HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Apparater mellan högtalarna - akustikproblem?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jamo Posted - 2007/10/31 : 08:39:35
En fråga till forumets akustik-erfarna: Påverkas ljudbilden av att apparater placeras mellan högtalarna?

Frågan är föranledd av att vi vill ha apparaterna (toppmatad CD-spelare, vinylspelare och rörförstärkare bredvid varandra) på bekväm betjäningshöjd, och då hamnar apparaterna nästan i nivå med högtalarnas diskantelement. Mellanregisterelementen sitter ovanför diskantelementen. Vi har nu en "magisk" musikåtergivning, som vi hellre vill förbättra än förstöra. Vi har ingen TV eller bildskärm mellan högtalarna.

12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
LeoArietis Posted - 2007/11/01 : 18:00:00
Sträva efter att ha låg bänk mellan högtalarna (eller helst ingen bänk och diffusor i stället). Hos mig blev diskanten och ljudbilden bättre sedan jag sänkte min flexy-bänk som nådde upp till och över diskanten.

quote:
poppen
Posted - 2007/10/31 : 16:30:15
men om högtalarna står framför bildskärmen på TVn borde väl inte det ha någon inverkan eller är jag ute o cicklar som vanligt.

Jag tycker det påverkar en hel del.
Jamo Posted - 2007/10/31 : 21:59:55
quote:
En relevant fråga i sammahanget är vad man ersätter stereoracket med! En kal bakvägg?

Planerna just nu är att ersätta två Solid Tech-rack med en ca 170 cm lång bänk mellan högtalarna och det är valet av höjd på denna bänk som jag söker stöd för i denna tråd. Men allt eftersom tråden utvecklats så kanske ett nytt problem dyker upp: Behov av diffusion eller annan akustikbehandling mellan högtalarna? Jag vill informera om att utrustningen står diagonalt i ett hörn och inte mot en bakvägg.
EngelholmAudio Posted - 2007/10/31 : 20:04:21
En relevant fråga i sammahanget är vad man ersätter stereoracket med! En kal bakvägg?
U1 Posted - 2007/10/31 : 19:55:47
Jamo: Jag hade ett rack of silence mellan högtalarna innan (4-vånings) otroligt lyft när jag fick bort det. Mina högtalare stod ca 0.5m framför racket. Kan bara säga, få bort det, du ångrar dig inte.
Jamo Posted - 2007/10/31 : 19:16:09
Jag har förstått att en TV eller bildskärm mellan högtalarna kan påverka ljudbilden negativt, så de är redan bortvalda. Övriga apparater då? Det kanske t.o.m. kan vara positivt med lite brôte mellan högtalarna som dämpar och diffuserar?
ztenlund Posted - 2007/10/31 : 17:58:07
quote:
men om högtalarna står framför bildskärmen på TVn borde väl inte det ha någon inverkan eller är jag ute o cicklar som vanligt.

Det påverkar visst, risken är hög att du får elaka (ljud)reflexer i bildrutan om du inte har någon fullständigt abnorm placering med högtalarna otroligt brett isär och/eller lååångt framför tv'n. Dessutom kan chassit vara resonant och jäkligt så att det spelar med.
Raffe Posted - 2007/10/31 : 17:18:13
poppen:

Givetvis inte, men då hade jag fått ha högtalarna på soffbordet;-)

Men frågan gällde ju över grejor som stod mellan högtalarna o det var iallafall det jag svarade på...

poppen Posted - 2007/10/31 : 16:30:15
Raffe Posted - 2007/10/31 : 15:39:18
Kan inflika att jag precis bytt min tjock-tv mot en platt o blev vääääldigt förvånad över hur stor inverkan tjockisen(antagligen) haft på ljudet. Fokus på röster blev oerhört mycket bättre men även förbättringar i basen blev klart tydliga efter att det blivit luft mellan högtalarna.

plind Posted - 2007/10/31 : 10:38:20
2 st. 3-våningar kanske
Jamo Posted - 2007/10/31 : 09:54:09
quote:
Hmm, förstår inte riktigt hur du menar

Jodå, du har förstått helt rätt. Diskantelementen sitter 91 cm över golvet och bekväm betjäningshöjd tycker vi är "diskbänkshöjd", dvs ca 85 cm så det är ganska nära. Idag har vi ett fyrvånings Solid Tech plus ett tvåvånings Solid Tech. Förstärkaren är tung och det hela kommer kanske att tyngas ännu mer av en Base-platta under förstärkaren, så det är dags att tänka i andra banor än Solid Tech.
plind Posted - 2007/10/31 : 09:14:35
Hmm, förstår inte riktigt hur du menar Om du vill ha apparaterna bredvid varandra och möblera på bredden istället för på höjden så borde det väl inte bli så högt som upp till diskanten...
Hur högt är det isåfall om du ställer allt på höjden

Nåväl, min erfarenhet är att det är bättre att möblera lågt och brett än högt och smalt. Helst inget så högt upp som diskanten.
Jag har en 4-vånings Solid Tech möbel som jag gjort om till 2 st.
2-vånings istället. Tycker det påverkade ljudet positivt

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000