HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dags att förbättra akustiken!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/03 :  17:55:49  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Hej

Nu är det dags att ta tag i det här med akustiken i mitt biorum, har egentligen ingen direkt erfarenhet/kunskap av det här med akustik så alla tips är välkomna

För att ha lite koll på vad jag pysslar med och för att kunna isolera eventuella akustiska problem köpte jag in XTZ room analyzer.

Tänkte börja med att försöka beskriva hur mitt rum ser ut, rummet är byggt i ett L med öppet upp i nock på halva huset.

Här är några bilder på hur mitt rum ser ut, stenullskivorna bakom högtalarna stod inte där när jag gjorde min mätning.

Väggarna är putsad lersten, taket är träpanel.

Gardinerna bakom soffan är ganska tunt tyg.

Nu till själva mätningen

0-20kHz mätningen, gul kurva är den ofiltrerade kurvan.
Här är en bild i högre upplösning http://www.fresof.se/hififorum/akustik2/2010-02-02/M1_16-20k_.JPG

Jag tänkte inte skriva så mycket om mätningarna utan är mer nyfiken på hur ni tolkar dem och rummets förutsättningar

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:23:47  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
En förbättring av rummet som jag tänkt göra i samband med eventuella akustikförbättringar är att sätta upp ett draperi längs väggarna.

Anledningen är främst att de vita väggarna reflekterar väldigt mycket ljus från duken när man ser på film. När man inte ser på film och hellre vill använda rummet som vardagsrum så ska man enkelt kunna dra undan draperierna så att de veckar samman sig framme vid högtalarna.

Jag har tänkt att hänga draperi längs de röda linjerna i bilden.
Dock är jag lite osäker på om jag ska ha ett på sista biten bakom soffan eller inte.

För att förhoppningsvis även få nytta av draperierna rent akustiskt så har jag köpt IKEA kvartal skensystem och då de väggbeslagen som bygger ut draperiet ca 15cm från väggen.
Vad jag förstått på nätet så är det bättre att ha draperiet en bit ut från väggen, sen så blir det ju även lättare att få plats med eventuella absorbenter bakom.

Tyget köpte jag på IKEA mest för att det var svart och billigt, funderade inte så mycket på akustikvinsten när jag köpte det. Valet föll på DITTE i svart som är ett ganska tunt bomullstyg. Det går lite trögt att blåsa genom tyget men det släpper genom luft utan problem. Tyget kostar bara 19:- / meter så det är väldigt billigt

Nu i efterhand när jag börjat fundera på akustiken så har jag blivit lite mer tveksam till om det är rätt tyg att använda, många verkar använda sig av Scenmolton eller liknande tunga/tjocka tyger.

Någon som har någon erfarenhet?

Jag kommer ju att om jag har allt draperi utdraget att täcka ganska stor yta av väggarna, finns det risk för att rummet blir för mycket dämpat av tyget eller är det bara positivt att täcka en stor yta?

Med tanke på att det är ca 32 meter söm att sy så lägger jag ju inte ner det jobbet på fel tyg utan tar då hellre smällen och köper betydligt dyrare Scenmolton tyg.

Alla råd och teorier är välkomna
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:26:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Resonansen vid 36Hz är en primär sak att gå på.
Antingen med passiva metoder (Helmholtzlådor) eller med digitala leksaker (DSP)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:31:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ett draperi monterat på skena som du har är bra för då kan man testa vad man tycker är bäst. Gissar att om du drar ihop det närmare högtalarna så kommer du trivas bättre = dämpa 1:a halvan av rummet och diffusera eller lämna resten som den är.

Värre är den mycket långa efterklang (= basnod) vid 35Hz som sedan ställer till det vid multiplar av den frekvensen. Den måste dämpas för att fixa till frekvensgången. Som vanligt görs det med ESL rör/Helmotz resonator/aktiv dämpning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:41:49  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag tror på Zalve! Jag har själv placerat 2 st SMT V6:or i ett hörn för att minska en resonans på en liknande frekvens. Inte litet och diskret precis (tänk kyl+frys...) men det funkar. Jag specialbeställde mina i obehandlad ekfaner och betsade och lackade själv. Ett helvetiskt jobb men nu ser det bra ut!

Hur upplever du ljudet i rummet? Det är ju det viktiga även om mätningarna är en bra för att hitta fel och se exakt vad man har att göra med.

Dina högtalare står väldigt nära väggen. Frågan är om ett draperi minskar första reflexen från sidoväggarna tillräckligt eller om du skulle sätta upp en "riktig" väggabsorbent?
Jag tycker att efterklangen verkar ganska lång - 0.6 s i 500Hz är värre än vad jag hade. Här undrar jag också (utan att vara expert på något vis) om draperiet hjälper så långt ner i frekvens.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/04 :  17:54:31  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Tanken med draperiet är först och främst för att äta upp det reflekterade ljuset från bioduken. Sen att det även är bra för akustiken är ett stort +

Jag kan mycket väll tänka mig att dämpa med akustikplattor bakom draperiet, kanske är det bättre att använda det lite tunnare tyget som jag redan köpt och sen komplettera med absorbenter på lämpliga ställen bakom tyget?

Jag har kollat på MineralSinus från http://www.ljudbalans.se/, så här ser kurvan för plattan ut:

http://www.ljudbalans.se/upload/Absorptionskurva%20ljudabsorbent.pdf

Vad tror ni om skivan? Vinner man något på att köra på den mot att skaffa isolerskiva typ markskiva som många verkar bygga absorbenter av?
Vad jag förstått så skulle akustikskivor även kunna hjälpa mot efterklangen från 36Hz basnoden?

Jag inser att denna skivan inte hjälper mot mitt 36Hz problem utan det måste fixas på anat sätt. Vill ju precis som alla andra helst inte baxa in kyl/frys stora lådor i rummet, håller på att läsa tråden om Aktiv basabsorbering här på HF.

Jag har tyckt att ljudet varit rätt OK fram till att jag fick möjligheten att lyssna på några bättre rum och antagligen bättre anläggningar. Ljudet är inte i mitt tycke en katastrof på något sätt men det saknas något, kan inte sätta fingret på vad. Man lever sig inte in i det på samma sätt......

Så jag tänkte börja med att försöka få akustiken så bra som möjligt, räcker inte det så får jag börja kolla på annan utrustning

Angående högtalarnas placering så har jag testat olika och mätt varje test med room analyzer, jag kom fram till att min ursprungliga placering var den bästa. De står 200 mm från sidovägarna och 500 mm från väggen bakom.

Angående DSP så har jag tyvärr inga såna funktioner i min förstärkare, men jag kör uteslutande allt ljud från min HTPC som har ett riktigt bra ljudkort. Jag har som synd är inte lyckats hitta någon lämplig mjukvara som gör att jag kan använda min HTPC som DSP vilket hade varit smaskens.
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/07 :  17:55:32  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Fick tid till att sätta upp mina draperier i dag

Fram med lite verktyg

Första skenan klar.

Har ännu så länge bara klippt till tyget i rätt längd, väntar med att sy allt tills jag är säker på att jag ska behålla detta tyget. Kan säga att det tog åtskilliga timmar att bara klippa tyget så jag vågar inte tänka på hur lång tid det kommer att ta att sy allt.

Speciellt med tanke på att jag inte kan sy....... Men jag har antagligen lärt mig när detta är klart

Hursomhelst tyget är uppe

Som vanligt så stod inte isolerskivorna bakom högtalarna när jag mätte.

Nu till det intressanta, nämligen mätningarna

Jag kunde inte hålla mig utan jag gjorde en första mätning när jag hängt upp tyg från frontväggen där högtalarna står fram till soffan (ca 1/2 väggen) på båda sidor av rummet.

Om man jämför med mina tidigare mätningar så ser man att jag fått ner efterklangstiden ganska rejält, lite förvånande gjorde det även på sig en del på mitt 36Hz basproblem

Efter att jag klipt och hängt upp draperi hela vägen längst båda sidor på rummet så mätte det så här.

Ingen skillnad i basområdet men en ganska märkbara skilnad högre upp i frekvens på efterklangstiderna

Har provspelat lite olika musik efter att draperiet kom upp, största skillnaden är att jag hör mycket tydligare vad som spelas ur vilken högtalare. Det låter helt klart ett rätt stort snäpp bättre än tidigare.

Slängde även i en Blue ray aktion film, snacka om skillnad i aktion scenerna. Här märktes skillnaden genom att det blev bättre dynamik i ljudet, effekterna i filmen blev tydligare och inte lika sammangrötade som tidigare.

Slutsats:

Draperi = stort + för ljudet
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/02/07 :  19:23:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul att det blev som vi föreslog. Kul att du tycker det blev bättre.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/08 :  18:30:30  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Är nyfiken på vad några absorbenter skulle göra för akustiken.

Har sneglat ett tag på MineralSinus från www.ljudbalans.se, har velat lite mellan att använda markskivor eller dessa "proffsskivor" hursomhelst har jag nu bestämt mig att köra på MineralSinus skivorna. De borde rent logiskt vara bättre än markskivor då de trots allt är tänkta för applikationen.

Så nu är en beställning på följande skickad till ljudbalans:

2st 100mm MineralSinus 1200x600
4st 50mm MineralSinus 1200x600

Tänkte ha 100 mm skivorna bakom högtalarna och 50 mm skivor att ta upp första reflexen från högtalarna bakom draperiet. De sista två skivorna har jag ingen fundering på var jag ska ha just nu utan de är mer tänkta att användas för lite laborationer.

Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/23 :  18:04:14  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Nu har mina mineral sinus absorbent plattor kommit
Funkade bra att beställa via nätet från dem, dock blev frakten rätt dyr 420kr, skivorna levererades på SJ pall.

Har även varit och införskaffat några 50mm tjocka Paroc GRS 30 mark skivor.

Jag har gjort ett troligen ganska ovetenskapligt försök att jämföra dessa två skivor.
Prisskillnaden mellan skivorna är ganska stor, 50mm mineralsinus kostar 200 kr/st och GRS 30 kostar ca 95 kr/st.

Jag har gjort testet genom att först mätta upp rummet från lysningsposition utan några skivor i rummet. Draperiet är utdraget längs med väggarna.

Sen placerar jag en 50mm GRS 30 skiva bakom varje högtalare med en distans på 50mm mot väggen. Jag får då 50mm skiva + 50mm luft och sen vägg.

Jag byter sen skiva till mineralsinus skivan, allt annat förblir oförändrat.

Som ett sista test som inte är jämförbart med de andra byter jag till en 100mm mineral sinus skiva och har 50mm distans till väggen bakom.

Min slutsats:

16-250 Hz
Båda 50mm skivorna ger en liten ändring av kurvan ner till ca 125Hz medan 100mm skivan påverkar ner till 63Hz, man ser ingen direkt skillnad mellan de två 50mm skivorna utan de verkar vara ganska likvärdiga.

15-250 Hz efterklang
Här sänker alla tre skivorna efterklangen lite, som jag tolkar resultatet är GRS 30 skivan något effektivare än mineral sinus både 50 & 100mm. Det är inga stora skillnader men ändå en klar förbättring av efterklangen.

16-20K
Här ser vi att mineralsinus skivan dämpar efterklangen betydligt bättre än GRS 30 skivan, mineralsinus lyfter även upp dippen kring 400Hz några dB.
Med 100mm skivan har jag lite svårt att tolka resultatet, om man tittar på RT60 mätningen har efterklangen stigit men om man tittar på vattenfallsdiagrammet har den minskat något.
Dippen kring 400Hz har även den blivit lite djupare, till och med lite djupare än den var utan dämpning bakom högtalarna.

Jag tycker att resultatet med 100mm skivan är lite skumt, jag hade räknat med att den skulle vara bättre än 50mm skivorna på alla mätningarna, teorier mottages tacksamt

Nu har jag när jag mätt lutat skivan mot en distans på 50mm som i sin tur tryckt mot väggen, skulle vara intressant att veta om någon har erfarenhet av om mätresultaten ändrar sig mycket om jag haft en ram på 50mm bakom skivan i stället och skivan hängt på väggen så att utrymmet bakom skivan hade varit mer slutet?

Jag experimenterade även med att öka avståndet mellan skiva och vägg, sparade inga av de mätningarna men jag kunde inte se någon skillnad. Jag hade förväntat mig att man skulle kunna se att skivan påverkade längre ner i frekvens när skivan flyttades ut ca 30 cm från väggen.

Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/02/23 :  19:11:10  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Prova slå ihop en Helmoltzlåda eller rör avstämd till 35hz, du verkar ha bra förutsättningar att få till, det då inga andra frekvenser hänger kvar speciellt länge i basen.

Sen kan du prova att dra bort draperiet och be nån gå med en spegel längs väggen, där du ser högtalarna kan du placera dämpmtrl, behövs ofta inte mer än så bara det placeras på rätt ställe.

Jo kör 2d i vid fullfrekvens lättare att se hur det klingar ut jämfört med 3D vattenfall

Edited by - Forsman on 2010/02/23 19:12:53
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/02/23 :  19:54:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fattar jag rätt att du testat med 1 st skiva bakom var högtalare?

Micke

Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/23 :  21:17:48  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Helt korrekt, en skiva bakom varje högtalare.
Jag har alltså gjort alla mätningar med två skivor åt gången och sen bytt båda skivorna mellan de olika mätningarna.

Jag har kört ut ljud i båda högtalarna samtidigt, om det är rätt eller fel vet jag inte.
Men om jag kör ljudet genom bara en högtalare så funkar basen sämre då det blir lite som att ha två subbar när man kör med två frontar utan subb. Vad jag förstår så rekommenderar många att man har minst två men gärna fyra subbar för att minska problemen med ståendevågor mellan rummets väggar i basen.

Hur det stämmer att tänka så här för musik vet jag inte men det borde bli mer rätt för film där förstärkaren kör ut .1 kanalen i fronthögtalarna om jag fattat det hela rätt.

Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/23 :  21:21:45  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Helmoltzlåda eller rör står på att göra listan

Tror att det blir rör som jag testar med först då det är bra beskrivit här på forumet hur det fungerar och många verkar nöjda med det.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/02/23 :  22:11:31  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Se till att göra justerbara (teleskoprör) eller så slår du ihop en stor låda (så stor som får plats, helst där det brummar som mest) och stämmer av den med en variabel öppning.

Kolla här: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp

Du kommer förmodligen bli gråhårig som en annan, speciellt då man börjar trimma in hörseln på akustikrelaterade problem.

Edited by - Forsman on 2010/02/23 22:23:26
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/02/23 :  22:39:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Om du har fler skivor så tycker jag du skall prova med dom alla samtidigt inne i rummet. TVå är lite.

Micke

Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/02/24 :  17:12:59  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Prova ställ markskivorna bredvid respektive högtalare för att minimera dom tidiga sidoreflexerna, prova också med markskiva vid hörnet vid kaminen och en på motsvarande sida vid soffkanten.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/25 :  01:29:27  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Aktiv basabsorbent is da shit man!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/02/25 :  09:14:02  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Prova att lägg markskivorna på längden längs med hela väggen.
Om du lägger skivor så längs väggarna blir det som om du hade haft heltäckningsmatta i ca50% av rummet.
för mer info:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26967
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/02/25 :  11:47:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tonaliteten är redan tiltad (enligt mätningen ovan) och med mer absorption ges än mer tiltning och mer (av-) rundare diskant.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/25 :  15:51:31  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Anledningen till att jag bara använde två skivor vid mina tester var att jag ville testa skillnaden mellan de två olika absorptions materialen. Var nyfiken på om mineralsinus var värd de extra pengarna eller inte.

Så snart jag fixat till efterklanen i basen så ska jag sätta upp fler dämpskivor och börja experimentera med placeringen av dem.

Har skaffat rör till basabsorbenter i går efter jobbet, ska försöka hinna experimentera lite med dem i kväll

Är även sugen på att testa aktiv basabsorbent men det får bli lite senare, kan ju ändå vara skoj att kunna jämföra rör med aktiv längre fram.

Nu ska det kapas rör
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/02/25 :  15:54:57  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Pär har en poäng, diffusera lite mera kanske!
Så att du behåller mer ljudenergi i diskantregistret i det diffusa ljudfältet.
Eller missförstår jag dig pär?
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/02/25 :  17:49:17  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Engelholm inte så att en viss absorbation jämnar ut tonkurvan mot ett högre medelvärde?

Då Krille har mätutrustning och ett par öron så är det bara och experimentera och samtidigt lära sig vad som händer mätmässigt och vad det resulterar i ljudmässigt.
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:53:48  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Nu är jag inte riktigt med.....

I vilket frekvensområde tycker ni jag bör diffusera?
Var bör jag placera sådana diffuserare?
Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/25 :  19:28:07  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
Tänkte att det är väll lika bra att lägga upp lite bilder på hur jag byggde mina rör

Några av rören framsläpade för sågning.

En spånskiva framplockad som ska bli ändplugg, har tidigare tjänstgjort i ett kök som jag rev.

Centrumskruv ditskruvad så att jag har något att styra fräsen med.

Fegfräser först en cirkel så att jag kan kontrollmäta att fräsen är rätt inställd.

Grovsågar sen ut cirkeln med sticksågen.

Finfräsning av kanten efter grovsågning.

Passade även på att fräsa en liten kant för att pluggen ska bli ordentligt tät när jag limmar den i botten på röret senare.

Två pluggar klara

Gott om lim för att det säkert ska bli tätt.

Två absorbenter med justerbar hals klara
Halsen gjorde jag genom att kapa ett rör på längden, har ännu bara en tullskuren och tejpad pappbit som mellanbit för att göra rören lagom mycket större. Om jag väljer att behålla dem ska halsen och resten fixas till lite men nu bör de duga för lite mätningar.

Go to Top of Page

krille356
Starting Member

35 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:16:53  Show Profile Send krille356 a Private Message  Reply
När jag nu byggt två så resliga och ståtliga rör så är jag rejält sugen på att börja mäta på dem

Jag börjar med att mäta på ett rör helt utan isolering och tyg för mynningen för att ställa in längden på röret. Mäter med mikrofonen precis i rörets mynning riktad in i röret.

Så här blev det när jag justerat in rören till 2020 mm vilket gav min problemfrekvens.

Sen mätte jag upp rummet helt utan några dämpskivor bakom högtalare eller liknande, draperiet var utdraget längs väggarna.

Sen placerade jag röret på plats 18 enligt bilden.

Jag testade fram och tillbaka med olika tjocka tyg för mynningen samt olika mycket isolering. Jag körde med lös stenull som jag rev i 50x50 mm stora bitar ungefär.
Det visade sig efter mer mätningar än vad som är nyttigt att göra på en kväll att det optimala var 250 gram isolering samt ett lager tunt luftgenomsläppligt tyg från en T-tröja.

Resultatet ser ni i mätningen nedan
Man ser tydligt att röret helt klart ger en förbättring i efterklangtiden, röret sänker även toppen ca 2dB. Man ser originalrum och rum med rör i samma frekvensmätning 16-250Hz

Jag flyttade sen röret till plats 19.
Helt plötsligt sjönk RT tiderna rejält, undrar om det är för att röret placerades bättre eller om det är för att röret fungerar som diffusor bakom högtalaren?

Tittar man på efterklangen så ser man att den sjunker ytterligare 10ms med den här placeringen av röret. Även RT tiderna sjönk rejält.

Mätningen 16-250Hz ska man bortse från, det var en lite irriterande bugg i XTZ som visade sig. Det händer inte så ofta men i bland så ändrar XTZ nivån vid en mätning, om man då mäter om så hamnar den oftast på rätt nivå igen. Någon enstaka gång måste man mäta 3-4ggr innan man hamnar rätt

Placerade röret på plats 20.
Denna placering är sämre än de andra förutom RT tiderna som fortfarande är klart bättre än när röret stod på plats 18

Flyttade tillbaka röret till plats 19 och bar in det andra röret från garaget och satte det på plats 21. Båda rören har samma mängd isolering, samma tyg och längd.

RT tiderna sjönk ytterligare, jag tycker egentligen det är lite konstigt att de sjunker så pass mycket. Antar att det är övertonerna som minska i styrka när jag dämpar grundtonen men jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så pass mycket?

Tittar på på frekvensmätningen 16-250 så ser man att jag minskat problem puckeln med ca 3dB med två rör.

Även efterklangtiden sjönk till ca 50ms om jag mäter till spetsen på det röda

Har inte hunnit lyssna så mycket ännu utan har mest mätt. Men man hör tydligt att basen blivit mer distinkt. Ska lyssna lite mer i kväll och försöka bilda mig en uppfattning om förbättringen.

När man gör sådana här experiment dyker det upp lite frågor

*Är min förbättring av klangtiden rimlig?
*Är det dumt att ha rören bakom högtalarna i hörnen?
*Är en aktiv basmumsare effektivare?
*Borde jag nöja mig med ett rör på plats 18 och bygga basfällor i hörnen i stället?
*Varför blir dippen(blå kurva)kring 400Hz djupare när jag sänker efterklangtiden på olika sätt?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000