HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 hej och hjälp.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
bmxx Posted - 2009/02/06 : 13:23:40
tänkte börja med å säja hallå till alla på forumet (dettta är det första jag skriver här).

sedan är det så här. jag köpte en rega, ni vet den gammla planar 2:an med glas tallrik å den gröna loggan.

den låter lite tunnt (vilket var en smula trevligt då jag har problem med bummel) å volymen är mycket lägre än signalen från dac'en. ska det vara så? kör den via ett vincent riaa.
sedan undrar jag om det är någon som har nå tipps på upgraderingar eller sköna tweeks.
funderar på om det går å byta signalkabel å hur gör man? snörena som sitter i går som in i tonarmen från undersidan?

å det sitter en goldring 1012 pu på den btw.

hur som hoppas ni har överseende med dom dumma frågorna/vinylnoob
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bmxx Posted - 2009/02/19 : 12:04:51
a visst är det ett pho-111.
börjar dock vänja mej vid det lite tunnare ljudet, har som sagt en del bummelproblem, det börjar kanske bli dax å göra nåt åt akustiken i rummet. :)

man var ju riktigt inne på hårdrock på 90 talet, carcass var ju också en favorit speciellt dom äldre plattorna, å det blev även mycket svensk å norsk döds, hehe.
millenniumking Posted - 2009/02/06 : 21:40:28
Välkommen och grattis till en bra musiksmak!

Själv är det mest obskyr gammal thrash som gäller, men lite grind a la Napalm Death och tidiga Carcass fungerar alltid!

Inte så hög WAF på sådan musik dock, men min fru har lärt sig acceptera det genom åren!

Alla vinylspelare jag haft genom åren spelar lägre än alla andra signalkällor. Har lärt mig att leva med det, det är ju kul att man kan få vrida upp volymen över klockan nio någon gång!

Kör själv med en P2:a för tillfället, genom en Pro-Ject Phono Box SE II och man kan inte beskylla den för att låta tunnt. Är det ett Vincent PHO-111 du kör med? Kan tänka mig att du har boven där, har lyssnat genom det RIAA:t tidigare och det lät faktiskt något tunnt.
swingpjatt Posted - 2009/02/06 : 20:20:06
Hej, det är inte utnivån från riiat som är lägre, det är din DAC,s utnivå som är högre, därav skillnaden i ljudnivå.
Är det vincent PHO 111, så har den 2 nivåer för förstärkning av MM pu, välj det som låter bäst, då goldring 1012 är en MM pu.

Underlaget som skivspelaren står på spelar roll, då det lätt återkopplas ljudet tillbaka in i skivspelaren, så där kan du testa olika tweaks.

Sen kan du testa olika skivmattor, kan eventuellt göra skillnad.

Ett kabelbyte på denna spelaren med den kringutrustningen som du har är tweaksamt om det gör skillnad och är värt besväret.

fisken Posted - 2009/02/06 : 18:28:45
Det var inte igår man lyssnade på Napalm Death!
Har glömt bort mina grind plattor.
Välkommen till forumet
Jazzskägg Posted - 2009/02/06 : 14:45:56
Välkommen till forat

mvh mattias
bmxx Posted - 2009/02/06 : 14:21:38
tror det är en mm pickis, testade att ändra på riaat å på mc inställningen så lät det ungeffär som en sån där burk telefon med snöre som man gjorde när man var liten.

men det finns två typer av mm inställningar på riaat??? tyckte dock att första lät lite starkare.

frun var hemma igår när spelaren kom å min extremt lilla skivsamling begränsar sig till 7 plattor grindcore a'la napalm death, så av ren hänsyn blev det en väldigt kort provspelning.
Io Posted - 2009/02/06 : 13:42:52
Hej och välkommen

Vad har du för pickup? Är det en MM eller MC? MC-puppor har i regel läger utnivå så det kan vara det som spökar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000