HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny skivspelare i 10000-kr.klassen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/15 :  22:58:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har så smått börjat titta efter en ny skivspelare.
Budgeten är ca. 10 lakan (utan pickup).
Har som mest funderat på Rega P5 och Simply Black Magic (med Regaarm, RB301).
Jag vill köpa en helt ny spelare, har länge fantiserat om att hitta en fin gammal spelare, renovera och byta arm och hålla på - men jag har varken tid eller kunskap till sådant tyvärr.

Simply Black Magic (bild länkad från Veteran hifi)

Rega P5

Vad har ni att säga om dessa spelare?
Har hört mycket gott om Regan, men inte ett skvatt om SBM.
P5 har ju en bättre/dyrare arm (RB700) än SBM för ungefär samma peng, vilket är viktigast att lägga krut på tycker ni, arm eller verk?

Även tips på andra bra spelare i prisklassen mottages gärna!

Mina önskemål när det gäller vinylskivspelare:
Den måste Rocka! "Stampa takten" faktorn är viktigare än finlir-egenskaper.
Den ska ha ett mycket tyst och slitstarkt lager.
Den ska gärna vara snygg (inte såå viktigt egentligen, men ändå ett plus)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/09/24 13:08:11

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/09/16 :  07:18:40  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Hej,

Jag var i ungefär samma situation som dig i somras. Jag lyssnade en del på Simply Black Magic med en Rb301 och en Clearaudio Wood MM. Den lät mycket bra. Det var så pass att jag var mycket nära att köpa den (fast den inte var särskilt snygg...). Tyvärr fanns det inga P5:or uppkopplade när jag var ute på lyssningsturné....
I slutändan blev det en Rega P7 eftersom jag fick tag i ett demo/visningsex till ett mycket bra pris... Regan låter fantastiskt bra, även om jag ibland kan tycka att den är lite "tunn"...men jag gissar att det kan bero på PU....
Båda spelarna rockar, båda spelarna har en mkt bra tonarm (även om Rb700 är en bättre tonarm än en Rb301 så är nog kvaliten på båda tillräckligt bra...). Kvalitén på lagret vet jag inte vilket som är bättre....om man ska tro reklamen så kanske SBM har ett bättre lager men det vet jag inget om...

Lyssna på båda - och avgör sen.

Lycka till!

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/16 :  09:08:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack ahultin för att du delar med dig av dina intryck.

Att lagret på SMB ska vara något alldeles extra har jag hört (det var nog det som gjorde att jag fick upp ögonen för den) jag har dock inte koll på exakt vilken konstruktion det är.
Jag hittar nästan ingen info alls om SBM, konstigt.
Har aldrig sett en "live", men de är snygga på bild tycker jag.

Andra spelare som jag snokat lite på:
Pro-Ject RPM 5 super-pack (även 6.1 verkar intressant, fast den kanske blir lite dyr med motorstyrningen)
Thorens TD 295 MKIV (lite billigare = pengar över till bra PU)
Hanss Acoustics T-10 (Rega-arm)
Michell Engeneering Technodeck (Rega-arm)

Edited by - opethic on 2010/09/16 13:39:04
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/16 :  13:48:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Många faktorer är det som spelar in, estetik, ljud, kvalitet osv.

Snyggast i mina ögon är ju Pro-Ject och Thorens, minst estetiskt tilltalande är Hanss.
Pickup tänkte jag först köra med min Empire E/I 2000 och byta upp mig senare.
Ev. motorstyrning till Rega el. Pro-Ject går ju också att komplettera med senare.
De spelare som har Rega-arm går ju att uppgradera där - det finns ju en uppsjö med "trimgrejor" till dessa armar.

Finns det någon "extrautrustning" att köpa till Thorens och Hanss?

Edited by - opethic on 2010/10/07 10:10:42
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2010/09/16 :  15:02:21  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Håller med ahultin. Kolla vad det finns för spelare i den prisklassen som du har budjet för.
Sen är det till att börja lyssna sig fram, låna hem om det går. Till slut hittar du rätt.
Lycka till.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/16 :  16:10:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har ingen möjlighet att lyssna, jag litar helt och fullt på eran expertis

Ingen Hifibutik inom minst 10 mils avstånd har någon av "mina" modeller hemma.
Det finns ju en butik i stan (Örebro) som säkert kan ta hem, men om jag ber dom ta hem så förväntar dom sig nog att jag köper...
Simply Black Magic tillverkas väl dessutom efter kundönskemål (färg & arm)?

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/09/16 :  18:24:18  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Okej - boka in en helg i Sthlm (eller en dag när du kan åka och vara lite "ego"). Ring butikerna du vill besöka och kolla att de har spelarna uppkopplade den dag du har tänkt komma och lyssna. Det ÄR skillnad mellan spelarna - men hur stor skillnaden är det kan bara du och dina öron avgöra.
Jag valde att lägga mer på verk/arm och sedan köpa en billig PU - andra hade kanske valt annorlunda, men det är ju det som är det som är lite av tjusningen med den hobby vi har eller? Vi har olika sätt att komma fram till det mål vi vill nå....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/09/16 :  18:42:54  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Om du inte har möjlighet att lyssna; strunta i alla rekommendationer och specifikationer och gå på magkänslan, försök känna efter vilken som väcker ditt ha-begär mest. Vilken spelare skulle du bli gladast av att ha stående där hemma?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/09/17 :  08:44:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är helt övertygad om att du inte blir besviken på någon av dessa nämnda. De kommer alla att överglänsa CD-mediet med rätt puppa,underlag och förstärkning... Utan tvekan...

Att sätta sig och åka runt o jämföra är i min mening slöseri med tid. De har ju helt olika rum, puppor, förstärkning och fundament att spela på eller hur? Då kommer de också att låta olika, mycket olika.

Däremot är du ju inne på att det ska kännas rätt, spelaren ska falla dig på läppen. För den delen är det klart att de bör beskådas IRL som det heter nu för tiden.

Ang. armen så är jag ganska övertygad om att RB700 eller RB300/301 för den delen ger dig mesta möjliga precision och välljud till bästa pris. Dessutom hanterar den många olika typer av puppor i ett senare skede.
Och verken är nog så välgjorda allihopa, men där skulle jag personligen välja det minst komplicerade i första hand.
1. Ofjädrat verk
2. Bra lager (SBM?)
3. Vettig motorstyrning (Eller bra uppgraderingsmöjlighet)
4. Akryltallrik före glas och alu
5. Motor skild från tallrikslager i första hand

Till sist och syvende tror jag nog att Simply Black Magic ger dig optimal valuta för pengen. Den har recenserats i flertal hifi-tidningar och bl.a. Hifi & Musik hyllade den ganska ogenerat.

Sen kommer du ju till det roligaste, att hitta en puppa som matchar din musiksmak och budget! Tror att Rega-armarna accepterar allt du kan tänka dig att slänga på dem. Och de är dessutom lätta att ha o göra med vid injusteringar, pickupbyte och sådant.

Mina 5 öre...
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:06:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för dina 5 öre Micke!

quote:
1. Ofjädrat verk

Jag tror alla utom Thorens har ofjädrat verk, jag kommer förmodligen att skaffa en skivklämma/tyngd och då innebär ju ett ofjädrat verk mindre begränsningar. Ofjädrat = mer för pengarna kanske?
quote:
2. Bra lager (SBM?)

Bra lager är ett måste! Ja, kanske SBM har bäst konstruktion? (Någon som har koll?)
quote:
3. Vettig motorstyrning (Eller bra uppgraderingsmöjlighet)

Svår nöt, motorstyrning kostar en rejäl slant.
Å andra sidan kan man ju köpa till det senare.
Men köper jag Thorens, Hanss, Michell eller SBM så slipper jag ju tänka på det...
quote:
4. Akryltallrik före glas och alu

Jag tror att SBM, Hanss och Michell har tallrik i Akryl el. liknande.
Finns Akryltallrik att köpa som Tweak till Rega.
quote:
5. Motor skild från tallrikslager i första hand

Absolut, detta måste jag kolla upp!

Fler åsikter och erfarenheter efterlyses!

Edited by - opethic on 2010/09/17 09:26:25
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:50:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Har kollat lite på priser nu:

Rega P5 - 9000kr. (utan PU el. motorstyrning)
Pro-Ject RPM 5.1 - 6000kr. (med Ortofon 2M-Red, utan motorstyrning)
Pro-Ject RPM 6.1SB - 7500kr. (utan PU, med motorstyrning)
Thoréns TD 295 MKIV - 7000kr. (med AT-95)
Michell Engeneering Technodeck - 11000kr. (utan PU)
Hanss Acoustics T-10 - 9500kr. (med Benz Micro MC20E2)
Simply Black Magic (med Rega RB 251 arm) - 9500kr. (utan PU)

Motorstyrning till Pro-Ject - 1100kr.
Motorstyrning till Rega - 2900kr.

Vid en snabb titt så framstår Hanss, SBM och Pro-Ject 6.1 som de mest prisvärda tycker jag.
De medföljande pickuperna är helt ointressanta för mig, kanske det går att sälja bort?
Men så var det den omtalade ljudkarraktären.
Med Milleniumkings byte från Pro-Ject till Rega i färskt minne och så alla dessa recensioner som påtalar Regas förträfflighet att Rocka så blir det ett mycket svårt val.
Thorens har jag ju haft förr (en TD 166 MK V tror jag det var, köpt ca 1989) jag gillade den sånär som på den sladdriga tonarmen.

Pro-Ject RPM 6.1SB

Edited by - opethic on 2010/09/17 11:33:23
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/09/17 :  10:18:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16617
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16650

Begagnat är oftast mycket prisvärt....

MVH /Micke

Edited by - AlfaGTV on 2010/09/17 10:20:31
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/17 :  11:50:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply

RPM 5 med Acryltallrik, 695¤ på www.acrylteller.com
Endast tallrik 89.50¤ (finns även till Rega)
Det blir ca 8000 kr. totalt inkl. SpeedBox.

Fler coola grejor från Acrylteller, "skivmattor" av plexiglas:

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:20:24  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
När jag sålde min gamla project rpm 5 så satte jag på den nya grado gold 1 (ingen aning om skillnaden från gamla gold) och det rockade utav bara h-vete! Ortofons 2m-serie tycker jag inte är så rockig, i alla fall från blå och neråt. Det var nästan så att jag ångrade att jag skulle sälja.

Letar du efter något billigt som rockar tycker jag att det är ett alternativ. Spelade via ett heed quasar-riaa. Questar går också bra.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2010/09/20 :  12:26:48  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Ett inspel från offside, beggad Linn LP12 med Lingo bör kunna rymmas inom budget om du letar lite. Glöm kulten om den spelaren, den är väldigt bra liksom en hel drös andra, men service lär du kunna få livet ut. Ditt liv alltså, och barnens. Ingen annan spelare är lika spridd som den. Inte oviktigt i sammanhanget.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:06:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu har jag kollat runt lite på nätet, läst recensioner och annat matnyttigt.

Thoréns-spelaren går bort, den ska tydligen låta tunt och tråkigt pga. sladdrig och allmänt usel tonarm.
Jag har inte hittat en enda recension som hyllar den spelaren.

På hifi-kits sida för Rega P5 så står det:
quote:
Rega P5 är storebrodern till P3 och har bland annat utrustats med betydligt bättre styrning av motorn än P3 samt en skivtallrik av glas med tjocklek på hela 15 mm. Du får dessutom den nya tonarmen RB700 som håller skyhög kvalitet.
Jag funderar på om man verkligen behöver köpa den externa motorstyrningen till P5, den verkar främst rekommenderas till P3. Finns det månne pengar att spara där?
En P5 kostar knappt 9000 kr. och då sitter det en RB700 arm på den. Är 700-armen något att eftersträva förresten, jämfört med RB250 och RB301?

Om Hanss Acoustics skivspelare:
(saxat från Akkelis Audio)
quote:
Separat motorstyrning. Lager med magneter som "skjuter ifrån/repellerar" för att bilda ett svävande magnetfält som avlastar lagret (Magnetdämpat). Lagertapp i keramik. Inbyggt stroboskop. SME och REGA armfästen där REGA fästet har VTA justering under avspelning. Tallrik i anodiserad aluminium. Chassi i flera lager med aluminium och akryl blandat. Skivklämma & libell.
Detta verkar onekligen seriöst för prisklassen! Att det går att justera VTA under avspelning låter underbart! Lagerkonstruktionen känns även den seriös. T-10 med Rega RB251 tonarm kostar 9500 kr.

Rega P5 + akryltallrik, Hanss T-10, Pro-Ject RPM 5 + akryltallrik & motorstyrning, Michell Technodeck eller Simply Black Magic + Regaarm - det är frågan.

Edited by - opethic on 2010/09/24 13:13:46
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:50:06  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag föreslår att du tar en sväng till Karlskoga och tittar/lyssnar på Continou JRi.

http://rauna.e-butik.se/

Tillverkare: Rauna of Sweden
Pris: 9 500 kr

"Continuo har en lågvarvig motor och en kraftig rundrem som löper runt hela tallriken. Dimensioneringen ger en styv koppling mellan motor och tallrik liknande den hos skivspelare med mellanhjulsdrift, men fungerar ändå som en isolering för motorvibrationerna. Det ger samtidigt ett bra störavstånd och enastående transientegenskaper och dynamik. Den stora massan i tallriken ger en jämn gång och bra isolation för akustiskt överförd energi. Kraftigt överdimensionerad tallrikslagring med inverterat lager. Vi vet att lagringen utgör en svag punkt i många skivspelare. I de flesta skivspelare används en axel om 7 til 10 mm, Continuos axel är 18 mm för att ge tallriken och de krafter som åstadkoms av den akustiska instrålningen en fast referens. Tallrikslagringen är teflonbussningar som styr medan en kula mot en hårdmetallplatta bär tallriken. Det inverterade lagret gör att ställkraftena sidledes blir små. Specification.
Skivspelare för avspelning av vinylskivor 33 och 45 varv/min
vikt 17 kg
Mått (bxhxd) 450x460x415 med huven i uppfällt läge, respektive 450x390x190 med nedfälld huv
Störavstånd bättre än -70 dB efter inkörning, mätt med mätvinkel. Hastighetsavvikelse < 1%
Motordrivningen med 24 volts AC/AC Adapter"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2010/09/24 13:52:25
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/09/24 :  14:22:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Rauna verkar ju göra trevliga skivspelare, men är det verkligen med en tonarm för det priset?

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/09/24 :  16:25:23  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Rauna verkar ju göra trevliga skivspelare, men är det verkligen med en tonarm för det priset?

Skicka ett mail till Bo Hansson på Rauna och hör efter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2010/09/24 :  17:43:39  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Lite över budget,men det kan kanske vara ngt.
B.l.a Akkelis i Gbg säljer denna.

http://www.clearaudio.de/download/laufwerke/new-generation/Product_of_the_year_award_09.pdf

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/09/24 :  18:46:49  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Jag är äckligt nöjd med min continuo JRi med cantusarm. Skivbytet är lite annorlunda men man vänjer sig.
Min började sjunga på riktigt när jag bände på en Ortofon Rondo Bronze.

Rekommenderas varmt.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/09/24 :  20:11:49  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Man kan komma ihåg att Clearaudion kommer med PU förmonterad.... Plug and Play-liksom...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/09/25 :  07:44:31  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag har en Continuo med Cantus arm och är mycket nöjd med den. Största skillnaden tycker jag är mindre innerspårsdistorsion tack vare tangentialarmen. Mina tidigare spelare har varit Rega P3 och Technics 1200. Båda dessa har också bra egenskaper. Enklast att ställa in är definitivt 1200, det plus att den är extremt robust gör att man får ut väldigt mycket välljud ur den.
Om du är sugen på en Rauna spelare tycker jag du ska sitta på den du har och hålla utkick på begagnatmarknaden, dom dyker upp med jämna mellanrum och brukar gå för 4500-5500 med cantusarm vilket jag tycker är extremt prisvärt, då får du dessutom råd med någon bra pickup inom din budget. :)

Givetvis är du välkommen att provlyssna på min om du har vägarna förbi Linköping.

# Jon
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/04 :  10:32:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Well, begagnat är ju inte helt uteslutet, men det blir ju liksom en ren bonus om man gör ett bra beg-fynd - inget man kan räkna med liksom.

Hur är det, finns det någon som har koll på Rega-armarna?
Är RB700 såå mycket bättre än RB301 att det är värt pengarna?
Hur stor skillnad gör en motorstyrning på en Rega P5 - Prisvärt eller ej?

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/10/04 :  10:44:52  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Tips - http://www.blocket.se/stockholm/Clearaudio_Champion_Skivspelare_29883316.htm?ca=9&w=3&last=1

Hade jag inte just köpt min P7:a hade jag nog slagit till på denna....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/04 :  12:24:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tyckte nog att det var lite dyrt jag... Speciellt med den gamla RB250-armen?
Men det kanske finns prutmån...

MVH /Micke

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000