T O P I C R E V I E W |
Schulze |
Posted - 2008/09/26 : 10:58:16 Damm på nålen är ett elände. Tyvärr har nålar med avancerade nålslipningar en tendens att samla på sig mer damm. Det räcker inte att borsta skivan man måste bprta nålen regelbumdet med en mjuk borste också, bakifrån och fram. Det där vet alla. Men beläggningar då? Själv har jag en Audio Technica electronic stylus cleaer som tar bort beläggningar med ultraljud. Den ska väl egentligen användas tillsammans med någon vätska som löser upp beläggningen. Jag har en flaska hammal Ortofon stylus cleaner som jag inte vågar använda eftersom jag är rädd att den även mjukar upp limmet somnålen är fäst i nålarmen med. Har någon ett tips på något ofarligt man kan använda? Det här gamla knepet att skrapa av nålen med ett tändsticksplån, bakifrån förstås, vet någon om det funkar? |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
NtR |
Posted - 2008/10/02 : 15:38:15 Jag tror att de där vätskorna innehåller sprit. I stort sett punkt slut. |
Schulze |
Posted - 2008/09/26 : 17:30:55 Precis! Diamanten tar nog ingen skada men man är rädd att vrida till nålupphängningen. |
Eref |
Posted - 2008/09/26 : 15:19:12 Tändsticksplånsmetoden fungerar men jag har aldrig vågat prova den på annat än lite billigare nålar. |
Schulze |
Posted - 2008/09/26 : 14:20:09 Tack för båda tipsen. Onzow Zerodust verkar påminna om Solid state cleaner som säljs av Xtremephono i USA, en kemikalie som jag också blev nyfiken på. Clearaudios är säkert noggrant testad på Clearaudios egna pickupnålar. Ortofons gamla vätska vågar jag inte använda, det finns säkert något skäl till att de drog in den. Den tar bort beläggningar från nålen men skapar i sig själv en beläggning som drar till sig mera damm! |
Leif Eriksson |
Posted - 2008/09/26 : 13:46:30 Jag använder Clearaudios vätska, sedan ett drygt halvår, och jag har inte noterat några problem. |
bluemindboy |
Posted - 2008/09/26 : 13:43:01 Jag tänkte själv köpa Onzow Zerodust som jag fått höra är bra.
Kolla in den på vinylbutiken: http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=2712&view=yes
|