HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tips på RIAA

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Tomas.PEO Posted - 2011/11/27 : 21:49:27
Är det någon som kan ge mig ett tips på ett BRA Riaa-steg (för MC) under 25,000:-
Jag har ägt eller testat följande:

Audio Research PH-2
SAT Phonofix
Lehman Black Cube
Project Phono Box MK II
Musical Fidelity X-LPS v3
Moon LP5.3
PS Audio GCPH (används för närvarande)
+ ett antal hembyggen, senast en diy klon av Pass xONO.

Inget av dem faller mig i smaken, de flesta gör någon del av jobbet bra, men ingen har klarat allt. Det borde finnas något Riaa som både låter bra på alla parametrar och inte kostar en hel skjortfabrik.

Kraven jag ställer:
* min 60 dB förstärkning
* justerbar belastning
* tyst (brusfritt)
* balanserad utgång, helst balaserat byggd.

Helst inte med rör. Eftersom jag aldrig stänger av anläggningen är inte rör det "smartaste" alternativet, med kontinuerliga rörbyten (nästan 9000 drifttimmar/år).
Det är dock inget krav, hittar jag något med rör som låter som jag vill, så...

Riaa-steg som jag är nyfiken på, men inte hört:

ASR Mini Basis II Exclusive
MOON 310LP
NLE 22 / NLE 15

Är det någon som har erfarenheter från någon av dessa?

/
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas.PEO Posted - 2011/12/20 : 18:28:58
Tack RobertH och lennartj för tipsen.

Jag och en likasinnad tillbringade kvällen igår till att testa olika belastningsimpedanser.

Med mitt gamla PS Audio GCPH kunde jag välja mellan 47K, 1K, 500 och 100 Ohm.
Det var inte så stor skillnad mellan 500 och 100 Ohm som jag hade förväntat mig. Med 100 Ohm blev ljudbilden lite stramare och mindre luftig, klangen blev lite mörkare, men som sagt inte speciellt stor skillnad.

Med Whest'en är det en betydande skillnad i ljudet med små ändringar i impedans.
Vi började på 220 Ohm, för att sedan gå ner till 100 Ohm.

Resultatet var att fokus/skärpan (eller hur man nu ska beskriva det) och separationen ökade väsentligt, ssss-ljuden blev lugnare och mindre påtagliga, men samtidigt upplevde vi båda att bredd och höjd på soundstage minskade något. Bakgrunden kändes tystare (svartare, som man brukar beskriva det).

Efter ett antal skivor ändrade vi till 150 Ohm (220//470). Vi tyckte att bredden och höjden ökade lite, men tappade samtidigt en del skärpa. Ljudet blev lite "vildare/yvigare" och vi upplevde det som mindre kontrollerat.

Det spelades en hel del vinyler under kvällen och det byttes impedans fram och tillbaka.
På en del skivor var skillnaden stor, och på andra märktes det inte så mycket.

Kvällen slutade med 100 Ohm.
Jag tappar iofs lite bredd/höjd, men jag vinner desto mer vad gäller övriga parametrar.

Jag undrar hur det kan komma sig att det är så mycket större skillnad mellan 100 och 220 Ohm med Whest riaa't än var det var mellan 100 och 500 Ohm med det gamla.

/
lennartj Posted - 2011/12/18 : 02:13:08
100 ohm last för Dorian klingar bäst i min anläggning.
Porta Posted - 2011/12/17 : 22:34:13
Kul att det blev bra, känner igen mig mycket väl i din beskrivning.
Vi får väl se om det är fler som mailar James och tar hem ett steg på prov, då finns det kanske risk att vi blir fler i WHEST-klubben
RobertH Posted - 2011/12/17 : 16:27:45
Lyra rekommenderar själv att de ska lastas runt 83-47000ohm, dvs lyssna själv.
Min erfarenhet säger att man inte någonsin går över 160ohm. då det blir för ljust, men det är ju en smaksak - samt beror på vad för karaktär ditt system i helhet har.
Tomas.PEO Posted - 2011/12/17 : 14:27:30
quote:
Hur har det gått med WHEST:en?

Jo, jag har fått hem den, och jag kommer definitivt inte att skicka tillbaka den.
Det är rent löjligt vilken stor skillnad det är mot de andra stegen som jag har testat.
Tack för tipset Porta.

Planerna var att skriva en liten review, men varenda gång jag sätter mig för att lyssna kritiskt så "snöar" jag fast i musiken istället.
Det kanske är det bästa betyget man kan ge.

Lite har jag att delge.

Det första som slog mig var intrycket av att skivan snurrade för sakta. Fram med stroboscopet, hastigheten var exakt som den ska vara. (Både jag och frugan upplevde samma sak.)

Vad jag har kommit fram till hittills:
Det är fantastiskt tyst (nattsvart).
Upplösningen och dynamiken är ljusår bättre än innan.
Höjd, bredd och djup likaså.
Det känns ärligt.
Och det viktigaste, det spelar musik på ett sätt som jag gillar, äntligen.

och några besökares kommentarer.
"Det låter så självklart, ingen tvekan någonstans. Vilken auktoritet."
"Va f_n har du nu gjort? Det låter helt otroligt klart och öppet." (x såg/visste inte att riaa-steget var utbytt)
"Rummet känns 3 gånger större än innan"
"Du har spelat denna skivan minst 100 ggr för mig innan, men så här har jag aldrig hört den"

Jag håller på att testa olika pickup belastningar. För tillfället kör jag med 220 Ohm. Här finns möjligheter att välja mellan 100, 220, 470, 1K6, 15K och 47K Ohm. Plus alla varianter som man kan få om man parallellkopplar.

En fråga till er som använder pickup från Lyra, hur hårt belastar ni den?

/
AlfaGTV Posted - 2011/12/17 : 11:52:20
Intressant RobertH! Det kanske kan bero på belastning/pickup? Jag har faktiskt köpt mig Tom Evans Microgroove X, det lät för bra och jag kunde inte låta bli!
Spelar just nu och det har en jäkla pondus och hjärta trots att det spelar otroligt upplöst och hifikorrekt på samma gång. "Äta kakan och ha den kvar" jämfört med mina tidigare RIAA...

MVH /Micke
Porta Posted - 2011/12/17 : 10:53:21
Hur har det gått med WHEST:en?
Lite nyfiken
RobertH Posted - 2011/12/11 : 02:04:02
Om ditt gammla RIAA-steg inte haft samma headroom på ingång/utgång som Tom Evans-steget så kan det hända att "knäppen" fått för hög signalnivå någonstans och således klipper/distar knäppen och hörs betydligt mer. Har själv varit med om exakt samma sak.
Har även själv haft Black Cube SE och gått till Tom Evans, med mycket bra resultat - ett rejält lyft på i stort sett samtliga parametrar - däremot tycker jag faktiskt i mitt fall (med sumiko pickupen) att skivknaster faktiskt hörs ytterst lite (marginellt) högre med TE-steget.
AlfaGTV Posted - 2011/12/10 : 10:49:12
Jodå, jag har fått rätt steg, det heter 0.4mV och borde matcha mina MC fint.
Men utnivån är ändå märkbart högre än de tidigare phonosteg som passerat.

Två saker tycker jag mig uppleva direkt, ett jäkla klipp i ljudet för det första och sedan är det otroligt tyst? Vinylen knastrar o knäpper mindre? Hur kan det komma sig?

Med vänlig hälsning, Micke
RobertH Posted - 2011/12/10 : 03:02:51
AlfaGTV: Det kan vara olika gain, ska stå på steget ex 0.2mV eller liknande, och är det 0.2mV det står så har jag för mig gainen är runt 70dB. Mitt är inställt för 0.5mV och då har jag för mig gainen är 66-67dB. Går normalt att skicka in det till Tom Evans och få gainen ändrad (och lasten om man inte har X-modellen).
Tomas.PEO Posted - 2011/12/09 : 19:05:42
UPS var och levererade ett paket från Whest Audio för några timmar sedan.
Enligt manualen behövs även här en uppvärmningstid.
"6-12 hours is sufficent time for the sensitive components to find their 'steady state' working temperature"
Givetvis har jag provlyssnat, det vore väl konstigt annars.

Lyssningsresultat kommer...

/
AlfaGTV Posted - 2011/12/09 : 18:11:40
Jag har faktiskt ett Tom Evans MicroGroove X hemma på prov nu i några dagar, skall se hur det upplevs i mitt system. Rakt av kan jag avslöja att det har betydligt högre förstärkning än Lehmann BC!

Undrar om jag fick fel steg?
MVH /Micke
Tomas.PEO Posted - 2011/12/09 : 14:14:56
AlfaGTV:
Jag håller med dig till fullo om att det behövs "rätt arbetstemperatur" (eller vad det nu är för parametrar som spelar roll), innan det låter OK.
GCPH'n behöver vara igång ett dygn för att prestera i närheten av max.
(Mitt gamla försteg (Primare PRE30)lät för dj___igt de första timmarna)

Övriga steg som jag jämförde emot var igång när jag kom, utom Primaren (som troligtvis hade presterat bättre "uppvärmd").
GCPH'n fick max 1 timmes uppvärmning på varje ställe så det var inte en rättvis jämförelse, till GCPH'ns nackdel.

Men som sagt, ingen av de andra var så pass mycket bättre att det kändes som ett alternativ.

/
AlfaGTV Posted - 2011/12/09 : 11:10:35
Med risk för att bli fullständigt idiotförklarad, så måste jag ändå tillstå att det är otroligt svårt att provspela RIAA-steg. Inget av de olika steg som bott hos mig, i prisklasser mellan ett par tusenlappar upp till runt tio, har låtit ens hälften så väl efter påslag, som efter att ha fått "stå till sig" ett par dygn med spänning tillkopplad.
Nu vet jag inte om PS Audio har sådana egenheter, men det kan kanske skall tas med i åhörningen?

Mvh Micke
Dof Posted - 2011/12/08 : 20:57:24
Skall bli spännande att höra dina intryck.
Har själv haft en liknande RIAA resa och håller med om att de låter väldigt olika. Har b.la haft Musical Fidelity och PS Audio GCPH och den var jag inte så sams med. Tyckte den var platt och odynamisk (säger man så?).
Nåväl jag måste erkänna att den inte fick lång tid på sig för inspelning då jag kom över en begagnad Mark Levinson 320s med inbyggt RIAA och nu är jag nöjd och tror inte att det kan bli så mycke bättre. Det var inte dyrt men MYCKE pengar. Konsekvensen blev att vinylen nu låter bättre än Cd så nu måste jag investera i den digitala avspelningskedjan också.
Tomas.PEO Posted - 2011/12/08 : 11:20:46
Hej igen.

Jag har varit på turné med mitt GCPH.
(Om inte Mohammed kan komma till berget får berget komma till Mohammed)

Det är komplicerat att låna hem/lämna tillbaka apparater när man bor i en avkrok, så jag har besökt butiker och privatpersoner med mitt RIAA-steg för att jämföra på plats.

Det är inte det bästa alternativet, men det är bättre än inget alls.

Följande steg har jag jämfört med :

Krell KPE (tyvärr inte reference) (Ortofon MC30 Super)
Primare R20 (Van den Hul MC One)
Linn Linto (Benz Micro ACE)
Clearaudio Balance Plus (Ortofon Rondo Blue)

Tyvärr lyckades jag inte hitta någon som hade Tom Evans prylar inom rimligt avstånd, det hade varit kul att jämföra.

Vad jag har konstaterat är:
PS Audio GCPH är absolut inte ett dåligt RIAA-steg (det visste jag iofs innan).
Samtliga av de testade stegen låter bra, men det är förvånandsvärd stor skillnad på karaktär.
Inget av stegen hade fått följa med hem, inget var så mycket bättre än mitt GCPH, bara annorlunda.

Nu väntar jag på att ett paket från Whest Audio, jag har köpt ett PS.30RDT på öppet köp.

Jag återkommer med lyssningsresultat om någon vecka.

Ett tack till de personer och butiker som tog emot mig, ingen nämnd och ingen glömd.

/
NtR Posted - 2011/12/01 : 20:27:22
Linn Linto är min favorit. Finns ett par beggade på High Fidelity i Sthlm. Endast MC, men det är väl inga problem gissar jag.
Imperial Posted - 2011/12/01 : 00:24:48
Tjenare!

Kolla in No Frills Riaa Wägner
Knäpptyst, bra driv å billig.
Det är första gången på länge som jag kände "Vill Ha.."

AR gör väl bra Riaa men linje delarna är inte alltid så kul.
Jag har jämfört min 6SN7 med Lundahl järn på utgången mot dyra försteg å jag får inte ta med den tillbaka till dom jag har spelat hos

Det är viktigt att matcha trafo å puppa noga (det vet du redan).
LL9206 är en ok trafo men dom har bättre.
Du kan även ändra på ingångsmotståndet för att få en annan last mot puppan, 47K är inte alltid bäst.

/
RobertH Posted - 2011/11/30 : 23:01:58
Ja rekommenderar som AlfaGTV Tom Evans, jag har själv ett Microgroove Plus X (går på 13K nytt i Sverige), och har själv tidigare haft
Black Cube SE 2006 samt Pro-ject Tube Box SE. Ingen av de innan kan i närheten jämnföra sig med Tom Evans steget. Sedan om jag har råd
så går det ju att köpa Tom Evans Groove, och sedan efter det har Tom så bra att man kan skicka in sitt RIAA och uppgradera det till ännu
bättre utgåvor (istället för att köpa värsta direkt). Mycket trevligt. Se dock till att få just X-versionen, då den har ställbar last.
Porta Posted - 2011/11/30 : 21:05:06
Kul, hoppas du blir nöjd. James verkar nästan vara på plats 24/7
Om du mailar honom mer så hälsa gärna från mig, Stefan, att jag är mycket nöjd med mitt SE-RIAA,
silwerfeldt Posted - 2011/11/30 : 14:20:17
Skönt att du verkar ha hittat ditt Riaa!

Det blev en Shindo montille. Väntar hem det nu och det skall bli fantastiskt kul att höra det i min hemma miljö. Svårt att hitta 230 volts Shindo.. Knappt ingen som säljer...

Tomas.PEO Posted - 2011/11/29 : 23:25:43
Porta:
Jag har haft mailkorrespondens med James Henriot hela kvällen.
Det blir troligen ett Whest PS.30RDT. (budgeten har lätt för att spricka, eller hur)
James Henriot är en mycket trevlig person att göra affärer med, han erbjuder sig att skicka ett till mig med full returrätt, precis som du skrev.

Tack för tipset Porta och tack alla andra för visat intresse.

Jag återkommer om/när det blir affär.

/
Porta Posted - 2011/11/29 : 20:35:01
Jag hade aldrig tillfälle att lyssna innan men fick det med full returrätt.
Jag blev så nyfiken efter att ha läst en massa att jag inte kunde låta bli att testa, sedan fanns det ingen återvändo.
Egentligen låg budgeten på sådär 15' men det sprack lite

Maila gärna James Henriot (det är hans firma) han var väldigt smidig att göra med och kan kanske ge dig än ännu bättre deal.
swingpjatt Posted - 2011/11/29 : 12:17:26
Plinius koru har inställningsmöjligheter balancerad utgång och är rörfri samt låter förträffligt, så det kan kanske vara ett bra alternativ, vet dock inte hur många sådana som är i omlopp i sverige.
Tomas.PEO Posted - 2011/11/28 : 22:33:44
Tack för alla tips, det är underbart att ha så mycket erfarenhet så nära.

Porta:
Du har väckt min nyfikenhet på Whest PS.30R. Jag har kollat runt lite på nätet och de tekniska parametrarna stämmer med mina önskemål. Det verkar inte finnas någon generalagent i Sverige, vad jag förstår köpte du ditt direkt från Whest Audio. Provlyssnade du ditt innan du köpte, i så fall var? Whest Audio har en B-graded PS.30R för £ 1399, det verkar vara den billigaste på nätet för tillfället.

keso77:
Det stämmer att det tar många timmar innan det presterar fullt. Jag har inte upplevt så stor skillnad på någon elektronik innan.
Jag antar att du använder högsta tillgängliga förstärkning på ratten där bak, eftersom din Rondo Bronze har så låg utsignal. Jag tycker att det låter öppnare om jag sänker utsignalen med ratten på fronten till 1/2, och skruvar upp volymen på förstärkaren istället.
Till det priset man får ge för ett GCPH är det nog svårt att hitta något flexiblare. Jag har spelat med mitt i något år och tycker verkligen att det är prisvärt. Men ingentig är så bra att det inte kan bli bättre, eller hur.

silwerfeldt:
quote:
Har man väl hamnat i rörträsket så har man och jag kommer skaffa mig ett rörslutsteg också nu

Ja, jag känner igen det betendet, allt för väl. För inte så många år sedan var det bara rör och tansformatorer i hela kedjan, från pickup till högtalare. Inget ont om rör, tvärt om, det kan låta fantastiskt.
Tyvärr lade jag nästan lika mycket pengar på nya rör som på musik, det var det som fick mig att testa vad man kan få ut med halvledare istället. Det går faktiskt att få till ett hyfsat ljud med transistorer, vilket jag inte trodde innan.
(Jag har stuvat undan det mesta av mina rörprylar i en garderob, om jag skulle få ett återfall.)

Jag gillar designen på Leben RS28, tidlöst vackert.

Vad har du tänkt dig för slutsteg?
/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000