HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Damm o beläggningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/26 :  10:58:16  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Damm på nålen är ett elände. Tyvärr har nålar med avancerade nålslipningar en tendens att samla på sig mer damm. Det räcker inte att borsta skivan man måste bprta nålen regelbumdet med en mjuk borste också, bakifrån och fram. Det där vet alla.
Men beläggningar då? Själv har jag en Audio Technica electronic stylus cleaer som tar bort beläggningar med ultraljud. Den ska väl egentligen användas tillsammans med någon vätska som löser upp beläggningen. Jag har en flaska hammal Ortofon stylus cleaner som jag inte vågar använda eftersom jag är rädd att den även mjukar upp limmet somnålen är fäst i nålarmen med. Har någon ett tips på något ofarligt man kan använda? Det här gamla knepet att skrapa av nålen med ett tändsticksplån, bakifrån förstås, vet någon om det funkar?

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:43:01  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag tänkte själv köpa Onzow Zerodust som jag fått höra är bra.

Kolla in den på vinylbutiken:
http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=2712&view=yes
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:46:30  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag använder Clearaudios vätska, sedan ett drygt halvår, och jag har inte noterat några problem.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/26 :  14:20:09  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Tack för båda tipsen. Onzow Zerodust verkar påminna om Solid state cleaner som säljs av Xtremephono i USA, en kemikalie som jag också blev nyfiken på. Clearaudios är säkert noggrant testad på Clearaudios egna pickupnålar. Ortofons gamla vätska vågar jag inte använda, det finns säkert något skäl till att de drog in den. Den tar bort beläggningar från nålen men skapar i sig själv en beläggning som drar till sig mera damm!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/09/26 :  15:19:12  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Tändsticksplånsmetoden fungerar men jag har aldrig vågat prova den på annat än lite billigare nålar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/26 :  17:30:55  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Precis! Diamanten tar nog ingen skada men man är rädd att vrida till nålupphängningen.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/02 :  15:38:15  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag tror att de där vätskorna innehåller sprit. I stort sett punkt slut.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000