HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budget DACarna, var är dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:12:11  Show Profile Send Polarity a Private Message

Blupp

Har suttit och letat en del på nätet efter nya DACar och även DIY-dacar men det verkar inte finns något i prisklassen runt 3000...

Det mesta kompletta DIY på nätet var för oöversamplande DACar, men detta är ju bara moment22 i mitt tycke...

Finns det någon som kan rekommendera något/tillverkare som säljs i sverige eller kan importeras hit... (Harmony Design känner jag redan till, även Xindak och Lite Audio). Har även sneglat på CIAudio men är inte säker på om de går att köpa i europa...

?




Nääe jaa har inte gjort någe...

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:40:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
En trevlig dac finns beg på hifi huset i örebro, McCormack DAC-1 deluxe, samma modell jag kör med för övrigt. Nypris enl annons 21000 när jag köpte den var dollarn svag så den kostade bara 15000, de vill ha 7000kr för den, helt klart värd en session om man vill köpa dac. Min har just kompleterats med en shiva från NO, gissa om det blev bättre, he he.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/09/28 :  01:02:47  Show Profile Send cofra a Private Message
Det är dåligt med den varan och i den prisklassen så är det för det mesta bättre att använda de interna i förstärkaren man har.

Ska med nöje följa den här tråden och se om du får några intressanta tips.

MVH. Christian
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/28 :  07:32:51  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Scott Nixon säljer vad som verkar vara en trevlig DAC (enligt http://www.6moons.com/audioreviews/nixon/tubedac.html) som man kan köpa ända från bara kretskort till för $35, i kit för $180, ända till komplett för $250. Den är förstås icke-översamplande och filterlöst. Fast du kanske inte ville ha en sån? Jag tror inte att jag förstår vad du menar med moment 22.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/28 :  14:58:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Översamplande:
http://www.rockna-line.com/diy/dac/dac.htm

Kan behöva deras I/V också...

Totalt EUR 179+frakt dvs i häraden SEK 3000 eller mindre.

Edited by - UrSv on 2004/09/28 15:00:27
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/28 :  15:06:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Annars så finns ju Musical Fidelitys X-dac, vet inte riktigt vad den kostar ny, men det borde inte vara alltför blodigt....
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/28 :  15:27:30  Show Profile
Xindak DAC-03 - 299$

Väldigt prisvärt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:39:18  Show Profile Send Polarity a Private Message

quote:
<oscar-ja>
Scott Nixon säljer vad som verkar vara en trevlig DAC (enligt http://www.6moons.com/audioreviews/nixon/tubedac.html) som man kan köpa ända från bara kretskort till för $35, i kit för $180, ända till komplett för $250. Den är förstås icke-översamplande och filterlöst. Fast du kanske inte ville ha en sån? Jag tror inte att jag förstår vad du menar med moment 22.

Ska jag vara ärlig så är jag inte tillräckligt insatt för att kunna avskriva dessa som undermåliga. Samtidigt så skulle jag nog själv vilja se och lyssna till signalen som dessa presterar..

quote:
<Adagio>
En trevlig dac finns beg på hifi huset i örebro, McCormack DAC-1 deluxe, samma modell jag kör med för övrigt. Nypris enl annons 21000 när jag köpte den var dollarn svag så den kostade bara 15000, de vill ha 7000kr för den, helt klart värd en session om man vill köpa dac. Min har just kompleterats med en shiva från NO, gissa om det blev bättre, he he.

Har sneglat på den faktiskt Men är man uppe vid 7000+ så lutar jag av någon anledning (okänd) hellre mot Benchmark DAC-1 (runt 10000?). Men då börjar det bli overkill eftersom min transport är en budget-spelare...






Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:48:06  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
<cofra>
Det är dåligt med den varan och i den prisklassen så är det för det mesta bättre att använda de interna i förstärkaren man har.

Ska med nöje följa den här tråden och se om du får några intressanta tips.

MVH. Christian


Sant, sant, det du skriver... Men det är en rätt kul grej också att kunna skifta ljudkaraktär lite ibland. Min reciever låter lite "laid-back", så tanken är att jag, genom en smart val av dac ska kunna framhäva "mid" och "övre" mellanregistret lite. Att sätta en EQ i signalvägen är inte riktigt min grej Jag försöker hellre reglera akustiken efter behov. Men i dagsläget har jag inte möjlighet att åtgärda lyssningsrummet... trist


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/09/28 20:53:17
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/28 :  21:08:18  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Polarity: Kanskje ikke dette svaret du ønsker, men likevel:

Du opplyser at du har en CD-spiller i budsjettklassen og jeg legger til grunn at kvaliteten på drivverket ikke er spesielt bra. Har da litt problemer med å se hensikten med å kjøpe en ekstern DAC, da de fleste eksterne DACs er beregnet benyttet sammen med drivverk av høy kvalitet og derfor ofte koster mange penger. Med et budjettklasse drivverk er det høyst begrenset hva en ekstern DAC kan "reparere", uansett hvor god DAC'en er.

Mitt spørsmål blir da: Er det ikke da bedre å selge din budsjettklasse CD-spiller og få en liten slant penger for denne, som du deretter kan putte i en ny CD-spiller med integrert DAC pluss betale et mellomlegg på la oss si 3-4000 kroner? Jeg vil tro at du kommer lenger med en slik løsning.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/29 :  00:04:56  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
En kommentar apropå det Montana skriver. Jag kan köpa att olika transporter ger olika ljud. Jag har dock svårt att tro att det är så otroligt stor skillnad--den största skillnaden är väl ändå i omvandlingen till analog signal och det lilla slutsteget som finns där? Jag har inte testat sånt här, ni som har gjort det kan väl upplysa? Vad upplever ni gör störst skillnad?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  00:37:10  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
oscar-ja:
Tror ikke du skal undervurdere betydningen av ekstremt solid mekanikk i en CD-spiller. Det er begrenset hvor mye det hjelper med god eelektronikk for digital/analog-konvertering dersom ikke mekanikken er meget solid og resonansfri, slik at man blant annet får en mest mulig presis signalavlesning. Hvorfor tror du mange high-end spillere har så usedvanlig høy vekt? Ikke på grunn av de siste nyvinningene innen microchips :-), men på grunn av omfattende resonansdemping og solid mekanisk oppbygning for øvrig, ofte ved hjelp av tunge interne chassiser i massivt kobber, high-class drivverk med mer. Det er dyrt å bygge en mekanisk solid CD-spiller, men det er ikke uten grunn at mange av verdens fremste high-end elektronikk-produsenter gjør nettopp dette.

Tror og mener JEG, da. Uansett interessant å få kjennskap til andres synspunkter og erfaringer omkring dette temaet, så jeg håper at noen følger oppfordringen til oscar-ja og deler sine meninger og opplevelser.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/29 :  00:46:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört en Dynamic Precision DAC 8.0 med tre olika drives och visst är det skillnad. Bäst lät Wadia. De andra var Muse Model 9 Signature och Cambridge D500SE.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/09/29 :  07:51:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
CIAudio's DACar säljs f.ö. via DigitalBilds återförsäljare.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

nkascott
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:10:17  Show Profile  Visit nkascott's Homepage Send nkascott a Private Message
Vi säljer Channnel Island DA1 inkl. nätaggregat VA1 (ett måste för att vara europadokänd) för 4995.

Niklas
Domestic Systems, HiFi, Hemmabio och elektronik för intelligenta hem.
www.domesticsystems.se
info@domesticsystem.se
070-7562988
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:30:04  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Kan nevne at jeg har prøvd Electrocompaniet ekstern DAC på en gammel Denon 2560 CD-spiller oppgradert med LC Clock, samt en ny Denon SACD/CD multispiller til NOK 5000, samt en Sony SACD/CD-multispiller til NOK 4000. Det er eksakt samme DAC som sitter i den kritikerroste El.comp. EMC-1 Up CD-spiller. Sistnevnte låter mye bedre enn alle de andre kombinasjonene. Kan ikke forklare dette på annen måte enn at drivverket og chassiset på den 25 kg tunge EMC-1 Up er mye bedre enn på de førstnevnte spillerne.

Hvilket indikerer at det er store forskjeller på lyden avhengig av kvaliteten på CD-spillernes mekanikk, dvs. chassis, drivverk etc.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:38:50  Show Profile Send 10 a Private Message
Det kan ju vara digitalutgången det hänger på också.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:16:21  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Ja, kanskje det også.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/30 :  08:09:38  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Precis som "10" skriver så spelar det säkert in att man inte behöver skicka det mellan burkarna. Jag har läst en del om att s/pdif-formatet skadar signalen. Man slipper nedgradera signalen om man har en en-box-lösning. Dessutom får man ju bättre prestanda än om man lagt 10 000 kronor på en digital signalkabel! Fast det är en annan diskussion, jag ber om ursäkt för att vi hamnade så långt från ämnet redan.

Polarity, har du hittat någon dac du tror på?
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:14:16  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
<oscar-ja>
Polarity, har du hittat någon dac du tror på?


Nja... CIAudio är väldigt intressant. Försökte byta till mig en beg x-dac men det blir nog inget med det.

Måste dessutom låta spargrisen få återhämta sig lite...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/09/30 21:15:06
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/01 :  05:12:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
En beg. Musical Fidelity X-dac v2 kan kanske gå för runt 3000 eller mindre, kan vara värd att prova.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000