HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skillnad Thorens Td-124 Mk1 och Mk2 ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Guru Posted - 2009/02/18 : 10:38:28
Hej !

Som subjektet säger vad skiljer Mk1 och Mk2 ? Vad ligger dom i för pris om dom är i gott skick ink. SME 3009 ?

Mvh
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2009/02/21 : 16:06:48
Jo det stämmer jag har en TD 124 MkII men inte längre någon SPU. Min 124 ska nog fö bli ett renoveringsobjekt. Den är ju väldigt vacker med sina runda former.
eliot Posted - 2009/02/21 : 14:00:40
Jag citerar vad Jürg (Schopper) har sagt till mig och vad som står att läsa på hans webbsida:
quote:
Thorens chose cast iron for the TD 124 series due to its outstanding properties: high density and damping capacity, great rigidity and extraordinary dimensional stability. These structural advantages, so important to the Thorens sound, involved one major disadvantage: the platter is magnetic, limiting the choice of cartridge. Heavy cartridges with strong magnets - like the Ortofon SPU - were drawn to the platter by magnetic attraction, sometimes to the point of damaging the cartridge. Tracking force across the platter, and accurate anti-skate was impossible to achieve.

Richard S. Foster på HiFi+ skrev:
quote:
This new platter is a major upgrade. Anyone who's heard the before and after with the table has been shooked.

Se länk (PDF av test i HiFi+) - kanske han käkade svampar

I den testen skriver Richard S. Foster också att Mk. II är att föredra eftersom skivtallriken där inte består av gjutjärn utan Aluminium/Zink - jag kom ihåg att jag läst detta men det verkar inte stämma med vad som står att läsa på andra ställen (därför nämnde jag det inte!).

//Eliot

PS. gcs: har inte du en TD124 (och kanske också en SPU) så att du kunde testa detta ?
gcs Posted - 2009/02/21 : 12:59:42

quote:
Båda har magnetiska skivtallrikar vilket ju inte är en höjdare
Jaha och vad har det för betydelse? Tallriken måste vara bra hårt magnetiskt smittad om det ska påverka. Hur nu tallriken kan bli så hårt magnetiserad. Jag ska testa någon gång på min TD124 och avmagga den med min stora avmaggarklump. 11000:- spänn för en omagnetisk tallrik är ett bevis på hur man försöker skörta upp oss stackars fattiga hifi-nördar. Då räknar jag inte in Eliot.
Guru Posted - 2009/02/21 : 11:02:29
Borde vara betydligt billigare att få en tallrik fixad i något omagnetiskt material....ska klura på det
lennartj Posted - 2009/02/21 : 09:16:30
quote:
- Man kan numera en icke magnetisk gjuten tallrik, se länk

Ja, för 1495 Schweizerfranc = drygt 11.000 SEK
eliot Posted - 2009/02/20 : 16:34:45
Båda har magnetiska skivtallrikar vilket ju inte är en höjdare

- Man kan numera få en icke magnetisk gjuten tallrik, se länk

//Eliot
Guru Posted - 2009/02/20 : 12:54:17
Ok, 1 st 124 mk1 med SME bokad
adi6606 Posted - 2009/02/20 : 11:44:47
Satsa på den som är i bättre skick Tror inte att den finns några avgörande skillnader mellan MK I och MK II.
Guru Posted - 2009/02/18 : 12:46:32
Tack Bubbel, vilken version av dom bör man satsa på ?
Bubbel Posted - 2009/02/18 : 11:08:23
http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html

http://www.analogue-classics.com/html/thorens_td_124.html

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000