T O P I C R E V I E W |
Buggsson |
Posted - 2014/10/10 : 11:52:27 Jag har fått för mig att jag skall uppgradera min 35 år gamla Luxman 272 skivspelare. Jag känner mig dock mkt osäker på hur man lämligen går tillväga. Jag vet ju att puppa, arm och verk skall arbeta som en enhet men var börjar man och i vilken ordning, och hur viktig är varje del av helheten?
Och vad är det man behöver? Är det t.ex. puppa (MC) > arm > verk > ev. step-up trafo, RIAA-steg?
Vad jag vet att jag vill ha. 1. MC puppa (för rock, hård rock och heavy metal)om det nu finns någon sådan. Om man skall ha separat puppa för "gles musik" får det bli med en arm nr. 2 i framtiden. 2. Arm som är lättinställd med VTA "on the fly", 12"? Uni-pivot, gimball eller annan typ av arm. 3. Verk som inte är upphängt vad sådana nu kallas.
Om jag börjar så här så kanske diskussionen kan fortsätta från här, typ? Min tanke var att man börjar med en mer generell diskusion för att gå in på komponentval i ett senare skede när jag har koll på ordningen. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Buggsson |
Posted - 2014/12/11 : 13:32:03 Ett mkt intressant RIIA-steg från Polen faktiskt, från en tillverkare som heter RCM Audio (http://www.rcmaudio.pl/) och det är Sensor Prlude IC som det gäller, deras andra steg är lite dyrare.
Vad jag undrar över är IC-kretsarna. Företaget själva verkar ju "skryta" med att de använder IC-kretsar då det finns i produktnamnet, men en reviewer lät som om han igentligen rynkade på pannan åt dessa. Finns det någr nackdelar med IC-kretsar i RIIA-steg? I detta steg dock verkar det inte vara något problem för alla som testat är helt lyriska, vad det nu kan vara värt? |
Buggsson |
Posted - 2014/12/11 : 13:21:30 Vox, det låter ju jättebra. Man lär sig hela tiden och priset var ju överkomligt om jag inte minns fel. |
Vox |
Posted - 2014/12/11 : 12:31:31 quote: RCA and GND wire give balanced input
Detta betyder att du är ute efter en "rca-kabel" med separat jord och det får du med Van den Hul The Thames som jag tidigare tipsade om. |
Buggsson |
Posted - 2014/12/11 : 08:06:01 quote: Kan du få ut en äkta balanserad signal från skivspelaren?
Det hoppas jag för det är inte bara RCM Audio som hävdar följande: "Signal from the cartridge is native balaced and connection to our phono by RCA and GND wire give balanced input."
|
Vox |
Posted - 2014/12/10 : 10:55:24 quote: Frågan är ju om det blir en balanserad anslutning för jag skall ha balanserat hela vägen?
Kan du få ut en äkta balanserad signal från skivspelaren? |
Buggsson |
Posted - 2014/12/10 : 09:37:36 Postar två tillverkares synpunkter på RIIA-konstruktion som ni gärna får kommentera.
#8221;Passive RIAA equalization is preferred to active because in active RIAA equalization there is a feedback loop and the RIAA network is in this feedback loop. Usually RIAA equalizer circuits are implemented with capacitors and resistors (CR networks). Capacitors present the so called "dielectric absorption" -energy is stored in the dielectric material and is added to the signal with a small delay producing a ringing character in fundamental notes. This ringing behavior can be noticed in piano notes.A few manufacturers are using LCR based phono stages using variations of the original TANGO LCR circuit. The challenge in 600ohm LCR eq is to drive the network properly; having no more than 2 gain stages with enough overall gain and low enough output impedance. The best way of driving the LCR network is by using a transformer. We design and build ourselves the transformers using a special amorphous c-core material. Winding insulation is paper. A properly implemented LCR RIAA sounds much more natural, musical and open than CR networks with better defined macro and micro dynamics. The LCR networks most commonly used are based in double T filter networks .One T filter forms the 50-500Hz poles and the second T filter forms the 2123Hz pole. (According to Ypsilon Audio)#8221;
#8221;Signal from the cartridge is native balaced and connection to our phono by RCA and GND wire give balanced input. Signal at RIAA correction is unbalanced and after it again balanced. There is just a few in the word fully balaced phono stages but all of them have very bad sound. RIAA correction made as balanced is possible but there are no componets ( capacitors) who quarantees the same value not changing in time and temperature. Signal after RIAA is amplified thousend times and evevn small difference at the input give very high at the output. (According to RCM Audio)#8221;
|
Buggsson |
Posted - 2014/12/09 : 08:56:38 quote: Mitt tips är att du tittar på Van den Huls kabel The Thames (https://www.hifiklubben.se/kablar/signalkabel/van-den-hul-the-thames/). Det är en kabel som är framtagen för att sitta mellan skivspelare och RIAA-steg.
Frågan är ju om det blir en balanserad anslutning för jag skall ha balanserat hela vägen? |
Vox |
Posted - 2014/12/09 : 07:26:37 quote: fully shielded and connected (signal and ground)
Mitt tips är att du tittar på Van den Huls kabel The Thames (https://www.hifiklubben.se/kablar/signalkabel/van-den-hul-the-thames/). Det är en kabel som är framtagen för att sitta mellan skivspelare och RIAA-steg.
|
AlfaGTV |
Posted - 2014/12/08 : 22:19:05 Bra fråga Buggson, min uppfattning är att många single ended kablar är vad jag tror bukar kallas semi-balanserade.. Alltså signal och signaljord är kopplade i båda ändar i rca-pluggarna. Utöver detta är ev. skärm/fläta ansluten i ena änden, till signaljord.
Men, jag har besökt en hifientusiast som körde sin CD-spelare via enkardeliga koppartrådar, typ ekk, helt utan jord och skärm och inte ens isolering (ja, lackade var de förstås) kopplade mellan rcapluggarnas mittledare. han hävdade att det lät bättre än ngn "vanlig" kabel han provat!?!? Jag kan inte säga hur bra det lät, men det lät i alla fall inte illa.
När det gäller så låga signalnivåer som vid skivspelarkopplingar så tror jag dock att kablaget bör vara skärmat eller åtminstone tvinnat/flätat för att hindra brum och störningar att leta sig in.
VH Micke |
Buggsson |
Posted - 2014/12/08 : 20:31:55 En fråga, jag undrar vad som menas med följande: "Use good quality fully shielded and connected (signal and ground) cables for optimum signal transfer and minimum hum."
Speciellt det som är markerat med tjocka bokstäver. Gäller RCA-inputs på ett RIIA. |
Buggsson |
Posted - 2014/11/27 : 10:17:14 Ingen som har förmågan att svara på posten före detta inlägg som handlar om balanserade tonarmskablar enligt Origin Live?
Läste i en review (och där stod det att han fick problem när han kopplade in XLR-kablar gissar jag i ett helbalanserat RIIA (Aqvox) för OL använder koax som tonarmskabel. Det blev brum för de använde folien som ena "benet" tror jag han skrev. Han virade då folie runt kabeln och problemet försvann. |
Buggsson |
Posted - 2014/11/24 : 16:50:45 Jag postar hela OLs förklaring här så att det inte blir några missförstånd den vägen.
"It is worth mentioning that there may be no need to use XLRs in the first place This depends on your phono stage design - People are under the misunderstanding that you must have XLRs to run balanced configuration - this is true for balanced output of the phono stage but NOT true for the phono input. The cartridge only has a hot and cold but no zero volt rail. This means that you can run balanced configuration through a normal RCA phono plug. However it then depends as to whether your phono stage has RCA plug inputs that connect to a balanced circuit inside the phono stage. You will need to contact your phono stage manufacturer to establish this one way or the other. Origin Live offer a superb fully balanced phono stage that has no need to use an XLR rather than a normal rca phone plug as there is no zero volts on a cartridge - only an earth from the tonearm which can be attached via a single wire to the earth terminal on the phono stage. If a phono stage is putting the earth into the zero volts then it is a mistake in our opinion and unnecessary - all it does is inject RF picked up by the screen into the circuit - whatever people may argue from the theory, that this doesn't happen, our findings are that it is detrimental sonically and should go to earth. The worst thing about using XLRs instead of phonos ( for no reason) is that it is non standard and creates unnecessary pallavur. If manufacturers use screened cables and want to earth them, they can simply attatch a lead out wire from the screen leading to the earth of the phono stage - this avoids users having to mess around with fitting XLRs for no reason and then if they change phono stage having to re-solder rca's etc." |
Johnny.A |
Posted - 2014/11/24 : 16:11:48 Jag har ett Ayre p-5xe och från min tonarm har jag bara kopplat två av dom tre kablarna då jag inte har någon skärm till pinne 1. Jag har också varit ägare av det nämnda BMC riaa som var ok men jag hade lite brum som jag inte blev av med. Så påståendet att man kan köra med två av tre kablar in i riaa stämmer hoppas jag då jag kör så... mvh Johnny |
AlfaGTV |
Posted - 2014/11/24 : 16:05:01 Hmmm.... Jag är lite tveksam till att man skulle uppnå en "balanserad" överföring med bara två ledare? Om du inte har en 0-referens, alltså signaljorden, kan det väl inte bli nåt kvar i slutändan?
Men jag kanske missförstått nåt fundamentalt?
Ang Scheu Analog så är det verket en av mina favoriter, tillsammans med den något nättare versionen Diamond (helst i skiffer, toksnygg!) VH Micke |
Buggsson |
Posted - 2014/11/24 : 15:48:37 Origin Live menar att man för att köra balanserat från tonarmen till RIIAt inte behöver använda XLR-kontakter utan man kan använda RCA och det huvudsakliga är att RIIAt är balanserat, både ingångar och utgångar. Tänkte bespara er på den tekniska förklaring i hopp om att någon vet hur det ligger till med detta påstående.
Om ovanstående är korrekt har jag säkert sorterat bort en hel del intressanta RIIA-steg då jag bara letat balanserade ingångar med XLR-kontakter. |
Buggsson |
Posted - 2014/11/23 : 09:36:43 Väntar fortfarande på prisuppgift för Scheu "Das Laufwerk II".
Har läst en intervju med Franc Kuzma på nätet. Där anser han att magnetiska lager eller magnetism i lagren, alltid kommer att innebära att skivtallriken kommer att åka upp och ner. Någon som har några egna erfarenheter eller åsikter för den del? En del av de modeller jag kikar på har mer eller mindre magnetiska lager, antingen som standard eller tillval, men efter hans åsikter börjar man ju tvivla, på något som lät så bra inledningsvis. |
Buggsson |
Posted - 2014/11/17 : 20:07:00 Michell nämns här men om jag förstår det hela rätt så är de upphängda skivspelare, och jag tror jag nämnt i början av tråden att alla upphända spelare går bort. Jag är för denna uppgradering av skivspelare bara intresserad av "mass loaded" skivspelare. Alla? spelare har väl sina fördelar får man väl hoppas, men jag har i detta fall redan gjort mitt val för grundprincip. |
Buggsson |
Posted - 2014/11/17 : 19:54:34 quote: Är det ingen som kollat Scheu analog
Jo jag. Det får i så fall bli Das Laufwerk No. 2, den som bara har en plint. Dock så blir, gissar jag priset för den högre än för No. 1 och med tanke på att t.ex. Transrotor Fat Bob Reference kostar likanande pengar vinner nog Fat Bob, men No. 2 tål att kollas upp. Finns ju i Norrköping, några h med bil från huvudstaden om de har den hemma. |
Adagio |
Posted - 2014/11/16 : 00:20:26 Ingen som kollat in Scheu analog? Grymt bra. |
anli |
Posted - 2014/11/15 : 23:02:56 Ja Michell har jag i alla fall suktat lite över. Gammal Clockwork Orange fantast som man är :-) Men just nu tävlar den med VPI classic eller den som ligger högst på listan Dr Feighert Firebird |
GyroSE |
Posted - 2014/11/15 : 11:39:22 Delvis av samma anledningar som abbot så slår jag i min tur ett slag för Michell GyroDec SE. Finns mycket potential inbyggd i denna konstruktion trots att den första modellen dök upp på marknaden för över 30 år sen, den har sannerligen varit långlivad och den håller verkligen måttet än idag.
Nu är ju jag inte helt objektiv när det gäller detta med GyroDec då jag själv äger en sådan sedan snart 7 år tillbaka men utifrån mina egna tankar ang pris prestanda och möjligheter till att göra uppgraderingar så anser jag Gyro SE vara enormt prisvärd och väl värd att titta på när det är dags att byta skivspelare.
Har själv gått den "långa" vägen när det gäller tonarm, började med en Rega RB300, redan där är GyroDec oförskämt välljudande, via Michells egen Techno Arm till den SME IV som jag idag använder. I.o.m. SME IV upplever jag att skivspelarens verkliga potential har kommit väldigt nära. Det är bara att erkänna- Gyro är en perfekt plattform att bygga vidare på och med en fin tonarm så träder den verkligen fram ur skuggorna. Alla slöjor liksom bara faller med en förstklassig tonarm på plats...
Ett ytterligare argument som talar för GyroDec är att den är lättskött, man ställer in den en gång sen snurrar den bara på. Det enda underhållet som egentligen krävs, förutom att damma den regelbundet förstås, är att man byter drivrem samt lagerolja med jämna mellanrum beroende på hur mycket man använder den. Sedan har man faktiskt möjlighet att hänga på en andra tonarm på GyroDec SE om man önskar. Mig veterligen så erbjuder ingen mer skivspelare i denna prisklass den möjligheten, ni får gärna rätta mig om jag har fel ang detta.
Det bästa av allt är att det är förbaskat kul att spela skivor på GyroDec, den är en otroligt trevlig musikförmedlare som gräver djupt i skivorna och återger musiken med bravur. Upplever den som tämligen neutral och en ganska brutal avslöjare av inspelningar som inte håller måttet. Uttrycket "skit in- skit ut" är högaktuellt när det gäller dess förmåga att återge musik som är sämre inspelad. Neutralt och rakt utan krusiduller är det som gäller.
Om man anser att GyroDec av någon anledning inte riktigt duger så kan man alltid kika på storebror Michell Orbe som säkerligen är lika prisvärd i sin klass. Finns flera användare av Orbe härinne på forumet som säkert kan berätta mer om vad denna skivspelare går för... |
abbot |
Posted - 2014/11/14 : 15:35:28 Om jag skulle köpa en spelare idag skulle jag kolla upp Funk Firms "Little Super Deck" riktigt noga. Jag är hemma med feber och har slösurfat lite. Vad jag läst om denna spelare - remdriven med motorn placerad i vänster framkant och med två stödhjul för vad man kallar vektordrift - och inte minst om tonarmen som ingår, skulle göra mig riktigt angelägen om att utvärdera dess potential. Priset är lågt för en kvalitetsspelare med uppgraderingsmöjligheter. Jämfört med andra alternativ blir det stort utrymme för både pick up och step up. Förmodligen skulle en resa till UK för local pick up även inrymmas.
Tonarmen verkar särskilt intressant, med tanke på förmågan att hantera pickuper med olika massa och komplians, till ett pris som inte är skyhögt.
Det finns några reviews på nätet och det är allt jag vet. Som sagt - om jag skulle handla idag skulle jag granska detta noga. Det finns intressant tänk bakom designen (och bakom firmans uppgraderingar av Linn Sondek).
Jag tror att jag ska försöka implementera den där vektordriften på min Heybrook TT2. Det borde inte vara alltför komplicerat, om man accepterar motorns nuvarande placering... |
AlfaGTV |
Posted - 2014/11/12 : 22:51:05 Kanon, tack för info Bubbel! Jag har en Shure M97xe liggande, kanske skall prova den om jag får möjlighet att ansluta MM framledes!
(Mitt Tom Evans förstärker ca 70dB och är enbart avsett för MC, så det får bli när VTL är tillbaka... ) Vh Micke
|
Bubbel |
Posted - 2014/11/12 : 20:21:20 quote: Bubbel, kan du beskriva vad du upplever för skillnader då man kan justera MM-impedansen till något som passar puppa/dina öron bättre?
Jag kan försöka att förklara men det är väldigt subjektivt om ni inte förstår får vi bena upp svaret.
jag utgår från min "nya" Shure V15 III efter att ha bytt plastskalet till trä och ny HE-nål från Jico sattes den på tonarmen. Jag började med standard 47K/100pF jag lät min V15 spela så att den blev inspelad och att jag kände igen V15 signatur.
Signaturen på V15 är väldigt detaljerad med naturlig klang utan att låta analytisk, men med standard inställning 47K/100pF så saknades det både tyngd och kropp med andra ord lite tunn i ljudbilden.
Jag visste sedan tidigare att mitt kablage har en kapacitans på 105 pF detta inklusive tonarmens interna kablage, jag började med att höja kapacitansen med 100pF åt gången ända tills jag hade nått 360pF + 105pF som lät bra.
Därefter provade jag mig fram med resistansen där Shure rekommenderar upp till 70K utan att förvränga karaktären, till mitt riaa/kablage visade sig att 68K passade som handsken.
Av denna justering fick jag en bättre fyllighet även ljudbilden fick en förbättring, tightare mer realistisk återgivning med attack i massor. En mer balanserad frekvensgång var också ett av resultaten en annan sak är att ljudet är nu så bra att när man väl börjar lyssna reagerar man på hur bra det låter och man har svårt för att sluta lyssna.
Jag har också ett annat exempel att dela med mig av, även det en Shure men M75 typ2 med en last på 100K/100pF blev det en riktig rock n roll puppa även jazz från 50-60talet är roligt att lyssna på närvarokänslan som den återger jazzen på får man gåshud av.
Anders |
Buggsson |
Posted - 2014/11/12 : 11:45:16 lindome, tack för tipset. Har kollat på Röcklinger tidigare och hade fått för mig att det var rör-bestyckat men på bilderna syntes inga rör. Rör är inget för mig, jag har alldeles för många faktorer att försöka hålla reda på för att även blanda in rör i ekvationen. Skall kolla upp på deras hemsida.
Svensktillverkat är kul. |