HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Gipsskivor dikt an mot betongvägg!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
govinda Posted - 2009/07/09 : 10:35:03
Hej

En bekant funderar att sätta dubbla lager gipsskivor mot långsidan på en betongvägg som ligger i anslutning till grannens lägenhet för att slippa höra grannens musikspelande.! Kommer ljudet att minska? Någon som har en ide om hur mycket?

Finns det bättre medel för att dämpa ett rum?

Mvh Anders.
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
poppen Posted - 2009/11/25 : 09:45:33
Köp Skumgummi fötter till grannens högtare. Du slipper basen i dit rum. Grannen får bättre ljud Ni blir båda gladere.

Troligt vis har denne en sunkig sak som vilar direkt på golvet. Denne granne ; Han Hon Den eller Det drar nog på extra bas också för att kompensera det dåliga ljudet Hinhåleskapet till granne som stör friden din. Lycka till.

Du kanske blir bättre vän med fridstöraren.
esl Posted - 2009/09/11 : 18:47:45
Köp killen dipolhögtalare så är problemet borta!
Billigare och bättre..

/esl
DrBoar Posted - 2009/07/30 : 10:33:06
Basgångarna leds via hela stommen i huset och där hjälper inte extaväggar så mycket. Står högtalarna stummt så är mjuka fötter något som minskar stomljuden en del. För (o)ljud högre upp i frekvensgången är tunga väggar mycket effektiva.
EngelholmAudio Posted - 2009/07/16 : 22:03:56
Dämpningen är väldigt avhängig vad man kallar för ytdensitet (vilket är ett märkligt ord).

I princip handlar det om att ha en tung vägg, men också mekaniskt frånskilld och som tredje parameter väldigt tät vägg (minsta lilla hål läcker massor med ljud).

Mey Posted - 2009/07/16 : 21:58:50
Björn-Ola; Tack för länken, det fanns en hel del intressant där. Kikade även lite snabbt i deras stora handbok som denna del kommer ifrån och där fanns det också en del matnyttigt.
Björn-Ola Posted - 2009/07/16 : 11:49:06
Länk till Gyproc
http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/aku_ljudegen.pdf

Det går alltså inte att säga hur stor förbättringen blir eftersom det beror på hur bra ljuddämpningen är från början.

Men det exempel man har med, att klämma på en extra gipsskiva på en vägg som består av 2 lager gips på ömse sidor regelstomme, ger bara 1 till 2 dB förbättring.

Intressant att man trycker på att om man bygger en ny regelstomme så är det viktigt med stabila reglar som står tätt.
Mey Posted - 2009/07/15 : 21:32:42
Jag tar mig friheten att kapa denna tråd en aning, hoppas inte att trådskaparen misstycker.

Jag har byggt en liknande akustikvägg enligt detta koncept, jag valde dock att använda OSB (träfiberbaserad plywood, ca 11 mm. tjock) och som sista skikt enkelt gips. I utrymmet mellan reglarna bakom OSB:n fyllde jag med mineralull.

Men min fråga är;
Hur stor förbättring ger dubbla lager gips, kontra enkelgips

Har nämligen en fundering på att montera ytterligare ett lager gips av standardtjocklek för att på så vis få ytterligare dämpning.

Ett litet tips som jag även vill passa på att dela med mig av är att undvika "generalskarvar", dvs. skivorna skall ligga omlott så att skarvarna inte hamnar på samma ställe i alla lager.
PetterPersson Posted - 2009/07/09 : 12:30:04
Varken gipset eller reglarna får ha kontakt med grannväggen, då tar sig mycket av vibrationerna igenom. Dessa kan användas för att luta reglarna mot, mot grannväggen

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59114720

alltså, grannvägg -> dämpmatta -> regel, mellan reglarna finns det isolering -> gips.
CC Posted - 2009/07/09 : 12:17:55
vidare så är det grannen som bör dämpa hos sig med lämpligt material om det är högfrekventa ljud som tränger genom... Basfrekvenser dämpas med massa (vilket tre lager gips ger...) och därav effektivare när den är kloss an betongväggen.
CC Posted - 2009/07/09 : 12:11:38
tre lager gips mot betongväggen kan nog göra en hel del nytta åt båda hållen samt bygger inte allt för mycket...

("standardförfarande" i studios enligt uppgift från "säkra" källor för att hindra/minska överhörning mellan rummen)
govinda Posted - 2009/07/09 : 12:03:40
Tackar för svaren

Helst skall det inte bygga ut för mycket. Kan man använda Tätningslist som används till att täta dörrar fönster, För att isolera gipsen från betongen?

Mvh Anders.S
rannagarden Posted - 2009/07/09 : 11:42:14
En spalt med reglar, lite isolering (typ 50mm) + dubbelgips kommer nog dämpa rätt ordentligt. Kommer ju ta en aning golvyta dock.
PetterPersson Posted - 2009/07/09 : 10:37:30
Gipsskivorna behöver vara fristående från betongväggen. Lämpligtvis via någon form av gummikuddar mellan gipset och betongen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000