HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bli av med statiskt "sprak" på nya vinylskivor?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Vox Posted - 2009/09/30 : 12:37:19
Jag har på senare tid köpt ett antal helt nya vinylskivor. Flertalet av dem är mer eller mindre statiskt uppladdade eller liknande. På vissa lugna musikpartier framkommer det ett mycket tydligt och störande "sprak" som tror har att göra med den s.k. statiska uppladdningen.

Vad kan jag göra för att bli av med problemet? Skulle en skivtvätt eller liknande vara en lösning eller finns det något annat sätt att bli av med "uppladdningen"?

Jag har en Decca skivborste som används innan varje avspelning.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
millenniumking Posted - 2009/10/03 : 17:45:33
Hade också det problemet men löste det genom att byta från Rega till Pro-Ject.....

Verkar som att Regas filtmatta + Ingen jord på Rega spelare + Mitt vardagsrum var en riktigt urusel kombination. Det var rejäla urladdningar som gjorde ont ibland när jag skulle byta skiva.
Bubbel Posted - 2009/10/03 : 13:53:46
Om man har problem med att skivorna blir statiska under inspelning beror det på att att lagret inte är tillräckligt bra jordat har man otur så kan det byggas upp så mycket statiskt elektricitet att det kan knäcka ett grammofonsteg. Detta har hänt men då hade den skivspelaren en plasttallrik och plint av plast och aluminium i lager det hela slutade med att grammofonsteget fick skickas till tillverkaren det kostade en massa pengar för garantin gällde inte.

Jag jordar mina spelar på två sätt en kabel som är uteslutande jordkabel mellan skivspelarens motor och lager denna går vidare till antingen phonostegets chassie eller en annan apparats chassie. Den andra jordkabeln är från tonarmen den kopplar jag alltid in på en av pickupens jord kablar det blir alltid tyst och ingen statisk elektricitet på skivorna.

anders
AlfaGTV Posted - 2009/10/03 : 13:03:09
Jag har ett liknande problem med vissa skivor i kombination med min LP12:a. Inte nödvändigtvis nya, även äldre.
I mitt fall så GENERERAR min kolfiberborste statisk elektricitet på dessa skivor. Därför borstar jag dem och lyfter sedan av dem och ger dem ett eller ett par skott med Zerostaten (pickadollen). Sedan spelar jag av dem med avsevärt mindre sprak och mindre accumulation av damm. (Jag har inte städning som största fritidsintresse ;)

MVH /Micke
Vox Posted - 2009/10/03 : 12:02:12
För att bli av med en del av uppladdningen har jag beställt en "antistatpickadoll".
Freddie Boy Posted - 2009/10/02 : 23:51:49
jag byter innerpåsar till dom som har plast på insidan hjälper lite kanske
MatsT Posted - 2009/09/30 : 14:34:33
Jag har en Zerostat av den ursprungliga typen som jag använder ibland. Jag är inte så imponerad men visst hjälper det lite.

Här är en ny och när jag ser priset förstår jag att jag skall hålla hårt i min gamla.
http://www.svalander.se/vinyl/zerostat.htm
Bubbel Posted - 2009/09/30 : 14:17:53
quote:
Vad kan jag göra för att bli av med problemet? Skulle en skivtvätt eller liknande vara en lösning eller finns det något annat sätt att bli av med "uppladdningen"?


Om de är väldigt statiska så tvättar jag dem på "tvättmaskinen" då försvinner den statiska laddningen det gäller både nya och gamla skivor.

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000