T O P I C R E V I E W |
Bossekaka |
Posted - 2008/11/21 : 22:53:26 En snabb fråga!
Rengöring av vinylskivor med T-röd, bra eller dåligt?
//Kaka |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2008/11/22 : 21:57:31 Ett tips, Prova vätskan på en ren glasskiva först, och håll den sedan mot solljus. Det är ett enkelt test för att se om den lämnar rester. Ipa´n jag använder till elektronik lämnar kvar en vit rest, som jag inte skulle vilja ha i skivspåren Tror att det finns olika kvaliteer på IPA, vatten och diskmenel. Mvh /Pix |
Bossekaka |
Posted - 2008/11/22 : 20:21:39 Härligt, nu vet jag vad som gäller! Jag gillar verkligen vinylen bäst och vill gärna ta hand om mina "skitiga" plattor, ska försöka hitta alla ingredienser och laborera lite. Kanske bäst att ta en crap-skiva och prova på först innan man går på det tunga gardet :)
//Kaka |
Big Pete |
Posted - 2008/11/22 : 19:19:50 Om man värderar sina LP skivor och vill ha ett bra resultat så finns L'Art du Son som är det bästa rengöringsmedlet IMHO. Hos Svalander och på andra håll finns tvättvätskan och bra innerpåsar.
Vinylskivor, som är ett kulturhistoriskt dokument, förtjänar ett renande bad och nya underkläder, dessutom blir det än mer njutbart att lyssna. Det är en fråga om att förvalta sin samling och inte bara ha den.
|
gcs |
Posted - 2008/11/22 : 17:32:58 Destillerat vatten tar jag från tumlaren som jag filtrerar i ett kaffefilter. Men jag har nu också köpt vätska för skivrengöring från Clearaudio. Jag ska testa den tillsammans med en dammsugare. Fungerar detta så behöver jag inte längre fundera på att köpa någon speciell maskin för skivtvätt. |
Stormen |
Posted - 2008/11/22 : 16:39:48 Oj då , en liter, ja då har du nog för resten av livet :-) Men det var ju bra pris. Se till att få tag på rent vatten (apoteket) och att suga bort vattnet och skölja en extra gång kan vara vettigt. |
gcs |
Posted - 2008/11/22 : 15:55:28 Jag köpte en liter isopropanol hos Kjell.com för 99:-. |
Jamo |
Posted - 2008/11/22 : 15:28:27 T-röd är ju till 95% etanol, som är ett starkare lösningsmedel än isopropanol. Rekommendationen brukar vara att inte använda outspädd isopropanol för skivtvätt utan späda den med destillerat vatten. Proportionerna varierar, från 1:1 till 1:7, alltså relativt kraftig utspädning. Många tillsätter också några droppar diskmedel för att minska ytspänningen. Sök gärna på Google med
site:http://www.hififorum.nu isopropanol
så får du ett tiotal träffar om skivtvätt.
|
Bossekaka |
Posted - 2008/11/22 : 14:31:42 Tack för tipsen, ska kolla upp apoteket.
Så t-röd är självmord då altså?
//Kaka |
f95toli |
Posted - 2008/11/22 : 00:58:01 Finns också att köpa på apoteket. Flaskorna där är små men du behöver inte mycket för att rengöra en skiva.
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/11/22 : 00:33:13 Färghandeln möjligen, du vill förmodligen ha en mindre dunk, annars används det ju som rengöringsmedel inom all elektronik och mekanikindustri så om du inte hittar hos en färghandlare kolla på lokala mekaniska verkstäder/elektronikföretag om du kan köpa en skvätt, där vi köper är småflaskorna 25liter. Ingvar |
Bossekaka |
Posted - 2008/11/22 : 00:08:04 Hur får man smidigast tag i isopropanol? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/11/21 : 23:39:25 Inte så jättebra, isopropanol funkar bättre men fortfarande så skall man ju lyfta bort lorten, inte dra den runt mixad med lösningsmedel så själva metoden om man tvättar för hand är väldigt viktig. |