HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dags att förbättra akustiken!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
krille356 Posted - 2010/02/03 : 17:55:49
Hej

Nu är det dags att ta tag i det här med akustiken i mitt biorum, har egentligen ingen direkt erfarenhet/kunskap av det här med akustik så alla tips är välkomna

För att ha lite koll på vad jag pysslar med och för att kunna isolera eventuella akustiska problem köpte jag in XTZ room analyzer.

Tänkte börja med att försöka beskriva hur mitt rum ser ut, rummet är byggt i ett L med öppet upp i nock på halva huset.

Här är några bilder på hur mitt rum ser ut, stenullskivorna bakom högtalarna stod inte där när jag gjorde min mätning.

Väggarna är putsad lersten, taket är träpanel.

Gardinerna bakom soffan är ganska tunt tyg.

Nu till själva mätningen

0-20kHz mätningen, gul kurva är den ofiltrerade kurvan.
Här är en bild i högre upplösning http://www.fresof.se/hififorum/akustik2/2010-02-02/M1_16-20k_.JPG

Jag tänkte inte skriva så mycket om mätningarna utan är mer nyfiken på hur ni tolkar dem och rummets förutsättningar
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
esl Posted - 2010/03/16 : 10:37:18
Kan du köra utan tyget för mynningen?

Nya findings på denna fronten är att bara ha dämpmaterial löst i botten ca 1/5 del.
Samt att ha en tygremsa hängandes inne i röret uppifrån och ner hela rörets längd.
Testa nu att ha rören ståenda bakom högtalarna i hörnen.

Mät även med rören avstängda (lägg lock över) skulle va intressant att se hur dina resultat blir.

EDIT: En sak till kan du med excelarket räkna ut hur långt röret skall bli, sedan tuna in röret så noga du kan och sedan mäta hur stor avvikelse du fick från det uträknade värdet?
Glöm inte att skriva in rumstemperaturen vid uträkningen/mätningen i arket!!

/esl
johan.björklund Posted - 2010/03/15 : 21:12:26
när jag gjorde mina rör så var det lite trixande med fyllnad o tygbiten ovanpå.
Tunnare tyg blev inte så bra så jag klippte isönder en T-tröja vilket blev perfekt.

Kan du flytta din soffa 30cm eller mer fram/tillbaka så hjälper även det.
krille356 Posted - 2010/03/15 : 18:52:56
Har fixat lite med mina rör, tänkte inte skriva så mycket utan jag låter bilderna förklara

Tanken är att halsarna till rören ska vara justerbara, därför skar jag upp dem på längden.

På en bit rör som blev över så mätte jag upp 7st likadana ringar.

Färdigsågat
Det funkar väldigt bra att slipa på rören med vanligt slippapper för trä.

Det uppskurna röret uppträtt på ett ej uppskuret rör.

Lim på en av ringarna.

Nu börjar det synas hur jag tänkt
Tanken är att limma tre ringar på varje hals för att de ska hålla rätt dimension, förhoppningen är att det även ska se lite snyggt ut.....

Första röet färdig torkat.

Två bitar som ska sitt på längden utskurna.

Limmade dit även denna biten med vanligt trälim.

Skarven spacklad med kemiskt trä.

Spacklade och slipade andra gången.

Högtalartyg som blivit över sen tidigare upplagt för grovklippning.

Färdigklippt

Använder spraylim överst på rören för att det ska bli lättare att fästa högtalartyget.
Skärmar av lite med en pappskiva när jag limmar för att inte hela röret ska bli klistrigt.

På med tyget, funkade bra med limmet då man kunde spänna tyget lite lagom i alla riktningar innan limmet torkade.

Limmet torkat.

Mer trälim för att limma ytterringen.

Ringen monterad.

Ska försöka ta någon bild på det färdiga resultatet.
Det som mer är gjort men som jag tyvärr inte fick några bilder på är att efter att alla tre ringarna är dit limmade så skar jag små bitar av den sista ringen och limmade i glappen på de övriga ringarna.

Det som är kvar är att spackla de sista skavankerna samt måla rören.
krille356 Posted - 2010/03/04 : 16:09:39
Rören står inte i ett hörn utan bakom soffan ungefär så långt mot mitten av rummet som är möjligt. Har även testat en del olika placeringar och jag får bäst resultat bakom soffan samt mellan de främre högtalarna nära väggen.

Jag mäter resonansfrekvensen genom att mäta efterklangstiden vid rörets mynning med XTZ micken. Har även testat att sänka ner micken så att den är ca 0.5m in i röret, får dock fram samma resonansfrekven i båda fallen som även stämmer med excel arkets uträkningar

Enda skillnaden är att mätresultatet blir lite tydligare när man placerar micken inuti röret.

Jag tolkar mina mätningar som att mina rums resonans problem är ganska små förutom den på 35Hz?

kan det inte vara så att eftersom de två problemfrekvenserna är rejält mindre än 35Hz problemet så blir rörens påverkan mindre. Ungefär som att ett rör gjorde stor skillnad på 35Hz medan två gjorde mer men långt från dubbla skillnaden. Min teori är att det är svårare att dämpa en signal desto lägre efterklang den har då den antagligen innehåller mer energi desto närmare tiden noll som man kommer?

Forsman Posted - 2010/03/04 : 00:14:12
Bra tips, får slänga ned micken imorn och mäta.

Krille jag har en elak resonans vid ca 120Hz, har en olycklig kombination av dimensioner av rummet och ett flertal resonaser sammanfaller där, har 6st rör för denna frekvens och 4st placerade på främre vägg mellan högtalare och två på vägg ovanför lyssningsposition.
Och olyckligtvis är lyssningspositionen i en "bubbla" där 120Hz har en peak
esl Posted - 2010/03/03 : 22:03:29
Står rören i ett hörn?
Hur måter du resonansfrekvensen i rören?

Då du använder en tryckmikrofon så kan du inte mäta vid rörens mynning då trycket där är noll per definition av kvartsvågspipa, däremot är flödet maximum i mynningen. alltså måste du sänka ned mikken en bit i röret för att du skall kunna mäta tryck.
Helst i botten!
Jag brukar borra ett litet hål och stoppa in mikrofonen (täta runt hålet) ock efteråt pluggar jag bara hålet.

/esl
krille356 Posted - 2010/03/03 : 18:56:49
Har inte tröttnat ännu

Har testat de flesta möjliga positioner av 35Hz rören, dock bara sådana där de faktiskt kan stå utan att förstöra hela rummet......

Håller på att fixa till de skjutbara halsarna till 35Hz rören så att de blir lite mindre provisoriska. Kommer lite bilder här om det blir bra, tar dock lite tid då det är ganska mycket limning inblandat.

Jag har även gjort ett rör för 101Hz samt ett för 63Hz, har just testat dem, glömde tyvärr spara mätningarna så några sådana blir det inte från testet av just dessa rören.

Tyvärr blev det lite av en besvikelse, 64Hz röret gjorde en liten skillnad på efterklangstiden, klart mätbar med inte mer än ca 2-3 ms.

101 Hz röret gjorde ingen mätbar skillnad över huvud taget

Jag testade även att mäta direkt vid rörens mynning för att kolla så att de var avstämda för rätt frekvens samt testade med lite olika dämpning i dem, allt stämde förutom att de inte gjorde någon större skillnad.

Kan det vara så att jag redan har så pass låg efterklangstid vid dessa två frekvenser så att det krävs betydligt mer för att korta den ytterligare. Som jag känner det just nu så är den ytters lilla vinsten inte värd att ha två rör stående i vägen.

Mitt draperi gjorde betydligt större skillnad i basen, jag är lite sugen på att byta ut det tunna tygget mot ett tyngre/tjockare tyg. Har läst att många är nöjda med scenmolton?
Forsman Posted - 2010/03/02 : 21:34:15
Några framsteg?

Tror du borde kunna få ned resonansen till ca 40db efter ca 100ms med dom rör du har.
Prova med lite olika dämpmning, du har inte testat att lägga nå´t av rören ned?

Liggandes på bjälkarna i taket?

Många variabler, placering och dämpning man blir lätt "trött" och tar en paus från det hela
krille356 Posted - 2010/02/27 : 19:13:36
Jag mätte som vanligt först upp rummet för att kunna se vad absorbenterna gör för nytta.
Basrören är i rummet samt draperiet är fördraget längs hela väggarna och absorbenterna är inte monterade.

Nu monterar jag absorbenterna vid första reflexen på höger och vänster sida, draperiet är utdraget på samma sätt som tidigare och täcker nu alltså absorbenterna.

I basmätningarna ser man ingen direkt skillnad, den lilla skillnaden som man ser mellan mätningarna är troligen mätfel då mätningarna kan variera lite mätning till mätning.

På 16-20k mätningen ser man att jag sänkt efterklangen ytterligare ett snäpp

Även dippen på den blå kurvan kring 400Hz har höjts ca 10dB, den gula kurvan är Raw och den blå Anechoic som ska vara rummets bidrag enligt manualen. Skulle vara ytterst intressant om någon kunde förklara lite mer utförligt hur man ska tolka den blå kurvan och hur den räknas ut?

RT värdena kan man tyvärr inte lita på längre Tidigare har de stämt rätt bra, de har visat ett repeterbart värde som sjunkit efterhand som jag gjort dämpande åtgärder. Nu så visar de 0.20S i bland och 0.30 i bland, varför vet jag inte. Antar att mätmetoden får ökat mätfel desto mer jag dämpar. Vattenfalls mätningen verkar dock stämma och mäter fortfarande stabilt
krille356 Posted - 2010/02/27 : 18:56:33
Nu har jag snickrat absorbenter
Ska bli skönt att slippa glas och stenull som ramlar av skivorna när man flyttar dem.

Materialet till själva stommen blev 22x45 läkt.

Materialet framplockat på lyftbordet.

Det ska bli sex st ramar totalt så jag tänkte spara lite tid och såga alla på en gång

Fram med såg och dammsugare, lyckades skita ner rätt rejält när jag fräste spånskiva till rören. Får väll ta och städa lite när projektet är över.....

Sågade först ytterkanten rak för att sen såga alla i rätt längd, har lagt en planka under läkten för att inte såga i bordet.

Alla bitar uppsågade och klara.

Tyckte det var lika bra att både skruva och limma. Förborrar innan jag drar i skruven för att ändträet inte ska spricka.

Första ramen klar, bara fem till!!

Närbild på hur jag satte skruvarna.

Alla ramarna klara, tog ett par timmar att skruva samman alla.

Tänker använda Ikea tyget som blev över från draperierna på baksidan av isoleringen.

På framsidan blir det biltema högtalartyg, jag ville ha ett tyg som jag var hyfsat säker på inte skulle påverka absorptionen högre upp i frekvens.

Draperi tyget fasthäftat, började häfta på mitten och gick sen ut mot kanterna.
Svårast är att veta från början hur hårt man ska spänna tyget för att det ska bli lagom.

Fäste isolerskivorna med skruv och en stor plastbricka på två ställen för säkerhets skull, behövs antagligen inte då tyget håller det på plats men det skadar inte att fega lite.

Mätte från kanten så att jag skulle pricka mitt i mitt läckt.

Sen la jag ut högtalartyget på bordet och la isolering och ram ovanpå.

Häftade även här från mitten och ut mot kanterna, det svåraste var att vika hörnen så att de blev bra.

Första absorbenten färdig, kan säga att resterande gick rejält mycket fortare då man fått in tekniken. Gjorde dock sex ramar men har bara satt isolering och klätt fyra än så länge.
Har inte bestämt mig ännu om jag ska ha 100mm eller 50mm mineral sinus i de sista två.

Uppsatta vid första reflexen på både höger och vänster sida.

Blev faktiskt snyggare än jag trott från början, om man nu kan snacka om att det är snyggt med en 100mm tjock absorbent på väggen

Det beror nog i rätt stor grad vem man frågar om de tycker det är snyggt eller inte
johan.björklund Posted - 2010/02/27 : 09:49:27
Jag har inte haft några problem alls att stämma av rören, har gjort dom skjutbara.
På så vis vet man när man träffar rätt :-)
esl Posted - 2010/02/27 : 00:39:45
Sjysst tråd Krille!! Grattis till upptäckten av hur rätt absorbtion i basen ger MER bas.

Rekommenderar BAD paneler också. Dom både diffuserar och absorberar.
Varför inte bygga två aktiva basabsorbenter också?
Placerinen nära högtalarna är bäst, dels blir det symmetriskt dels hamnar mynningarna närmast hörnen här.
Ställ dem så nära hörnen du kan. observera att du måste korta av röret något då det står riktigt nära väggen pga att väggen fungerar som en förlängning av röret.
Häng gärna en tygremsa2-3 cm bred från mynningen på röret och hela vägen ner till botten. Varför?? Stoppa ner handen och knäpp med fingrarna med och utan tygremsa... koolt va? Vilken skillnad!

/esl
krille356 Posted - 2010/02/26 : 18:47:23
Intressanta kommentarer om att jag borde tänka på att även diffusion behövs.

Jag har börjat snickra på ramar till mina dämpskivor, bygger sex st så får jag se hur många av dem jag väljer att använda.

Planen var att ha två på högersida vid första reflexen och två på vänster sida, de resterande två tänkte jag ha på väggen över soffan. Till höger om soffan är det öppet ut i rummet så det kändes logiskt att dämpa över soffan, rätt eller fel?

Detta är bara planen, kommer att bli fler mätningar på det så fort jag hinner

Jag skulle mycket väl kunna bygga några QRD diffusor att sätta mellan dämpskivorna, dock kommer jag bara ner till knappt 1400Hz om jag räknat rätt. Har bara 100mm djup att jobba med. Nu har jag ingen aning om QRD är rätt väg att gå så andra förslag är välkomna
krille356 Posted - 2010/02/26 : 18:21:58
quote:

Snyggt jobbat och bra redovisat!

* Ja, för mig ände det ungefär samma. Om du tar bort T-shirten, blir det verkligen sämre då? För mig fungerade det bättre utan, din resonans är ju rätt så smalbandig.
* Egentligen ja, för du vill ofta att basen ska adderas till direktljudet och då är det dumt att äta upp den innan du hunnit lyssna på den. dock är dessa absorbenter väldigt smalbandiga, så du hinner ju lyssna på alla annan bas än problemfrekvensen... Däremot, om nu absorbenten är mycket effektivare är så blir det lite som pest eller kolera...Du måste lyssna dig fram till detta.
* Troligtvis inte vid en enskild frekvens. Däremot är den betydligt bredbandigare och hjälper över hela basregistret.
* Bygg gärna fler basfällor, resonansen finns fortfarande kvar...
* Ingen aning, XTZan mäter inte riktig RT60, utan en kortare efterklang och extrapolerar. Troligtvis mätfel.

Jag testade både med och utan T-shirten, utan blev efterklangen på 36Hz minimalt lägre medan RT tiderna steg med ca 100ms överlag.

Det är ju himla svårt att lyssna sig till om rören ska stå fram eller bak, men om jag har röret bak får jag bara plats med ett rör Så valet står nog mellan två rör fram eller ett där bak. Jag upplever det som att det är bättre att ha två rör fram än ett bak när jag provlyssnar men det är himla svår då man måste flytta runt rören mellan mätningarna.

Försökte stänga av det ena röret för att slippa bära ut det till ett annat rum med en kudde nedtryckt i mynningen, min testmätning visade att det funkade ändå fast hade bara 25% av effekten av ett öppet rör

Forsman Posted - 2010/02/26 : 18:12:30
Slog ihop två 170liters lådor tidigare och har en justerbar öppning, dessa är betydligt enklare att stämma av med portlängd (Q-Värde) och öppningsarea (avstämningsfrekvens) Finns kalkylator på www.mh-audio.nl Rören däremot tycker jag är ett rent helvete att veta vad som händer.

Med lådorna kunde jag tydligt se i frekvensresponsen en dämpande 10hz sektion flytta sig vid olika avstämningar.

Med rören justerar man avstämning med längden och Q-Värdet med dämning vid mynning och i röret, men där är det trial & error som gäller, inte alltid dom beter sig som man förväntar sig.

Sen om det är för smalbandig dämpning, slinker resonansen förbi, också svårt att se ibland om det är rummet eller rören som "sjunger"

Ska fortsätta odla gråa hår i helgen.

Engelholm, håller med dig provade att tokdämpa här hemma igår dvs mestadels högre frekvenser det blir fel helt klart, såg inte att det hände nå´t "magiskt" med frekvensgången heller

Schysst tråd i övrigt med många bilder och redovisande text.

johan.björklund Posted - 2010/02/26 : 12:47:48
Mätt i det gamla boendet från min Room Analyzertråd.

Här är utan rör

Och med 3 rör

Jag fick även en lite avrundning av toppen på frekvensmätningen :-)
Zalve Posted - 2010/02/26 : 12:12:15
När det gäller mätniningar på skillnaden med och utan Papprören, så skulle jag titta mer på vattenfallsmätningen,
än på frekvensgången vid tid noll,

Den STORA skillnad ser du du i vattenfallet. Ett snabbt konstaterande gör man genom att kolla på vilken motåtgärd programmet föreslår.

Innan rören kom in så var motåtgärden ett gain på -10. På den sista mätningen så visar programmet ett gain på typ -5.5

Bara att grattulera. Några rör till och detta blir riktigt bra.
EngelholmAudio Posted - 2010/02/26 : 11:26:17
quote:
Pär har en poäng, diffusera lite mera kanske!
Så att du behåller mer ljudenergi i diskantregistret i det diffusa ljudfältet.
Eller missförstår jag dig pär?

Min poäng är att den rekommenderade vägen (mer absorption) kommer att tilta diskanten ytterligare. Detta kan både uppskattas och ratas men jag tycker att informationen är viktig så att bättre medvetna val kan göras.

quote:
Engelholm inte så att en viss absorbation jämnar ut tonkurvan mot ett högre medelvärde?

Då Krille har mätutrustning och ett par öron så är det bara och experimentera och samtidigt lära sig vad som händer mätmässigt och vad det resulterar i ljudmässigt.

Jag är inte riktigt med på ditt inlägg. Med absortpion som inte är "fullregisters" så är det väldigt lätt att man får sned-dämpning. Mattan, gardiner och markplattor når inte ner i basen och gardiner kan i vissa fall sluta ge absorption under några tusen Hz. Att alla får testa, mäta och lyssna själv är väl en självklarhet som jag hoppas att jag inte trampar på...

quote:
Nu är jag inte riktigt med.....
I vilket frekvensområde tycker ni jag bör diffusera?
Var bör jag placera sådana diffuserare?

Både diffusion och absorption måste göras bredbandigt - detta är svårigheten men också en väldigt viktig nyckel till bra ljud!
PetterPersson Posted - 2010/02/25 : 21:41:15
Snyggt jobbat och bra redovisat!

* Ja, för mig ände det ungefär samma. Om du tar bort T-shirten, blir det verkligen sämre då? För mig fungerade det bättre utan, din resonans är ju rätt så smalbandig.
* Egentligen ja, för du vill ofta att basen ska adderas till direktljudet och då är det dumt att äta upp den innan du hunnit lyssna på den. dock är dessa absorbenter väldigt smalbandiga, så du hinner ju lyssna på alla annan bas än problemfrekvensen... Däremot, om nu absorbenten är mycket effektivare är så blir det lite som pest eller kolera...Du måste lyssna dig fram till detta.
* Troligtvis inte vid en enskild frekvens. Däremot är den betydligt bredbandigare och hjälper över hela basregistret.
* Bygg gärna fler basfällor, resonansen finns fortfarande kvar...
* Ingen aning, XTZan mäter inte riktig RT60, utan en kortare efterklang och extrapolerar. Troligtvis mätfel.
krille356 Posted - 2010/02/25 : 20:16:53
När jag nu byggt två så resliga och ståtliga rör så är jag rejält sugen på att börja mäta på dem

Jag börjar med att mäta på ett rör helt utan isolering och tyg för mynningen för att ställa in längden på röret. Mäter med mikrofonen precis i rörets mynning riktad in i röret.

Så här blev det när jag justerat in rören till 2020 mm vilket gav min problemfrekvens.

Sen mätte jag upp rummet helt utan några dämpskivor bakom högtalare eller liknande, draperiet var utdraget längs väggarna.

Sen placerade jag röret på plats 18 enligt bilden.

Jag testade fram och tillbaka med olika tjocka tyg för mynningen samt olika mycket isolering. Jag körde med lös stenull som jag rev i 50x50 mm stora bitar ungefär.
Det visade sig efter mer mätningar än vad som är nyttigt att göra på en kväll att det optimala var 250 gram isolering samt ett lager tunt luftgenomsläppligt tyg från en T-tröja.

Resultatet ser ni i mätningen nedan
Man ser tydligt att röret helt klart ger en förbättring i efterklangtiden, röret sänker även toppen ca 2dB. Man ser originalrum och rum med rör i samma frekvensmätning 16-250Hz

Jag flyttade sen röret till plats 19.
Helt plötsligt sjönk RT tiderna rejält, undrar om det är för att röret placerades bättre eller om det är för att röret fungerar som diffusor bakom högtalaren?

Tittar man på efterklangen så ser man att den sjunker ytterligare 10ms med den här placeringen av röret. Även RT tiderna sjönk rejält.

Mätningen 16-250Hz ska man bortse från, det var en lite irriterande bugg i XTZ som visade sig. Det händer inte så ofta men i bland så ändrar XTZ nivån vid en mätning, om man då mäter om så hamnar den oftast på rätt nivå igen. Någon enstaka gång måste man mäta 3-4ggr innan man hamnar rätt

Placerade röret på plats 20.
Denna placering är sämre än de andra förutom RT tiderna som fortfarande är klart bättre än när röret stod på plats 18

Flyttade tillbaka röret till plats 19 och bar in det andra röret från garaget och satte det på plats 21. Båda rören har samma mängd isolering, samma tyg och längd.

RT tiderna sjönk ytterligare, jag tycker egentligen det är lite konstigt att de sjunker så pass mycket. Antar att det är övertonerna som minska i styrka när jag dämpar grundtonen men jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så pass mycket?

Tittar på på frekvensmätningen 16-250 så ser man att jag minskat problem puckeln med ca 3dB med två rör.

Även efterklangtiden sjönk till ca 50ms om jag mäter till spetsen på det röda

Har inte hunnit lyssna så mycket ännu utan har mest mätt. Men man hör tydligt att basen blivit mer distinkt. Ska lyssna lite mer i kväll och försöka bilda mig en uppfattning om förbättringen.

När man gör sådana här experiment dyker det upp lite frågor

*Är min förbättring av klangtiden rimlig?
*Är det dumt att ha rören bakom högtalarna i hörnen?
*Är en aktiv basmumsare effektivare?
*Borde jag nöja mig med ett rör på plats 18 och bygga basfällor i hörnen i stället?
*Varför blir dippen(blå kurva)kring 400Hz djupare när jag sänker efterklangtiden på olika sätt?

krille356 Posted - 2010/02/25 : 19:28:07
Tänkte att det är väll lika bra att lägga upp lite bilder på hur jag byggde mina rör

Några av rören framsläpade för sågning.

En spånskiva framplockad som ska bli ändplugg, har tidigare tjänstgjort i ett kök som jag rev.

Centrumskruv ditskruvad så att jag har något att styra fräsen med.

Fegfräser först en cirkel så att jag kan kontrollmäta att fräsen är rätt inställd.

Grovsågar sen ut cirkeln med sticksågen.

Finfräsning av kanten efter grovsågning.

Passade även på att fräsa en liten kant för att pluggen ska bli ordentligt tät när jag limmar den i botten på röret senare.

Två pluggar klara

Gott om lim för att det säkert ska bli tätt.

Två absorbenter med justerbar hals klara
Halsen gjorde jag genom att kapa ett rör på längden, har ännu bara en tullskuren och tejpad pappbit som mellanbit för att göra rören lagom mycket större. Om jag väljer att behålla dem ska halsen och resten fixas till lite men nu bör de duga för lite mätningar.

krille356 Posted - 2010/02/25 : 18:53:48
Nu är jag inte riktigt med.....

I vilket frekvensområde tycker ni jag bör diffusera?
Var bör jag placera sådana diffuserare?
Forsman Posted - 2010/02/25 : 17:49:17
Engelholm inte så att en viss absorbation jämnar ut tonkurvan mot ett högre medelvärde?

Då Krille har mätutrustning och ett par öron så är det bara och experimentera och samtidigt lära sig vad som händer mätmässigt och vad det resulterar i ljudmässigt.
Schmutziger Posted - 2010/02/25 : 15:54:57
Pär har en poäng, diffusera lite mera kanske!
Så att du behåller mer ljudenergi i diskantregistret i det diffusa ljudfältet.
Eller missförstår jag dig pär?
krille356 Posted - 2010/02/25 : 15:51:31
Anledningen till att jag bara använde två skivor vid mina tester var att jag ville testa skillnaden mellan de två olika absorptions materialen. Var nyfiken på om mineralsinus var värd de extra pengarna eller inte.

Så snart jag fixat till efterklanen i basen så ska jag sätta upp fler dämpskivor och börja experimentera med placeringen av dem.

Har skaffat rör till basabsorbenter i går efter jobbet, ska försöka hinna experimentera lite med dem i kväll

Är även sugen på att testa aktiv basabsorbent men det får bli lite senare, kan ju ändå vara skoj att kunna jämföra rör med aktiv längre fram.

Nu ska det kapas rör

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000