T O P I C R E V I E W |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/12/15 : 22:10:59 När vi nu äntligen börjar se gästrummet anta den skepnad vi tänkt så är det dags för väsentligheterna.
Det här rummet kommer ju naturligtvis inte att vara konstant upptaget av logisökande vänner, där händer även annat, katten skall kräkas i soffan, arbetshörna är iordningställd etc.
Här måste således beredas möjlighet för riktigt trivsam musiklyssning. Jag har länge närt en önskan att iordningställa en enkel musikanläggning med riktigt högkvalitativ vintagegrund. Signalkällan har varit hindret då jag inte hittat riktigt det jag vill ha, tills den här annonsen dök upp.
I de fem eller sex första utgåvorna av TAS rankad som state of the art, idag en kultpjäs av oanade mått på en del marknader.
Jag hade en ca 1979-80, nu har jag en igen.
I mekaniskt toppskick men en hel del att göra åt kosmetikan. Fortsättning följer.
Ingvar |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AlfaGTV |
Posted - 2012/11/02 : 11:32:31 Väcker denna tråd från graven och undrar hur det gick? Både med TTS-3000 och den Philips-grunka(?) somm armen hamnade på?
MVH /Micke |
Phoenix |
Posted - 2010/06/18 : 20:48:00 Trevlig läsning, nu hoppas jag bara tråden om Philipsen som skulle bli en monsterspelare kommer snart. |
Bubbel |
Posted - 2010/05/18 : 22:19:26 Kul att det fungerar!
quote: Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?
Det finns olika skolor hur det skall fixas det skall vara utan botten enligt vissa eller med en tjock botten enligt andra det är nog vad man känner för. Mitt argument för en tjockare botten är att plinten blir styvare och flexar mindre men skall man ta i rejält bör man nog bygga en styvare plint från början.
anders |
Mats E |
Posted - 2010/05/18 : 21:23:17 Nu är skivspelarfötterna dämpade med sorbothane, det blev bra! Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?
Mats |
Mats E |
Posted - 2010/05/13 : 10:44:41 Tack! Då beställer jag ett ark Sorbothane från Svalander.
Mats
PS Tonarmen blev en Mörch UP-4 och på den sitter en Denon DL-103R. |
Bubbel |
Posted - 2010/05/07 : 21:09:00 quote: Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa. Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.
Visst vet jag det Mats! En sak som jag har provat och det är klart överlägset all skumgummi, sorbothane är lösningen det jag använde var ca 2mm tjockt det är så att sorbothane har en väldigt hög absorberande egenskap och passa väldigt bra tillsammans med fjädrar.
När man tillverkar ett gäng till fjädrarna dvs fyra stycken så gör man en mall först som passar inuti fjädern för att sorbothanet skall fungera gör man det 4-5mm bredare eller vad man tycker är lämpligt. När man trycker ner sorbothanet i fjädern blir det böjt då blir det aktivt och dämpar bort en massa som man inte vill ha, lämplig tjocklek är nog 4-5 mm så slipper man ha två i fjädrarna som jag fick ha. Låt den vara lite för lång också så kryper den inte runt i fjädern.
anders |
Bowete |
Posted - 2010/05/07 : 20:31:55 Även jag har ínförskaffat en Sonyspelare,en SP3000 med 286-armen Jag har ett par andra bra skivspelare också som jag använder dagligdags men denna spelare blev jag överraskad av hur pass bra den låter.Järnpiller vad det svänger!Klart rekommendabel.
|
Mats E |
Posted - 2010/02/26 : 20:34:48 Så här ser dom fjädrande fötterna ut:
Dom justeras uppifrån, så det är omständigt att få skivspelaren i våg! Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa. Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.
Mats |
Mats E |
Posted - 2010/02/24 : 22:21:23
Inspirerad av Ingvar ropade jag in en Sony PS-2000 på eBay. Det satt en B&O tonarm och pickup på, men jag prutade en del och säljaren fick behålla tonarmen och pickupen.
Idag fick jag paktetet med posten. När jag ställde om nätspänningsomkopplaren till 220V och provkörde skivspelaren startade den inte. Det visade sig att en lindning i nättrafon var trasig. Med den trasiga lindningen (100-117V) kortsluten fungerar allt som det ska.
Nu ska det införskaffas en passande tonarm!
Mats |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/02/14 : 20:02:17 Så har jag kommit en bit närmare den där gästrumsstereon.
Än så länge Johns gramofon med en AT1100 arm men skall prova att skifta till 321:an med Moerchen.
Det gamla Accuphase P300 steget blir utmärkt här men ett anständigt försteg måste grejas, blir nog hemmasnickrat.
Högtalarna är bara för tillfället, lite för stora för denna placeringen, men här hände något roligt så jag viker av ett stickspår härifrån och kör iväg till teknik & diy avdelningen en stund.
Ingvar
|
abbot |
Posted - 2010/01/30 : 16:27:13 Jag har ett förslag. Motivet är helt egoistiskt. Det skulle vara oerhört intressant om du monterade Moech-armen i gamla plinten, som väl ändå ska makuleras, och försökte utvärdera hur mycket av lyftet som beror på Sony respektive Stax. Det kanske inte låter sig göras, men om...
Jag undrar hur mycket av Sonyns ljudkvalitet som är mekaniskt betingad och hur mycket elektriskt. |
gcs |
Posted - 2010/01/24 : 19:30:30 Det tycker jag låter väldigt bra. Vi kan väl höras närmare via PM och sedan per telefon. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/24 : 19:01:58 Ja gcs, jag tänkte göra en plint i 72mm björk, möjligen luftfyllda eller hydrauliska fötter, jag kan fräsa till en åt Dig också, det är ändå överskottsmaterial från högtalartillverkningen.
Ingvar |
gcs |
Posted - 2010/01/24 : 17:37:08 quote: Den här gamla gramofonen är fullständigt överlägsen Thorensspelaren jag normalt använder. Då tycker jag ändå att TD321 är en av Thorens absolut bästa verk någonsin men här händer något helt annat.
Va kul att du kom fram till det eftersom jag också har en TTS3000. Jag gillar bara inte den fjädrande upphängning av skivspelaren i lådan. Jag funderingar på att bygga en ny tyngre och helt stum låda till Sony spelare. Originallådan som jag har står på en 50mm skumgummiplatta, 30cm ifrån en av mina 300 liters högtalarlådor. Jag kan spela skivor så att öronen nästan blöder utan att få någon som helst rundgång. Det tycker jag är lite konstigt men så är det. Jag sitter här med ett mindre lager av högklassiga skivpelare och jag vet inte vad jag ska spara för framtiden. Jag gillar egentligen alla fyra men just nu jag spelar jag helst på en Technics.
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/24 : 16:52:05 Här har någonting gått överstyr.
Avsikten var ju att TTS-3000 gramofonen skulle vara i gästrumsstereon men det sket sig.
Vad gör vi då? Vän av oordning kanske skulle säga: sätt dit Thorensverket! Men det är att göra det alldeles för lätt för sig, livet skall vara en kamp, således rotar vi i garderoberna.
Brittmarie samlar på oss massor med prylar, transformatorer, rör, transistorer, kablar och kontakter, men väl bevarad hittar vi även denna:
Vi byggde den till John när han var 10 år, dvs 14 år sedan, den kan jag använda så länge, som synes så har Stax-armen bott här men den får vara kvar på Sonyn så vad skall vi hitta på för arm till detta?
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2010/01/19 : 11:57:20 quote: Nu återstår att bygga en ny plint, den är verkets svaghet, tråkigt material och lite sisådär ihopsatt.
Då har jag ett förslag skiffer, det kanske inte är det första man ger sig på men är lätt att bearbeta tungt som tusan och är det bästa jag har hört som plintmaterial. Enklast är väl att låta en stenhuggare fixa till plinten efter en mall du kan överföra orginal fjädringen också.
Jag håller på med en plint till en lenco av skiffer ca 40mm tjock åt en kompis jag lite kvar att göra men bra kommer det att bli.
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/18 : 20:55:18 Så är det spelat på Sonyverket några dagar, de senaste med en DL103-R, de första intrycken består inte riktigt, de förstärks.
Det här är en fabulöst bra gramofon, jag vill verkligen rekommendera, för den som kan leva med halvantika saker, köp om Ni hittar en, de är fortfarande snorbilliga i Sverige men priserna är på väg upp med raketfart även i Europa.
Nu återstår att bygga en ny plint, den är verkets svaghet, tråkigt material och lite sisådär ihopsatt.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2010/01/07 : 22:43:41 Typiskt här har man lite för mycket utgifter just nu annars hade jag budat direkt.
anders |
Jojosoda |
Posted - 2010/01/07 : 18:37:11 http://cgi.ebay.co.uk/Sony-TTS3000-Turntable_W0QQitemZ300383063980QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Turntables?hash=item45f039cfac
Finns en på ebay uk just nu |
Bubbel |
Posted - 2010/01/06 : 23:35:55 Jag betvivlar inte en enda sekund att verket har en stor del i hela upplevelsen, jag vill också ha en TTS3000 .
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/06 : 23:18:07 Jovisst Anders, jag är mycket bekant med den här armens kvaliteter men det jag pratar om handlar nog om verket.
Timing i gitarrerna på Into the great wide open, drivet och rytmen i bas och trummor på T-bone Burnetts självbetitlade platta eller svänget och melodierna hos Fairground Attraction och Neko Case.
Allt blir mycket "riktigare" eller kanske roligare, att lyssna på och det tror jag beror på att gramofonen enorm precision i hastighetshållningen och mycket bra mekanisk styvhet mellan tallrik, lager och chassie. Oavsett vilket, roligt att spela skivor är det.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2010/01/06 : 20:37:00 quote: Ett driv och liv i musiken som glimrar och ännu bättre ton och harmonier i basen, då är ändå basåtergivningen Moercharmens adelsmärke, perspektiv och och ambiens som gör skivorna som nya igen, nu är väl Dynavectorpickupen naturligtvis överlägsen Denonen på dessa områden men skillnaden är enorm.
Kanske är det så men jag håller på att Stax-armen är boven i dramat tillsammans med sin japanska kompis som gör en hel del. När jag började använda min arm så hade jag läst en hel den negativt om Stax-armar hur jag än lyssnade och provade med pickuper så stämde det inte. Jag tror att någon de-hypar dem så att de skall förbli billiga.
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/06 : 20:15:57 Now the shit has hit the fan! som dom säger i Tyskland.
Sonygramofonen ställdes in i vardagsrummet för att avlyssnas i känd musikmiljö.
Här inträder ett problem. Den här gamla gramofonen är fullständigt överlägsen Thorensspelaren jag normalt använder. Då tycker jag ändå att TD321 är en av Thorens absolut bästa verk någonsin men här händer något helt annat.
Ett driv och liv i musiken som glimrar och ännu bättre ton och harmonier i basen, då är ändå basåtergivningen Moercharmens adelsmärke, perspektiv och och ambiens som gör skivorna som nya igen, nu är väl Dynavectorpickupen naturligtvis överlägsen Denonen på dessa områden men skillnaden är enorm.
Kontentan är att Sonyn får ersätta Thorensverket i huvudanläggningen och då uppstår två problem.
Den får knappt plats på hyllan och den är mer återkopplingsbenägen. Nu föll det sig så att Brittmarie tycker "vår" (den blev det helt plötsligt) TTS-3000 är mycket snyggare än TD321:an så ombyggnad av hylla och tillverkning av återkopplingshinder är planerade, snarast.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2010/01/06 : 18:33:13 Jag har en Grado också som jag använde på min Stax-arm men det verkar som om Grado pickuperna är längre än de övriga pickuper för de andra som jag har provat med har passat utmärkt, men det kan faktiskt vara så att tonarmskalet är kortare på Stax-armarna än andra.
Karaten är en av favoriterna bland pickuper.
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/06 : 17:57:41 Så, nu blev det andra bullar, om det nu heter så när det gäller tonarmar och pickuper.
Inga problem att justera korrekt, har börjat med att ställa in efter Baerwald då hans nollpunkter skall ha det minsta totala vinkelfelet och en så här lång arm har ju väldigt lite vinkelfel så vi provar här först.
Det är nog dags att provspela lite snart.
Ingvar |