HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dämpning av förstareflexen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
bigblue Posted - 2010/05/14 : 16:02:38
Medan snickarna håller på att färdigställa bio/lyssningsrummet sitter jag och drömmer om hur det ska inredas, också akustiskt. Jag kommer dock försöka, så långt det är möjligt, att lösa detta med vardagliga medel som mattor, växter, bokhyllor etc. Jag kommer få ett förstaeko i sidoväggarna ca 2,1 m från framväggen och min fråga är om det råder någon enighet inom "hifi-kåren" om denna reflex ska diffuseras eller absorberas?
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HiFiBio Posted - 2010/05/23 : 16:42:38
Fem till tio centimeter med polyesterfiber som sitter fem till tio centimeter från väggen, uppsatta i primärreflexerna, och du har en finfin dämpning. Det mesta på marknaden suger rätt rejält dock - är mest design.
adhoc Posted - 2010/05/17 : 23:04:10
Det tunna floret lär varken göra till eller från (förutom att det kliar mindre och yr mindre glasfiber i luften medan du jobbar)
esl Posted - 2010/05/17 : 18:52:23
Jag har "äggkartonsformad dacronskiva som jag tänkte sälja, oanvända men katten låg och sov på en av dom... lämnade efter sig lite katthår morrrrrr....
Jag byggde med rockwoll istället och fick dessa över.

Akustikmiljö köpte jag av.
bigblue Posted - 2010/05/17 : 13:02:56
Tackar för tipsen. Om jag skulle utgå från en 45 mm mineralullsskiva, är det negativt om skivan levereras med glasfiberflor på båda sidor? Ex PAROC Klimatskiva.
Utan på det ska jag sedan prova med ett fluffigare material.
adhoc Posted - 2010/05/15 : 10:11:21
Den där är den sista detaljen i mitt rumsbygge. Ska vara klara på måndag-tisdag. Jag kommer då ha 2x4 paneler på varje långsida.
MatsT Posted - 2010/05/15 : 09:59:43
quote:
min fråga är om det råder någon enighet inom "hifi-kåren" om denna reflex ska diffuseras eller absorberas?

Enigheten är måttlig och PetterPerssons svar är klockrent men jag kan väl tillägga att man kan göra en kombination av dämpning och diffusering också, det skulle jag välja.

http://www.rpginc.com/products/badpanel/index.htm

DIY-versionen finns beskriven här på forument någonstans, jag hinner inte leta upp den just nu.
adhoc Posted - 2010/05/15 : 09:58:56
5 cm tjock med 5 cm luft bakom ger ungefär samma absorbtionsvärden som 10 cm placerat direkt på väggen (= A-placering). En länk med värden för olika isoleringsmaterial: http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm
Värden för samma sorts material och densitet men andra tillverkare som du kan köpa i Sverige, har mer eller mindre identiska värden. (Har mer att göra med labbet där det mättes upp)

Kan du undvara 10 cm i tjocklek kan det vara god idé att ytterst mot rummet ha ett fluffigt skikt och direkt bakom en högre densitet. Snett infallande diskant reflekteras i större mån än lägre frekvens med hårda akustikskivor ytterst. Använder du tunn tjocklek och direkt mot vägg kommer du bara påverka diskant och del av mellanregistret oavsett densitet. Lägre mellan och bas påverkas inte nämnvärt. Mycket sådant i yta så kan du få "överdämpat" rum vilket egentligen mer handlar om "sneddämpat".
Eriken Posted - 2010/05/15 : 09:06:45
Jag har också en fundering ang detta. Jag har själv dämpat av första sidoreflexen rejält med markskiva. Vad jag förstått så gillar en del absorbtion och en del dämpning. Jag är inte alls kunnig inom detta område och frågar därför er som kan det här med rumsakustik.

Min fråga till er som menar att man inte ska dämpa för mycket är följande:

När det gäller just första sidoreflexen så vore det väll bäst teoretiskt om den inte fanns? Dvs inget tidsfördröjt ljud som grumlar till ljudbilden? Så därför vore det väll bäst om man kunde dämpa ut den så mycket det bara går, eller? Jag förstår att en del inte vill ha kort efterklang i sitt lyssningsrum och är därför försiktiga med den totala dämpningen och det kan jag förstå men detta gäller bara första sidoreflexen.
bigblue Posted - 2010/05/15 : 08:38:21
Tack, då börjar jag med absorbenter så får vi se vad det leder till. FInns det någon enkel formel när det gäller tjockleken på absorbenten i förhållande till vilka frekvenser den dämpar? Ex 10 cm tjock = 500-2000 Hz. Om jag gör en 5 cm tjock absorbent som jag hänger ut 5 cm från väggen. Har den samma funktion som en 10 cm absorbent som hänger direkt mot väggen?
esl Posted - 2010/05/15 : 00:04:40
Skall du köra hembio kan du dämpa MYCKET hårdare och du SKALL dämpa mycket hårdare än vid stereo lyssning eftersom efterklangen ligger i de extrakanalerna. Ju mer dämpning ju större effekt av surrounljudet!

I riktigt bra biografer så slår det lock för öronen när man går in...
Så var inte rädd för att dämpa även om du ibland lysnar på stereo.

Björn-Ola Posted - 2010/05/14 : 16:49:28
Beror på hur mycket dämpning du redan har i rummet.
Men som jag alltid brukar skriva. Mineralullsskivor är inte dyrt så köp ett gäng och experimentera.
PetterPersson Posted - 2010/05/14 : 16:37:52
quote:
...denna reflex ska diffuseras eller absorberas...

Ja, det är klart den ska

Prova själv. Olika personer har olika preferenser.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000