HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hur dimensionera absorbenter bakom högtalarna?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Sondek Posted - 2010/10/18 : 11:52:15
Vad bestämmer tjocklek och area på dessa absorbenter som man brukar ha precis bakom högtalarna?
Och hur hittar man den optimala placeringen för dessa?

Optimalt material för detta? Skivor av minerall ull har jag sett att man rekomenderar i bland.
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Knoppen Posted - 2010/12/21 : 01:44:29
Sondek, det beror på hur dina högtalare är funtade, d v s hur de är tänkta att fungera tillsammans med övriga reflekterande ytor i deras närhet. Det går därför inte att ge ett generellt svar utan att veta mer om dina högtalares beskaffenhet.
PetterPersson Posted - 2010/10/18 : 21:20:14
15tummar
RuneStone Posted - 2010/10/18 : 21:11:58
Rundstrålande ? bah, va har ni för knatte-element
PetterPersson Posted - 2010/10/18 : 17:41:28
quote:
Det är främst ljud under 400Hz som skickas i bakåtväggen och reflekteras framåt av väggen

Det går in te att generalisera på det viset. Det beror helt och hållet på vad man räknar som rundstrålande frekvenser, hur många dB lägre de får vara än on-axisljudet. Små element har större spridning än stora osv.....
Sondek Posted - 2010/10/18 : 15:39:23
Tack!

Ska kika på Roomanalysatorn...gissar att du avser XTZ programet
mangs Posted - 2010/10/18 : 13:19:34
Vill inte avskräcka dig nu men någonstans borde arbetsgången vara att man identifierar ett problem eller förbättringsområde och sedan jobabr på att förbättra detta med diverse medel. Att bara sätta in dämpmaterial bakom random högtalare behöver inte innebära en förbättring för den specifika miljön.

Upplever du att du har en dålig stereobild, en lång efterklang, bumlig bas etc. så är det i många fall olika första steg vad man skall åtgärda men en bra start är att du beskriver rummet och de problem du upplever så är jag säker på att någon kan hjälpa dig.

Ett utmärkt verktyg är tex RoomAnalyzer där du kan mäta fram problem och skillnader i olika positioner. jag anser att ett program som detta eller liknande är mer eller mindre en förutsättning för att kunna jobba vidare och förbättra ljudmiljön. Att bara gissa sig fram kan gå men det krävs tur och oändligt mycket mer tid.
Sondek Posted - 2010/10/18 : 12:21:15
Hmm.. ja någon bumlig bas lider jag inte direkt av så detta är kanske inte det jag är ute efter..
mangs Posted - 2010/10/18 : 12:09:25
Rent allmänt har jag lite svårt att förstå de som väljer att dämpa bakom högtalarna som första ingrepp då de flesta vanliga högtalare (ej bipoler,dipoler) skickar rätt lite av ljudet just bakåt. Det är främst ljud under 400Hz som skickas i bakåtväggen och reflekteras framåt av väggen. Ironiskt nog är de flesta sborbenter som placeras bakom högtalarna bra på att absorbera frekvenser över dessa. :)

Rent generellt kan man säga att desto lägre i frekvens desto tjockare skivor och längre ut från väggen behöver de vara placerade. 5cm tjockt dämpmaterial och 10 cm luft från väggen är tex bättre än 10cm dämpmaterial direkt mot vägg.

Jag skulle säga att man bakom högtalarna skall försöka se till att få bort bumlig bas och att man istället tittar på första-väggreflexen, tak/golv-reflexen mellan högtalarna och lyssningsposition.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000