HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny DVD-spelare mot äldre CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RWD
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/09/30 :  01:20:23  Show Profile Send RWD a Private Message
Kan en ny budget-DVD-spelare mäta sig ljudmässigt (vid CD-lyssning) med en 10 år gammal CD-spelare som då låg i 4-5000:- kronorsklassen?
Utvecklingen har ju rimligtvis hunnit en bit under åren.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/30 :  03:18:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:49:22  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Nej.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:07:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag köpte för ett tag sedan en Cambridge DVD 57 (2000kr) och jag förväntade mig att den skulle klå min gamla Pioneer PDS-901 från 1992 (4000kr). Men det gjorde den inte Pioneer spelaren låter renare med bättre bas, Cambridge spelaren "rör till det" på komplex musik och börjar låta skramlig. Jag misstänker att analogdelen och strömförsörjningen inte är i klass med den gamla spelaren, viktmässigt är nog Pioneeren 4 gånger tyngre än Cambridge och jag har tittat in i Pioneerspelaren och den har dubbla transformatorer och ganska bra med kondensatorer i nätdelen, dom prylarna skulle helt enkelt inte få plats i Cambridge spelarens låga hölje...

Man får ju dock en hemskt massa teknik i den billiga DVD spelaren både bild och ljudkretsar 5.1 dekoder och DVD-Audio möjlighet(som jag inte provat). Själva D/A omvandlaren borde ju vara bättre och när garantin gått ut skall jag börja tweaka.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/30 :  10:59:58  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Tror inte att man kan generalisera... Jag har en Pioneer PD-S06 som jag trivts med i många år. Köpte dock en Pioneer DV-575 för ett par veckor sedan. Den är lite sämre i basen (skramlig låda) men resten är i mina öron bara så mycket bättre! Den plockar fram detaljer på skivorna som jag inte hört förut, mjuk och fin i mellanregister och diskant... Fast mekaniskt är den hur trist som helst jämfört med den gamla spelaren...

Innan hade jag en Panasonic S75, hur tråkig som helst som CD...

Jag ska när jag orkar/hinner skriva en liten minirecension om Pioneerspelaren...

/P
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:28:20  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Beror kanske på definitionen av "budget-DVD"...

Min åsikt i ämnet är att de allra billigaste DVD-spelarna, låt säga under 2,5 k, har problem i jämförelse med en gedigen CD-spelare som för 10 år sedan kostade låt säga 6k. Precis som nämnts tidigare är strömförsörjning och analogdelar av en helt annan klass, samtidigt som en DVD-spelare lider av att den är just en DVD-spelare. Det måste helt enkelt bli en gigantisk kompromiss om man ska få in bild- och ljudkretsar i en apparat för 2,5 k.

En jämförelse jag har kunnat göra är min DVD-spelare Pioneer DV 454 mot min före detta CD-spelare Denon DCD1450AR. Skillnaden var GIGANTISK. Ofattbart stor skillnad trots att Denonspelaren inte var direkt någon splitterny konstruktion. Även mekaniskt och som ren drive blev DVD-spelaren lååååångt efter vid lyssning genom extern DAC. Detta skvallrar ju om att mekaniken i nya DVD-spelare i budgetklassen knappast är speciellt gedigen...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/30 :  12:19:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå gå på en äldre cdspelare om jag skulle jämföra musik på dom....

Som nån sa så har man en hel del som ska kosta i en dvd, det är både bild och ljud och en del kontakter osv.. Och en DVD spelare är konstruerad för att primärt fungera för film där både bild och ljud skall verka ihop, en cdspelare enbart för ljud...

Så jämför man ljud så ger cdspelaren nog generellt bättre resultat om man bara ser till ljudet, men man får iof ett mervärde i dvdn av film delen, så man ska ta det i beaktelse...

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/30 :  12:33:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror nog DVD-spelaren är rätt överlägsen...jag tycker nog att de flesta dvd-spelare för under 10000 kr idag är lika bra som cd-spelare för samma pengar...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:06:49  Show Profile Send CC a Private Message
Jag sitter på en Primare DVD o en Teac VRDS cd-spelare. På musik så har inte Primaren en suck! Mer odefinerad bas o bortkommet mellanregister (jämfört mot Teac:en alltså!) Fast min Teac är inge vidare på dvd Där vinner Primare med hästlängder
Båda är kopplade till en extern DAC (Elektrokompaniet).

De låg i ungefär samma prisklass (10+) som nya fast dvdn är nästan 10 år yngre!

Har lyssnat på diverse budget dvd o ingen har närmat sig min gamla Teac! Inte ens mot Teacens interna DAC!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/30 :  14:09:28  Show Profile Send CC a Private Message
Fast en Teac DV-50 kanske? Den kanske reder upp saker o ting?

Lite andra pengar dock

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:22:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Svårt att veta om spelaren är gamma, man får nog prova, även om grundregeln fortfarande är, enligt min mening, att en Cd-spelare i samma prisklass som DVD-spelaren låter bättre på CD-ljudet, inte på resten.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000