HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hur ställa in Svanå V5?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2007/10/30 : 17:07:24
Finns det nån tabell eller liknande över vilken spaltbredd man
skall ha på sina nyss inköpta Svanå V5-or för att ta 39 Hz?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2007/11/04 : 00:59:47
quote:
Alla resonansabsorbenter inkl "rör" skall stå intill en av de väggar varmellan resonansen är, och det är alltid tryckmax och hastighetsminimum vid väggen.

Jag har alltid uppfattat det så att har du tex en resonans på längden i dit 7 meter djupa vardagsrum så skulle rören placeras vid 3.5 ungefär ?
Tryckmaxima går ju jäms med väggen men är högre i hörnen (oftast) o där är ju farten lika med 0

Tänker jag helt snurrigt nu ?

*edit*
Ändrat text, tänkte snurrigt - för lite kaffe antagligen
esl Posted - 2007/11/04 : 00:33:49
Alla resonansabsorbenter inkl "rör" skall stå intill en av de väggar varmellan resonansen är, och det är alltid tryckmax och hastighetsminimum vid väggen.

/esl
Bernt Jansson Posted - 2007/11/04 : 00:01:27
Spelar stor roll hur men håller den också. I mitt fall höll Claes mätaren i lyssningsposition
fast med micken riktad mot bakväggen för att undvika direktljud.
CC Posted - 2007/11/03 : 21:56:26
Man spelar brusa lilla å på sin spelare, = vitt brus... Jättekul att lyssna på... ;-)
Mikael2 Posted - 2007/11/03 : 21:47:13
Hur mäter man med den där phonic? Vad är det för signal/ljud den använder?

CC Posted - 2007/11/03 : 21:40:47
Jag kan dock inte skryta med lika jämnt skägg... Ännu... ;-)

CC Posted - 2007/11/03 : 20:40:08
Kul med mätningar, även om de inte säger allt om ljudet...
Tog en bild för någon dag sedan (med min mobilkamera!) på en snabb liten mätning hos JD här på forumet.

Hyfsat va?
f95toli Posted - 2007/11/03 : 14:53:21
Men fördelen är att alla moder har en anti-nod i hörnet, ställer man en V4-V6 på något annat ställe så måste man flytta runt den när man justerar frekvensen.

johan.björklund Posted - 2007/11/03 : 14:19:46
Så egentligen placerar många dom fel(?), farmaxima ligger oftast mitt i rummet och inte nere i hörn
Bernt Jansson Posted - 2007/11/03 : 14:11:24
Samma princip ju.
johan.björklund Posted - 2007/11/03 : 13:57:02
ESL:s rör ska ju stå i fartmaxima för bästa effekt om jag har förstått det hela rätt. Hur är det med Svanås V-lådor ?
Jorma Posted - 2007/11/03 : 11:42:29
quote:
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6? Finns några uppskattningar? Om man tar ett rum på 25 kvadrat och vill dämpa 10 db på en puckel kring 70-80 hz? Hur många krävs och ska man ha en i varje hörn eller?

Jag har 4 stycken V6 i ett rum på 18 m2 och dom tog 6 dB av dom 8 dB som jag hade i resonanser runt 30 Hz.
Alltså 1,5 dB per styck.
Jag har 3 stycken i hörn och en liggande på golvet i ett burspråk som finns bakom lyssningsplatsen.
EngelholmAudio Posted - 2007/11/03 : 10:57:57
Bäst mäteffekt får du om du helt avlägsnar V5'orna ur rummet, men redan här syns ju att amplituden ändrats till det bättre och som plind säger är ju "efterklangstiden" en viktig faktor i det hela.

Folk brukar tala om snabba element, att basen stannar snabbt, etc. När jag gör mätningar på baselement stannar baselementen på under 10 tusendels sekundrar. Ett rum däremot kan ha en bas som inte slutar svänga på en eller flera sekunder.

Klart du hör skillnad Bernt!
Bernt Jansson Posted - 2007/11/02 : 22:44:22
Jo, det vet jag. Man kunde inbilla sig att se mer på mätningen där men den mäter ju en annan sak.

Man kan ju i alla fall se att området runt 40 är lite rakare och även att dippen vid 120 mildras något.
plind Posted - 2007/11/02 : 20:35:20
quote:
Förändringen är dramatisk. Men det syns inte så värst mycket på staplarna vad som händer.

Det "dramatiska" är att efterklangstiden i det basområdet minskat vilket gör att det bumlar mindre
Pac Posted - 2007/11/02 : 18:40:50

Det här både låter och ser lovande ut. Räkna med besök.

Bernt Jansson Posted - 2007/11/02 : 18:29:48
Förändringen är dramatisk. Men det syns inte så värst mycket på staplarna vad som händer.
Bernt Jansson Posted - 2007/11/02 : 18:26:07
Nu så...

Stängda V5-or:

En öppen, ställd på 39-40Hz. Den här blir jag inte riktigt klok på:

Två öppna, ställda på 39-40Hz:

Pac Posted - 2007/11/02 : 06:50:10

Kolla med Brewitz eller skicka bilderna till mig.

Bernt Jansson Posted - 2007/11/01 : 21:59:24
Jo, jag har bilderna nu. Men efter strulet med bildservern har jag tappat bort namn och lösen... Någon som kan bistå med ett litet PM?
EngelholmAudio Posted - 2007/11/01 : 17:37:59
quote:
Jag får eventuellt besök av en forumsmedlem idag med en liten trevlig portabel mätare, om man kan se nåt intressant på den så kanske jag postar bilder på hur staplarna ser ut. Vi får väl se vad vi hinner med.

Får man föreslå en redovisning av "injusterad vs stängd V5'a"?
EngelholmAudio Posted - 2007/11/01 : 17:36:50
quote:
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6? Finns några uppskattningar? Om man tar ett rum på 25 kvadrat och vill dämpa 10 db på en puckel kring 70-80 hz? Hur många krävs och ska man ha en i varje hörn eller?

Relevanta frågor. Om jag får skriva om din fråga till
quote:
Om man tar ett rum på 25 kvadrat som har en 10 dB puckel kring 70-80 hz - hur många behöver jag för att slutresultatet skall bli lyssningsmässigt bättre?
quote:

Jag skulle vilja svara att 1 eller 2 stycken är för få och att 6, 7 stycken börjar låta overkill.

Till detta kommer lite rums-specifika egenheter som gör att det inte går att svara speciellt mkt mer exakt än just såhär. Det är lite därför det finns folk som jobbar med akustik så att musikälskare kan fokusera på att just älska musik.

[quote]Jag funderade också på justeringen i öppning ovan av Bernt. Gör en centimeter hit eller dit flera db i dämpning?

Öppningen stämmer av vid vilken frekvens VV4'an jobbar i. Antalet dämpade dB är egentligen konstant men eftersom placering sker i hörn fungerar dom bäst med en avstämning för problemfrekvensen. Sista meningen är överkurs men jag försöker gärna förklara mer om nån är intresserad, även PM går bra.

[quote]Hade det inte kunnat sitta en skala på dom så att man ställer in exakt på den frekvens man vill dämpa för att göra det enklare?

En god ide som skulle kunna ha sin baksida i att folk slutar lyssnar utan istället bara hänvisar till att "den är minsan rätt inställd". Lyssna, prova och tyck till! Eller anlita en gubbe som gör labbandet åt dig, få svart på vitt.

Bernt Jansson Posted - 2007/11/01 : 07:29:54
quote:
Bernt! Köpte en jag oxå som jag stackat ovanpå en av V-6orna
Ännu torrare i basen nu!
Snart får du väl inte plats själv i rummet!!!

Jag får eventuellt besök av en forumsmedlem idag med en liten trevlig portabel mätare, om man kan se nåt intressant på den så kanske jag postar bilder på hur staplarna ser ut. Vi får väl se vad vi hinner med.

Frugan handlade tyg igår för att klä in monstren.

quote:
De gör störst nytta i hörn men kan placeras var som helst.
Ställde mina upp i bakre hörnen, med öppningen så nära bakväggen det gick. Jag tror det blir effektivast.

Det var jätteenkelt att höra när det var rätt inställt när man gjorde som Plind skrev tidigare. Jag spelar mestadels från datorn så då var det självklara att ladda hem ett tongeneratorprogram att använda till detta. Inställningen tog ca 10 minuter.
Hajfi Posted - 2007/10/31 : 22:46:11
Jag har själv 2 st V6:or ståendes hemma, köpte dem för över ett halvår sedan men har inte justerat in dem än.
plind Posted - 2007/10/31 : 21:58:24
quote:
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6?

Tror det rör sig om 2-3db i amplitud. Det låter inte mycket men den stora skillnaden är att efterklangstiden minskar ordentligt vilket gör att det bumlar betydligt mindre
De gör störst nytta i hörn men kan placeras var som helst.

Bernt! Köpte en jag oxå som jag stackat ovanpå en av V-6orna
Ännu torrare i basen nu!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000