HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Problem med rocksteadys auto-return

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
rocksteady Posted - 2009/01/02 : 14:49:59
Hej igen!
Tack vare forumets hjälp lyckades jag laga tonarmen på min Pioneer PL-300X till belåtelse, men nu när jag testkört spelaren har jag upptäckt ett annat problem. Spelaren har auto-return men den returnerar tonarmen för tidigt, med ca 1 cm kvar på sista spåret. Hur gör man för att ställa in det? Är det möjligtvis en fel inställd tonarm, eller sitter problemet i själva retur-funktionen?

Som alltid har säkert någon av er svaret. Jag vore mycket tacksam om ni delade med er.
MVH / Albin Grind

edit: bättre rubrik
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bula44 Posted - 2009/01/05 : 20:51:00
Hej!Kul att det hjälpte men ofta så är enkla lösningar svårast!
Ha det bäst!

bula44
rocksteady Posted - 2009/01/03 : 03:48:16
Haha. Vad enkla vissa lösningar är ibland. Jag hade såklart tagit av tallriken när jag mixtrade och tänkte inte ens att pröva med den på. Så fort den kom på fungerade allt som vanligt. Motorn behövde bara lite motstånd såklart. Tack tack bula. Jag passade på att fixa dioderna till stroboskopen medan jag var där inne så det var inte helt bortkastad tid iaf.

Hädanefter ska jag pröva de lätta lösningarna först.
mvh rocksteady
bula44 Posted - 2009/01/02 : 19:01:58
Hej rocksteady!Som det ser ut vid elektrolyterna så ser det ut som lim.
Det är en likströmsmotor som sitter i och varför den hackar och går åt fel håll vet jag inte men prova med tallriken på(om du ej gjort det).
Hoppas jag har varit till någon hjälp!

Mvh
bula44
rocksteady Posted - 2009/01/02 : 18:14:08
för att uppdatera er lite: auto-returnproblemet fick mig att öppna upp spelare för att se mekanismen bakom. Jag upptäckte att det var en metallstång som var tjuven i dramat och justerade den med en skruvmjsel. För att kunna skilja överdel och nederdel var jag tvungen att ta loss två kablar. Jag satte sedan fast dessa på samma sätt som tidigare, men när jag ska testa så att allt fungerar börjar motorn hacka fram och tillbaka och röra sig åt fel håll.

Varför gör den det? Har det med likström/växelström att göra och varför blev det så helt plötsligt? Jag skruvade loss motorn och såg på undersidan att några elektrolytbehållare såg ut att ha läckt. kan det ha samband?

här är en bild på underdelen utan lock och med tonarm avplockad med justeringsskruv markerad:

då förstod jag att man kunde justera var auto-return skulle börja utan att plocka av tonarm via detta hål:

här är elektrolytläckan (eller är det lim för att fästa kondensatorerna?

här är sladd ett med hane och hona. går inte att koppla fel.

samma sak med sladd två med hona och hane:

jag vet att det kan ha varit onödigt att öppna spelaren utan servicemanual och så, men jag förstår inte vad jag kan ha gjort fel. någon annan som vet?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000