T O P I C R E V I E W |
plysch |
Posted - 2008/03/19 : 10:10:29 Hejsan! Har en helt oinredd övervåning i huset, det är en fullstor övervåning dvs. ca. 240 högt i yttervägg. Jag funderar på om det är fördelaktigt att bygga med full takhöjd ända upp till nock, då blir det ca. 5 meter högt. Eller bör jag göra ett ordinärt innertak? Övriga mått på rummet är ca. 8,7 x 6,4m, timmerväggar hela vägen till tak. Kom gärna med förslag. |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2008/03/20 : 10:17:46 quote: bra för trivselfaktorn
Det är utan jämförelse viktigast. |
plysch |
Posted - 2008/03/20 : 09:45:51 Tack Mats, det var precis det svaret jag ville ha Jag kör på full takhöjd, nu skall jag börja med att väga av golvåsarna så det blir rakt, sen gäller det att bestämma sig för golvtyp, väggar & tak. Ska bli spännande det här. |
MatsT |
Posted - 2008/03/20 : 09:12:29 Man bör nog inte generalisera för mycket eftersom det beror på högtalarnas konstruktion en hel del hur rummet skall utformas. Jag har själv en lite mindre version av det rummet du beskriver med 6x6m och 4m upp till nocken ungefär, det fungerar väldigt bra med dipoler mitt i rummet. Hade jag haft Carlsson-högtalare istället hade nog taket ställt till det eftersom de är konstruerade för att "mata efterklang" i rummet med hjälp av takreflexen och det finns även andra högtalare som använder takreflexen på liknande sätt.
Mitt grundtips är dock: full takhöjd. Om inte annat är det bra för trivselfaktorn och man kan placera en massa efterklangsdämpning längs nocken utan att det märks särskilt mycket. |
EngelholmAudio |
Posted - 2008/03/19 : 18:32:02 Verkligen lysande utsikter för dröm-rum!
|
CC |
Posted - 2008/03/19 : 12:19:43 DET blir en vacker dag! :-)
Men ändå, dra ett mail till Mats å rådfråga honom ang taket. Kan vara intressant vad för idéer han skulle tänkas ha! Och naturligtvis håller du oss informerade längs vägen! ;-) |
plysch |
Posted - 2008/03/19 : 11:42:42 Lite problematiskt att mäta upp som det är nu, det är ju bara ett "skal", isolering i form av 30cm spån mellan golvåsarna, thats it. Skulle vilja veta vilken väg jag ska välja angående taket innan jag sätter tänderna i det. Det är en ohärrans massa jobb innan det kommer att stå klart, men en vacker dag.... |
CC |
Posted - 2008/03/19 : 11:24:02 Sickert drömläge för sådana som oss! Drägelfaktorn infinner sig!
Själv skulle jag tagit ett allvarligt snack med Mats på Svanå Miljöteknik! Låtit han mäta upp rummet och komma med förslag på effektiva lösningar. Sedan är det bara en fråga på hur långt man vill, och kan, rent ekonomiskt gå! |
Zalve |
Posted - 2008/03/19 : 10:49:30 Ring närmsta Akustiker som har vana att skissa på RUM och be honom att komma ut. Taket Kanske kan med fördel användas för diffuserade utrustning.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2008/03/19 : 10:17:49 Oj, nu blev jag lite avundsjuk... |