T O P I C R E V I E W |
silwerfeldt |
Posted - 2008/12/27 : 22:21:46 Har idag en Systemdek XEII900 med separat motorstyrning och på den sitter en Benz Micro MC20E2. Nyligen genomgången hos Hifi Skåne som även rekomenderade och satte dit Benz Micro:n.
Min övriga stereo är AudioVector Mi3 Signature, Arcam A38 förstärkare med inbyggt Riia. Högtalarna är kopplade med transparent MusicWave plus kablar.
(övriga prylar är Squeezebox transporter, Onkyo TX-875 reciever där jag kopplat pre-out till Arcam A38.., Audiovector center o surround högtalare och en pioneer Blu-ray som matas till en Benq W9000 projektor med Firehawk duk.)
Nu till min fråga.. Köpte min systemDek för många år sen med en enkel Ortofon PU och affären som sålde den hade nog inte brytt sig om att kalibrera någonting och det lät inget roligt... Köpte ändå på mig Vinyler under alla år för jag visste att det var det jag ville satsa på och för 2 år sen så lämnade jag in skivspelaren till hifi skåne som servade den och bytte PU och det var ett klart lyft men jag känner fortfarande inte att jag är helt nöjd. Har nu förstått att Benz Micron är en ganska tråkig PU och jag som mest lirar 60 / 70 tals rock och hårdrock (blandat med klassiskt och johnny cash..) så vill jag ha något som är roligt att höra på och inte tråkigt analytiskt...
Skall jag lägga pengar på en helt ny Vinylspelare? Ny pickup bara eller skall jag även köpa nytt Riia steg? (arcams inbyggda lät bättre än mitt gamla Pro-ject SE Riia i alla fall...).
Skulle en Denon 103 PU fungera till min system Deck?
Allting har ju hur mycket pengar man vill lägga och jag vet inte riktigt ännu men jag undrar nog lite också om min systemdeck är en ok skivspelare eller om den helt enkelt är dålig... Har aldrig ägt någon annan så jag vet inte och det är lite struligt att låna hem skivspelare och lyssna och jämföra och ännu värre är det ju med PU.... |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/24 : 14:17:31 Nu har jag fått tillbaka spelaren och det blev ett ordentligt lyft i ljudet med den nya PU:n den är kanon. Skall spela in den ett tag till och skall börja kolla på nytt Riaa steg. De fick sätta på en extra vikt på min tonarm för viktien var för liten och det var därför inte jag fick rätt på det. De gjorde det rikigt snyggt och den spårar fint nu. Tyvärr kunde jag inte köpa en michell skivklämma för min "pinne" är för kort... Så klämman kan inte ta tag ordentligt.... Det enda jag kan ha isf är en skivpuck. Undrar bara om jag förstör min flytande upphängning. Det borde ju bara vara att spänna fjädrarna och kanske ha en puck på en 400g eller nåt. Vad tror ni?
|
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/15 : 13:06:12 Tack för det och jag har faktiskt lämnat in spelaren på Hifi skåne i Malmö och får lasse där att ställa in den rätt så det inte blir fel. Som du skriver så vågar jag inte helt lita på mina egna kunskaper även om jag får fantastisk hjälp här på forumet!
Jag tänkte kolla in hans inställningar sedan för att förstå hur PU mallen fungerar och allt annat. Jag är säker på att han gör ett bra jobb som jag sedan kanske kan förfina lite.. Om jag vågar.
Skall leta upp Ingvar Öhmans förklaring och läsa på!
Jag hoppas få tillbaka spelaren till helgen och jag skriver lite om hur det går. |
Audio Unlimited |
Posted - 2009/01/14 : 20:51:13 Silverfeldt! Lugna ner dig med att spela skivor innan du har monterat din nya PU på ett korrekt sätt, annars lär du "gräva" fina gropar i din vinylsamling. Att justera in en PU tar sin tid och är all möda värd! Jag vet att LTS (Ingvar Öhman) skrev en skitbra förklaring om detta ämne för ett par år sedan, någon som kan ladda ner här kanske?
Du har nollpunkter, VTA (inre + yttre) och som Ingvar.Ahlberg skriver överhänget + ett par parametrar till.
Var försiktig och ha tålamod! Anders
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/01/07 : 22:24:40 Eftersom den är ganska tung så kan det bli problem om den sitter för långt fram. Kolla överhäng, dvs nålspesten skall vara 15mm förbi mitten på tallrikens centrum, troligen svårt att testa med den autoliftfunktionen i vägen. Om armen är korrekt monterad på skivspelaren så borde det vara korrekt när nålspetsen är rakt under framkant på tonarmens pickupskal. Ingvar |
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/07 : 22:17:02 hmm, nej jag har troligtvis inte alls monterat pickupen rätt... Jag skruvade av min gamla Benz och sedan skruvade jag dit min ny Denon med de skruvar jag fick till och spände fast den och hoppades att det var en bra start. Jag har skickat efter en test lp från Svalander och jag tror att det finns med inställningsmallar i den. Kan det vara så att jag satt dit den helt fel och att det är därför min motvikt inte "räcker till".... |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/01/07 : 22:05:09 Din arm borde kunna ballansera ut Denonpickupen, helt säker är jag inte, skall leta manual, bekymret är inte gigantiskt, DL103 skall ha ett nåltryck mellan 2 och 3 gram. med skiva på tallriken så skall du sen en liten, typ tiondelar, knapp halvmilimeter, "inspressning" av nålen när du lägger på den på skivan. Detta borde gå att ställa in utan att först ha det hela i balans. För högt nåltryck så åker pickupen på mage, för lågt så låter det illa och spårar dåligt.En annan metod är att addera massa på motvikten, enklast och nästan bäst men inte absolut snyggast är modellera eller blue-tack. Börja med något sådant och se till att armen är ballanserad, ställ in nåltryck och testa, sedan kan man se hur mycket extra massa som behövs till motvikten och göra det lite snyggare. Har Du monterat pickupen rätt, använt mall etc? Om inte se till att pickupsidorna är parallella med pickupskalet och överhäng över mitten på centrumlagret 15mm. Det finns jättebra instälningsmallar att skriva ut på nätet men jag hittar ingen just nu, någon hjälper oss säkert. Ingvar |
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/07 : 20:58:24 Tackar ingvar, men jag vred hela motvikten så långt bak det gick men min arm svävar inte i luften utan den åker neråt fortfarande... är det så att jag köpt mig en för tung PU?
Möjligt att jag gör fel men jag får prova en gång till.... Skall jag ha en skiva på tallriken när jag gör detta?
Det sitter en skruv på tonarmen rätt nära motvikten (på ovansidan... ) har den något med detta att göra? Se bilderna som jag lade upp speciellt "tonearmside".
Edit! Eller jo det går att få den i jämnvikt men då får jag dra bak motvikten så den ligger utanför "spårningen" och så åker den ju av + att jag inte har någon aning om nåltrycket eftersom jag inte kan skruva in dem och se märkningen.... Ger det mening? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/01/07 : 20:39:47 Nu skall Du vrida motvikten bakåt tills arman är ballanserad, dvs hänger fritt i luften, möjligen med en svag framåtvikt, nollställ antiskatingratten med an du gör detta. När armen är ballanserad så vrider du BARA den svarta plastringen med siffror till 0, nu vrider Du hela vikten igen men framåt tills du kommer till 2,5. Klart. Ingvar |
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/07 : 20:27:40 ok nu har jag fått min Denon DL-103SA PU och jag har monterat den på armen, men jag kan se att den i princip ligger o vilar på min skiva när jag testar med en vinyl.
Min gamla Benz vägde bara 4g och den nya DL-103SA väger 9.7g så jag antar att det är därför som den gör så.....
Vad gör jag nu.. Förlåt att hag frågar så dumt, men kom ihåg att jag är helt ny på vinylspelare (jag är en djävel på hemmabio och streamad musik!), men jag älskar att hålla på med min vinylspelare och jag skall lära mig...
Motvikten på min arm där jag ställer in traction hjälper väl inte nu när det är så stor skillnad... Min gamla Benz var inställd på 2 medans DL-103SA skall ha 2.5.
Som jag skrivit tidigare så är jag otroligt tacksam för era svar!
|
silwerfeldt |
Posted - 2009/01/02 : 20:37:06 Tack för all hjälp! Jag har säkert fler frågor längre fram när jag väl får min nya PU!
|
Jan I |
Posted - 2009/01/02 : 15:46:39 Takker Ingvar. Bare husk at ca 3mm ikke passer til alle arm/pickup combinasjoner. TEST ut stramming i eget oppsett, da dette kan gi fine lyttemssige fordeler. Mvh Jan I |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/01/02 : 10:47:26 Jättebra, Jan I kom med info om justeringen, antingen göra likadana mallar eller använda M4 mutter vid skruvarna,när muttern liggande precis går att skjuta in under tallrikskanten har du knappt 3mm frigång, tänk på att ha en skiva på tallriken vid justering, därefter justeras fötterna. Ingvar |
lennartj |
Posted - 2009/01/02 : 02:36:15 Vanesak med skivklämma, jag har en Systemdek IIS och citerar mig själv från en annan tråd:
Sedan drygt 20 år använder jag Michells skivklämma med skruvchuck då fjäderchucken på Systemdek-klämman blivit för slapp och inte orkade hålla ner skivorna mot den konkava Mazak-tallriken (endast 3,5 kg + innertallrik). Jag stoppar tallriken vid skivbyte eftersom jag alltid pressar fjädringen i botten (så att skivtallriken tar i de tre tornen) för att hela skivytan ska vara i kontakt med tallriken när jag spänner chucken, men - viktigast - sedan drar jag igång skivtallriken till ca 33 varv med en inövad numera reflexmässig rörelse med tummen och pekfingret från samma grepp som jag spände chucken, innan jag slår på strömmen till motorn. Därför ligger reservremmen fortfarande oanvänd i sin påse sedan 25 år! |
Jan I |
Posted - 2009/01/01 : 23:58:55 Der tar du feil Ingvar Min Systemdek IIXe justeres ovenfra med 3 umbrakoskruer en til venstre for talriken en ved siden av armen og en bak. Selv laget jeg 3 stk skrå tre justerings maler til å justere med ( se bilde av hvordan dette er laget samt hvor justeringsskruene står)
Legg justeringsmalene utenfor de tre justeringsskruene og skyv disse under talriken. se at disse har nøyaktig samme høyde på alle 3 stedene. Jo strammere en strammer skruene jo mindre blir avstanden opp til talriken på justeringsmalen. Hvor mye en skal stramme kommer an på hvilken arm en har på. Stram slik at en får rett "bounce" (sprett) og hvor det låter best. ( experimenter litt med dette for å få best lyd og minst "feedback" Kjenner ikke denne armen,så jeg kan ikke anbefale pickup. MEN systemdek hadde en egen platestrammer i plast som hadde en strammeanordning for feste av plata.
EDIT: her ligger en manual til IIX ( kan også brukes til IIXe ) http://www.vinylengine.com/library/systemdek/iix.shtml Mvh Jan I |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/12/30 : 15:11:21 Precis, placera libell på tallriken och justera fötterna under sargen, upphängningen skall vara justerad så att låda och tallrik är hyffsat parallella men det varierar med olika skivor . Har för mig att systemdek spelarna justeras underifrån, muttrar under spiralfjädrarna precis som gamla Thorens. Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2008/12/30 : 12:43:55 Jag hittade en del intressanta länkar angående din skivspelare hoppas att du hittar lite tips etc.
http://www.google.com/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=o8c&q=Systemdek+XII&btnG=Search
anders |
silwerfeldt |
Posted - 2008/12/30 : 11:03:28 hmm har ingen aning om hur jag justerar tallriken, antar att det är hela upphängningen som skall justeras. Har ingen manual till den så jag vet inte hur jag justerar upphängningen. Antar att det märks eftersom jag inte ens vet vilken arm jag har :)
Eller menar du att jag skall mäta med libell på tallriken och sedan justera med de 3 fötterna som du beskrev under sargen (vilket jag antar är själva "ramen" på skivspelaren...)
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/12/29 : 21:35:20 Du kan klämma på skivspelaren hur mycket Du vill, det med pucken lägger jag mig inte i.
Förlåt, hade det varit en boll hade jag fått rött kort, med puck bara 2 minuter.
Skivspelare med flytande upphängning är lite besvärliga, lättare puck är det bästa men svårt att hitta, (tror vi startar en "hififorum puck-konstruktion" har massor av spännande plast och gott om bly i verkstan, efter nyår dock) Klämma är bara problem då det är nästan omöjligt att använda utan att stänga av vid skivbyte, och start är det som sliter mest på rem, motor och lager, lagom tung puck så att upphängningen går att justera är nog det bästa. Försök använda tre fötter, en på armkortsidan ganska långt bak, en på front och en bak, bägge en bit till vänster om centrumaxel, sätt dem under sargen inte mot bottenskivan, ( ta bort den helt och hållet) justera med libell eller vanligt vattenpass. Obs, justera Tallrik, inte låda. Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2008/12/29 : 18:44:07 quote: Nu trampar vi varandra på fötterna Bubbel!
Aj ajajaj .
Så går det när man är 11 sekunder långsam
Jag kom på senare att en sådan Luxman spelare har en kamrat som backup utifall hans Forsell krånglar.
anders |
silwerfeldt |
Posted - 2008/12/29 : 15:26:20 Kan jag sätta på en puck eller klämma på denna skivspelare? Kan ni rekomendera någon som skuile passa?
Borde även köpa på mig några justerbara fötter eller kanske en hel bottenplatta för den står inte helt 100% plant nu....
|
silwerfeldt |
Posted - 2008/12/29 : 14:04:40 Tackar som attan och det är kanon att veta att vad det är för arm! Skall läsa lite om den på nätet....
Jag kan välja om jag har MM eller MC på mitt phonokort det är en knapp på baksidan bara.
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/12/29 : 11:15:44 Nu trampar vi varandra på fötterna Bubbel! På specarna har phonomodulen till A38 både mm och mc, det framgår inte klart om det är två olika kort eller om det finns omkopplare MM/MC, om så är fallet bara att köra.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2008/12/29 : 11:10:00 Nu vet jag vad "klumpen" gör det är en tonarms lyft när skivan tar slut så aktiverar tonarmen mekanismen via en böjd metallpinne (tonarmovants3.jpg) och då lyfts tomarmen och sparar nålen mot slitage. Mycket smart!
Tonarmen har jag sett någonstans men var?
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/12/29 : 11:09:49 Bubbel har helt rätt, armen kommer från en Luxman PD264 skivspelare, klumpen till vänster är autoliftfunktionen, lyfter vid skivslut. Armenskall passa DL103 bra, känn efter så att det inte är tydligt spel i lager. Ingen av oss har väl heller tänkt på att säga att Du behöver någon form av step-up, trafe eller pre-pre, då DL103 har mycket låg utnivå, jag antar att din Arcam förstärkare inte har MC-ingång/omkopplare Benz pickupen är Highoutput, avsedd för MM ingång. Ingvar |
silwerfeldt |
Posted - 2008/12/29 : 10:27:07 Här är lite mer close-up bilder av tonarmen.. Hoppas någon kan se vad det är för någon.
http://img255.imageshack.us/my.php?image=tonarmsidexq0.jpg
http://img120.imageshack.us/my.php?image=tonarmovants3.jpg
tackar på förhand! |