HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rengöring av vinylskivor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/11/21 :  22:53:26  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
En snabb fråga!

Rengöring av vinylskivor med T-röd, bra eller dåligt?

//Kaka

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/21 :  23:39:25  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Inte så jättebra, isopropanol funkar bättre men fortfarande så skall man ju lyfta bort lorten, inte dra den runt mixad med lösningsmedel så själva metoden om man tvättar för hand är väldigt viktig.

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/11/22 :  00:08:04  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Hur får man smidigast tag i isopropanol?

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/22 :  00:33:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Färghandeln möjligen, du vill förmodligen ha en mindre dunk, annars används det ju som rengöringsmedel inom all elektronik och mekanikindustri så om du inte hittar hos en färghandlare kolla på lokala mekaniska verkstäder/elektronikföretag om du kan köpa en skvätt, där vi köper är småflaskorna 25liter.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/11/22 :  00:58:01  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Finns också att köpa på apoteket. Flaskorna där är små men du behöver inte mycket för att rengöra en skiva.
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:31:42  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Tack för tipsen, ska kolla upp apoteket.

Så t-röd är självmord då altså?

//Kaka

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/11/22 :  15:28:27  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
T-röd är ju till 95% etanol, som är ett starkare lösningsmedel än isopropanol. Rekommendationen brukar vara att inte använda outspädd isopropanol för skivtvätt utan späda den med destillerat vatten. Proportionerna varierar, från 1:1 till 1:7, alltså relativt kraftig utspädning. Många tillsätter också några droppar diskmedel för att minska ytspänningen. Sök gärna på Google med

site:http://www.hififorum.nu isopropanol

så får du ett tiotal träffar om skivtvätt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/22 :  15:55:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag köpte en liter isopropanol hos Kjell.com för 99:-.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/11/22 :  16:39:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Oj då , en liter, ja då har du nog för resten av livet :-) Men det var ju bra pris.
Se till att få tag på rent vatten (apoteket) och att suga bort vattnet och skölja en extra gång kan vara vettigt.

Edited by - Stormen on 2008/11/22 16:40:23
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/22 :  17:32:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Destillerat vatten tar jag från tumlaren som jag filtrerar i ett kaffefilter. Men jag har nu också köpt vätska för skivrengöring från Clearaudio. Jag ska testa den tillsammans med en dammsugare. Fungerar detta så behöver jag inte längre fundera på att köpa någon speciell maskin för skivtvätt.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2008/11/22 :  19:19:50  Show Profile Send Big Pete a Private Message  Reply
Om man värderar sina LP skivor och vill ha ett bra resultat så finns L'Art du Son som är det bästa rengöringsmedlet IMHO.
Hos Svalander och på andra håll finns tvättvätskan och bra innerpåsar.

Vinylskivor, som är ett kulturhistoriskt dokument, förtjänar ett renande bad och nya underkläder, dessutom blir det än mer njutbart att lyssna.
Det är en fråga om att förvalta sin samling och inte bara ha den.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2008/11/22 :  20:21:39  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Härligt, nu vet jag vad som gäller! Jag gillar verkligen vinylen bäst och vill gärna ta hand om mina "skitiga" plattor, ska försöka hitta alla ingredienser och laborera lite. Kanske bäst att ta en crap-skiva och prova på först innan man går på det tunga gardet :)

//Kaka

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/11/22 :  21:57:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett tips,
Prova vätskan på en ren glasskiva först, och håll den sedan mot solljus.
Det är ett enkelt test för att se om den lämnar rester.
Ipa´n jag använder till elektronik lämnar kvar en vit rest, som jag inte skulle vilja ha i skivspåren
Tror att det finns olika kvaliteer på IPA, vatten och diskmenel.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000