen form for degradering. 1 meter eller 500 meter lange kabler vil låte likt, i det en 500 meters kabel kun øker den totale motstanden med ca. 2 ohm, og det betyr ingenting for det lydmessige resultatet. |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 08:57:20
|
Rent tekniskt är det inte svårt att skaffa sig signal- och högtalarkablage som med största sannolikhet är betydligt bättre än övriga delar i även den mest högpresterande anläggning. Sedan om "ljudet" från kabeln (i den mån man har förtroende för sådana lyssningsintryck) upskattas av alla är en annan fråga. Rent tekniskt alltså:
En signalkabel (låg signalnivå, låg effekt) ska utgöra en lätt last för enheterna och ha godast möjliga störutdertryckning för RF o.dyl. Detta innebär vanligast en dubbel- eller enkelskärnad koaxialkabel med lägst möjlig kapacitans. Vidare är det såklart viktigt att kabeln är mekaniskt stabil och tålig samt att anslutningskontakterna (RCA-hylsan) är utförd så att korrosion mot chassie-honan inte blir ett problem. En tekniskt mycket bra kabel är exempelvis RG62 från ELFA (55-908-15) med pålödda kontakter av typen 42-263-20.
En högtalarkabel ska överföra både mer spänning och effekt och har i avsevärt mindre grad problem med instrålande RF. Generellt sätt ska kabeln ha lägst möjlig serieresistens samt lägst möjlig serieinduktans. Dock kan det bli problem med alltför låga induktanser (t.ex. litz-kablage) då vissa förstärkare kan råka i självsvängning samt att en liten induktans skyddar enheterna mot instrålad RF (det är bl.a. därför vissa kablage har en liten "låda" närmast kontakterna i högtalarändan). Tekniskt lämpliga kablage är nästan alla kablar med inte alltför separerade ledare (såvida inte högtalar/förstärkar-konstruktören har designat systemet för höginduktiva kablar) och med vettiga kontakter (mekaniskt stabila, lämplig plätering o.dyl.). En billighetsvariant med utmärkta tekniska prestanda är vanlig enkeltrådig el-kabel av typen EKK med pålödda banankontakter av lämplig kvalisort. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 10:16:58
|
quote: Mellom forsterkerne foretrekker jeg de lavimpedanskablene med kun 75 ohms motstand
Montana> 75 ohm är inte motståndet i sig på en kabel utan de man kallar kabelns karakteristiska impedans, man kan alltså inte tala om att kabeln har lågt motstånd bara för den har en karakteristisk impedasn på 75 ohm, det är helt olika begrepp. Anledningen till att man har en standard för digital överföring på 75 ohm är att man vill slippa reflektioner i kablarna. Detta funkar om och endast om utimpedansen på källan (driven) är lika med med kabelns karakteristiska impedans (reflektionslagen). Btw i labratorievärlden har man en standard på 50 ohm.
Mycket intressant att dina grejor är impedansanpassade. Kan du kolla upp att utgångssteget verkligen har en impedans på 75 Ohm. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
|
Topic |
|