HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylproblem!!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
millenniumking Posted - 2008/05/29 : 14:52:59
Eftersom "chefen" inte föredrar att ha min vinylspelare där jag vill ha den, var jag och köpte en 5m förlängnings RCA kabel som jag tillfälligt tänkte dra tvärs över vardagsrumsgolvet och koppla in vid de tillfällen jag lyssnar på vinyl.

Problem:

Det uppstår ett relativt högt och irriterande ljud i högtalarna så fort jag kopplar om till phono på förstärkaren. Ett nästan vinande ljud... som någon sorts dålig mottagningsstörning på en gammal radio eller något. Man hör detta även genom musiken när man försöker avnjuta en LP....

Vad kan problemet vara?

Det är ett billigt lakritssnöre jag köpte och en Rega P2 jag kopplar till...

Borde inte vara störning från nätkablar i alla fall eftersom jag separerat alla kablar väl.

För stort motstånd?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marina Jansson Posted - 2008/05/31 : 22:15:48
quote:
Lösningen får nog helt enkelt bli att jag köper en bredare tv/stereomöbel där alla prylar får plats och som passar in i vardagsrummet i övrigt.

Så ska det låta!
millenniumking Posted - 2008/05/31 : 15:20:46
Jag sålde mitt RIAA (NAD PP2) för en månad sedan... suck... tänkte inte jag skulle behöva det igen...
ud Posted - 2008/05/31 : 12:52:01
Eller skaffa en separat RIAA och ställ bredvid spelaren
tkr Posted - 2008/05/29 : 23:10:58
Re: Byt chef:
Man bytter ikke sjef. Man oppgraderer.
mvh
millenniumking Posted - 2008/05/29 : 22:25:06
Nja... "chefen" är i huvudsak en väldigt trevlig tjej så jag behåller nog henne!

Lösningen får nog helt enkelt bli att jag köper en bredare tv/stereomöbel där alla prylar får plats och som passar in i vardagsrummet i övrigt.

Allt för musiken och husfriden!
Zombie Posted - 2008/05/29 : 21:50:02
Byt chef
pederb Posted - 2008/05/29 : 20:14:57
En lång phono kabel kan funka som en antenn, så det är möjligt att du drar in radio vågor via kabeln
gcs Posted - 2008/05/29 : 15:15:28
Du har en för lång kabel. Kabel ska vara så kort som möjligt mellan en skivspelare och phono ingången på förstärkaren. En lösning kan vara att du köper en separat riaa/phonoförstärkare som du ställer alldeles intill skivspelaren. Utgången från riaa´n är lågohmig och då går det bra att ha en flera meter lång kabel till din förstärkare. Viktig är bara att du nu kopplar in kabeln i en vanlig(Aux)högnivå ingång på din förstärkare.
tkr Posted - 2008/05/29 : 15:09:09
Hei.
Vet ikke hva slags pickup du har, men signalet fra en pickup ligger i beste fall i millivoltområdet-
Tror nok at det kan bli veldig mye som kan gå galt med en så lang ledning til RIAA, særlig hvis kabelen ikke er godt jordet og skjermet.
mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000