HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny skivspelare i 10000-kr.klassen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2010/09/15 : 22:58:31
Jag har så smått börjat titta efter en ny skivspelare.
Budgeten är ca. 10 lakan (utan pickup).
Har som mest funderat på Rega P5 och Simply Black Magic (med Regaarm, RB301).
Jag vill köpa en helt ny spelare, har länge fantiserat om att hitta en fin gammal spelare, renovera och byta arm och hålla på - men jag har varken tid eller kunskap till sådant tyvärr.

Simply Black Magic (bild länkad från Veteran hifi)

Rega P5

Vad har ni att säga om dessa spelare?
Har hört mycket gott om Regan, men inte ett skvatt om SBM.
P5 har ju en bättre/dyrare arm (RB700) än SBM för ungefär samma peng, vilket är viktigast att lägga krut på tycker ni, arm eller verk?

Även tips på andra bra spelare i prisklassen mottages gärna!

Mina önskemål när det gäller vinylskivspelare:
Den måste Rocka! "Stampa takten" faktorn är viktigare än finlir-egenskaper.
Den ska ha ett mycket tyst och slitstarkt lager.
Den ska gärna vara snygg (inte såå viktigt egentligen, men ändå ett plus)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Oberheim Posted - 2011/01/08 : 11:42:56
Yep, väldigt enkelt att ändra VTA under gång.

Däremot ställer jag mig frågande till det där att montera två tonarmar samtidigtpå t-10'an. Finns inte så jättemycket plats för det och man skulle nog behöva borra ett hål till för att få dit den ;) Det är säkert en rent allmän text om hanss acoustics som de lagt upp på audioconcept.se, deras finare spelare kan man ju köra två tonarmar samtidigt på dock. Blir mer tydligt om man kikar på Akkelis hemsida, där är den texten om dubbla armar på den samlade bilden över alla deras spelare och en annan text när man klickar in sig på T10'an.
opethic Posted - 2011/01/07 : 17:26:46
Två armar känns överkurs, i alla fall för mig.
Ang. tester, det verkar även svårt att hitta tester (eller annan riktig info) om Simply Black Magic.

På T-10 kan man justera VTA under gång, verkar som en bra idé när man har olika tjocka skivor.
pick-me-up Posted - 2011/01/07 : 17:08:09
Såg just att det finns möjlighet att montera två tonarmar samtidigt på Hanss T-10! (Enligt info här: audioconcept.se) Inte så vanligt för spelare i den här prisklassen, fast jag vet inte hur viktigt det är IRL och hur dyrt skulle det bli.

En sak som förbryllar mig. Varför finns det inga tester av den här spelaren?
Verkar vara oerhört sällsynt!

millenniumking Posted - 2011/01/05 : 20:11:10
VTA går att justera på RPM 6.1 genom att lossa ett par skruvar i tonarmsbasen. Hade samma lösning på min gamla Pro-Jext 1 Xpression och det går rätt snabbt att justera.
opethic Posted - 2011/01/05 : 17:56:26
Går det att att ändra VTA på Pro-Ject RPM 6.1?
Audiovector Posted - 2010/12/24 : 23:39:48
Oerhört hög kvalitet!
opethic Posted - 2010/12/24 : 11:01:18
quote:
Jag sitter själv riktigt nöjd med min Pro-Ject 6.1 SB med Benz MC-20. Den rockar ordentligt bra utan att ha loudnesskaraktär. Dessutom är ljudet väldigt rent och detaljerat, och stampa-takten-faktorn är skyhög!

Trevligt! Ja, även Pro-Ject finns fortfarande med i funderingarna. Hur upplever du kvalitén på lagret?
Audiovector Posted - 2010/12/24 : 03:20:57
Jag sitter själv riktigt nöjd med min Pro-Ject 6.1 SB med Benz MC-20. Den rockar ordentligt bra utan att ha loudnesskaraktär. Dessutom är ljudet väldigt rent och detaljerat, och stampa-takten-faktorn är skyhög!
RobertH Posted - 2010/12/23 : 17:54:23
Opethic: Kolla på tyska ebay, Clearaudio Emotion brukar inte gå för mycket mer än 5000kr, då har du lika mycket över att lägga på pickup. Riktigt bra spelare för pengarna!
opethic Posted - 2010/12/22 : 07:48:52
Okej, det låter ju bra.
Kanske det blir en Hanss T-10 (i valnöt) med Rega RB-301 arm då?
Det finns ju lite godis att skaffa till Rega-armarna också
pick-me-up Posted - 2010/12/21 : 16:17:37
Den är nog lite modifierat Rega RB 300, som heter TP 300 när den sitter i Thorens. Över huvud taget kan man med god fog säga, att i rimliga prisklasser finns inte bättre tonarmar än dem som Rega tillverkar. Märket är ju i första hand känt för sina mycket fina armar, oavsett prisklass. Men så klart har de inte några riktigt dyra kvalitetsarmar, typ SME.
opethic Posted - 2010/12/21 : 10:19:30
quote:
Okej. Jag kan säga så här. Har en nästan likadan arm på min Thorens TD-850, och jag saknar ingen bättre arm till den, än så länge.

Okej, låter ju bra - men vilken arm är det du har?
pick-me-up Posted - 2010/12/21 : 10:17:40
Okej. Jag kan säga så här. Har en nästan likadan arm på min Thorens TD-850, och jag saknar ingen bättre arm till den, än så länge. Och phonoförstärkare är också en ganska basic modell av Cambridge Audio, nämligen P640.
Den kombon spelar i en mycket hög klass om bara vinylen är tillräckligt bra. För trots allt mot vad nästan alla andra säger, så låter inte vinylen självklart bäst på varenda platta som finns!
opethic Posted - 2010/12/21 : 10:09:23
quote:
Rega RB 700 kostar 7500 kronor. Då överskrider du din budget ganska rejält.
Om jag får tydliga indikationer på att RB-700 är värd merkostnaden så får jag väl spara lite mer, men det är främst RB-301 som jag undrar över.

quote:
Enligt vad jag har läst ska man först och främst satsa på ett så bra vinylverk som möjligt. Allt annat kan du förnya med tiden. Alltså lägg mest krut i början av vinylkedjan!
Helt klart sant!

pick-me-up Posted - 2010/12/21 : 09:57:33
Rega RB 700 kostar 7500 kronor. Då överskrider du din budget ganska rejält.
Undrar om det skulle vara bättre väg att vandra att försöka hitta en begagnat Rega P9 i stället? Då får du armen RB 1000 i stället och ett mycket bättre verk också.
Men det är aldrig enkelt att ta beslut. Speciellt om man inte kan lyssna på plats.

Enligt vad jag har läst ska man först och främst satsa på ett så bra vinylverk som möjligt. Allt annat kan du förnya med tiden. Alltså lägg mest krut i början av vinylkedjan!

opethic Posted - 2010/12/05 : 08:46:52
quote:
Det är en Rega RB-251 som sitter på den.

OK, det är nog den billigaste armen till T-10? (dvs, det är nog vad min budget tillåter) Undrar om det är värt att satsa på en RB-301 eller RB-700 eller om RB-251 är den mest prisvärda armen???

Undrar hur den kombon motsvarar mina önskemål och ljudideal?
quote:
Mina önskemål när det gäller vinylskivspelare:
Den måste Rocka! "Stampa takten" faktorn är viktigare än finlir-egenskaper.
Den ska ha ett mycket tyst och slitstarkt lager.
Oberheim Posted - 2010/12/05 : 00:40:32
Det är en Rega RB-251 som sitter på den.
opethic Posted - 2010/12/04 : 23:14:24
quote:
Har precis fått hem en Hanss Acoustics T-10 med Benz Micro Pickup. Kan meddela att jag är helt sanslöst nöjd med hur bra den låter. Så om den fortfarande är en av de du funderar över så kan jag varmt rekommendera den.
Ahh, kul att du hittat en spelare som du är nöjd med
Benz Micro PU är nog lite över min budget, men vilken tonarm har din spelare utrustats med?
Oberheim Posted - 2010/12/04 : 17:37:10
Har precis fått hem en Hanss Acoustics T-10 med Benz Micro Pickup. Kan meddela att jag är helt sanslöst nöjd med hur bra den låter. Så om den fortfarande är en av de du funderar över så kan jag varmt rekommendera den.
opethic Posted - 2010/11/23 : 13:49:25
quote:
Har du bestämt dej för någon skivspelare än? Jag är själv väldigt sugen på att köpa en Rega P5 och jag har bara läst positiva omdömen om den på nätet.
Nej jag har inte bestämt mig ännu, det är ingen brådska för jag ska renovera mitt musikrum innan det är dags för inköp.
Jag velar fortfarande mellan Rega P5, Pro-Ject RPM 5 (med extra godis), Simply Black Magic och Hanss T-10
quote:
Hej, det står en beg Continuo med cantusarm på HIFI-huset i Örebro. Tror de skall ha run 12000 för den. Rimligt pris eller inte ??, men de spelar mycket mycket bra
Ohh, tack för tipset - den ska jag nog slänga ett öga på!
matta Posted - 2010/11/23 : 13:40:09
Hej, det står en beg Continuo med cantusarm på HIFI-huset i Örebro. Tror de skall ha run 12000 för den. Rimligt pris eller inte ??, men de spelar mycket mycket bra
Tobba Posted - 2010/11/23 : 13:10:52
Hej Ophetic!

Har du bestämt dej för någon skivspelare än? Jag är själv väldigt sugen på att köpa en Rega P5 och jag har bara läst positiva omdömen om den på nätet.

Mvh,

Tobbe
RobertH Posted - 2010/10/12 : 20:07:25
Hanss kör med Clearaudio lager.
Jag hade tidigare själv en Clearaudio Emotion innan jag köpte min Evolution. Och det var just för att det var förbannat bra spelare för pengarna som jag höll mig till samma märke. Det finns ju nu dessutom en Emotion spelare som fått både tjockare plinth samt tjockare tallrik och bättre fötter. Emotion SE tror jag den heter.. kollat efter vad en sådan kan kosta?

Info finns här - http://www.clearaudio.de/deu/lw_emotion_se.html
opethic Posted - 2010/10/07 : 08:59:47
Funderingarna far runt som bålgetingar i skallen på mig...

Hanss och Simply Black verkar ha bra lager, men med min budget så får man med en ganska billig arm.
Rega är tvärtom, finare arm och enklare lager.

Jag är lite sugen på en Rega P5 faktiskt - RB700 tonarmen, möjligheten att köpa till massor av extragrejor samt Regas rykte att kunna Rocka är de faktorer som väcker habegär.
Och så gillar jag designen.
Men så var det det här med lager, jag har inte hört/läst om någon som varit varken nöjd eller missnöjd - hur står sig Regas lager egentligen? finns det uppgraderingar att köpa till även där?

Och Pro-Ject - Hur står sig en RPM 5 mot en P5, tänker främst på tonarm och lager?
ahultin Posted - 2010/10/04 : 16:34:33
Läste inte att det var en Rega arm........då håller jag med AlftaGTV om att det var en aning dyrt. (Iofs känns det skönt att jag köpte P7:an då....)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000