Author |
Topic |
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 10:10:29
|
Hejsan! Har en helt oinredd övervåning i huset, det är en fullstor övervåning dvs. ca. 240 högt i yttervägg. Jag funderar på om det är fördelaktigt att bygga med full takhöjd ända upp till nock, då blir det ca. 5 meter högt. Eller bör jag göra ett ordinärt innertak? Övriga mått på rummet är ca. 8,7 x 6,4m, timmerväggar hela vägen till tak. Kom gärna med förslag. |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 10:17:49
|
Oj, nu blev jag lite avundsjuk... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 10:49:30
|
Ring närmsta Akustiker som har vana att skissa på RUM och be honom att komma ut. Taket Kanske kan med fördel användas för diffuserade utrustning.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 11:42:42
|
Lite problematiskt att mäta upp som det är nu, det är ju bara ett "skal", isolering i form av 30cm spån mellan golvåsarna, thats it. Skulle vilja veta vilken väg jag ska välja angående taket innan jag sätter tänderna i det. Det är en ohärrans massa jobb innan det kommer att stå klart, men en vacker dag.... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 18:32:02
|
Verkligen lysande utsikter för dröm-rum!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 09:12:29
|
Man bör nog inte generalisera för mycket eftersom det beror på högtalarnas konstruktion en hel del hur rummet skall utformas. Jag har själv en lite mindre version av det rummet du beskriver med 6x6m och 4m upp till nocken ungefär, det fungerar väldigt bra med dipoler mitt i rummet. Hade jag haft Carlsson-högtalare istället hade nog taket ställt till det eftersom de är konstruerade för att "mata efterklang" i rummet med hjälp av takreflexen och det finns även andra högtalare som använder takreflexen på liknande sätt.
Mitt grundtips är dock: full takhöjd. Om inte annat är det bra för trivselfaktorn och man kan placera en massa efterklangsdämpning längs nocken utan att det märks särskilt mycket. |
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 09:45:51
|
Tack Mats, det var precis det svaret jag ville ha Jag kör på full takhöjd, nu skall jag börja med att väga av golvåsarna så det blir rakt, sen gäller det att bestämma sig för golvtyp, väggar & tak. Ska bli spännande det här. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 10:17:46
|
quote: bra för trivselfaktorn
Det är utan jämförelse viktigast. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|