HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Funderingar ang. musikrumsbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:10:29  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Hejsan!
Har en helt oinredd övervåning i huset, det är en fullstor övervåning dvs. ca. 240 högt i yttervägg. Jag funderar på om det är fördelaktigt att bygga med full takhöjd ända upp till nock, då blir det ca. 5 meter högt. Eller bör jag göra ett ordinärt innertak? Övriga mått på rummet är ca. 8,7 x 6,4m, timmerväggar hela vägen till tak. Kom gärna med förslag.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:17:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Oj, nu blev jag lite avundsjuk...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:49:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ring närmsta Akustiker som har vana att skissa på RUM och be honom att komma ut.
Taket Kanske kan med fördel användas för diffuserade utrustning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:24:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Sickert drömläge för sådana som oss! Drägelfaktorn infinner sig!

Själv skulle jag tagit ett allvarligt snack med Mats på Svanå Miljöteknik! Låtit han mäta upp rummet och komma med förslag på effektiva lösningar. Sedan är det bara en fråga på hur långt man vill, och kan, rent ekonomiskt gå!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:42:42  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Lite problematiskt att mäta upp som det är nu, det är ju bara ett "skal", isolering i form av 30cm spån mellan golvåsarna, thats it. Skulle vilja veta vilken väg jag ska välja angående taket innan jag sätter tänderna i det. Det är en ohärrans massa jobb innan det kommer att stå klart, men en vacker dag....
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/19 :  12:19:43  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
DET blir en vacker dag! :-)

Men ändå, dra ett mail till Mats å rådfråga honom ang taket. Kan vara intressant vad för idéer han skulle tänkas ha! Och naturligtvis håller du oss informerade längs vägen! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/19 :  18:32:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Verkligen lysande utsikter för dröm-rum!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:12:29  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Man bör nog inte generalisera för mycket eftersom det beror på högtalarnas konstruktion en hel del hur rummet skall utformas. Jag har själv en lite mindre version av det rummet du beskriver med 6x6m och 4m upp till nocken ungefär, det fungerar väldigt bra med dipoler mitt i rummet. Hade jag haft Carlsson-högtalare istället hade nog taket ställt till det eftersom de är konstruerade för att "mata efterklang" i rummet med hjälp av takreflexen och det finns även andra högtalare som använder takreflexen på liknande sätt.

Mitt grundtips är dock: full takhöjd.
Om inte annat är det bra för trivselfaktorn och man kan placera en massa efterklangsdämpning längs nocken utan att det märks särskilt mycket.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:45:51  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Tack Mats, det var precis det svaret jag ville ha
Jag kör på full takhöjd, nu skall jag börja med att väga av golvåsarna så det blir rakt, sen gäller det att bestämma sig för golvtyp, väggar & tak. Ska bli spännande det här.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:17:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
bra för trivselfaktorn
Det är utan jämförelse viktigast.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000