HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Benz Micro Low-Medium-High?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Dof Posted - 2007/11/15 : 08:20:11
Jag funderar på att investera i en Benz Ace alt. Glider II. Vilken output skall jag välja? Jag har en Musical Fidelity X-LPS/V3 RIAA.
Är skillnaden mellan ACE och Glider II värd att betala för?
Någon som vet?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
B-200 Posted - 2007/12/11 : 11:57:27
wow det inlägget ovan gillade jag verkligen.
Vilken bra förklaring av riia ljudet osv. Vad trevligt
Adagio Posted - 2007/12/11 : 11:54:03
OK vi hamnar nästan OT här men jag vill inte framstå som någon Thorenshatare, driverken har iofs stor betydelse för hur det låter men PU och RIAA har betydligt större inflytande på ljudet.
Jag är ingen auktoritet eller expert på ämnet tvärtom är mina erfarenheter begränsade i ämnet.
Snabba kommentarer ang olika produkter enl mig som följer:

PU- inga erfarenheter förutom AT95E samt Benz MCgold, Benz ACElow samt high vidare lyssnat på LPlow, Glider samt kontrapukt A.
Jag gillar Benz och kommer överens med deras ljudideal, lättkombinerade, relativt neutrala och varma i klangen.

RIAA-
#Vincent OK nybörjarRIAA, inget sticker ut, maskerar jämt över alla parametrar, men man blir inte trött i öronen iaf.
#Pro-ject Phonobox II, snäpper upp några steg i förhållande till Vicent, lite hård och grynig. OK dynamik.
#Pro-Ject Phonobox SE, nu börjar vi snacka riaasteg, fritt från oklarheter vackert mellanregister lite grynigheter i toppen samt tappar luft när musiken blir komplex eller allt för dynamisk.
#MF LPS v3, fint vackert, saknar punch i mellanregistret, lite luddigt, focuserar på musiken snarare än parametrar och detaljer.
#BlackCube se, här snackar vi 3D på hög nivå, klarhet och luftighet parat med hyglig dynamik, jag saknar dock värme och musikalisk flirtighet.
#ASR minibasis, Om man tar en Blackcube och blåser i lite värme så har man fått en ASR, mycket trevlig, musikalisk där alla parametrar finns på korrekt plats.
#Benz Lukaschek PP-1, en busig, festsugen ASR. Frustande dynamik, maffig botten, tappar aldrig andan. Toppregistret har ett skimmer av siden, min referens iaf.

Alla RIAAstegen presterar ungefär för vad dom kostar. Lista börjar vid 900kr och slutar vid 11500kr.

Adagio Posted - 2007/12/11 : 10:46:28
Faktum var att Thorens var en av de jag övevägde men sedan var det två st som hade problem med hastighets avikelse här på forumet, samt svaj. Vidare löstes inte problemen, fel på den nya motorstyrningen också. Jag kommer inte ihåg vilka två som råkade ut för det men jag drog instiktivt öronen åt mig. Sen har två bekanta thorenspelare en har en av äldre snitt med flytande upphängning vilket jag inte gillar (alla är ju olika och olika konstruktioner passar olika i olika miljöer) vidare har en polare TD2030, den är jättefin, speciellt sen han bytt ut Rega armen mot en SME V goldprint fast jag vill ha mer av något jag vet inte vad riktigt. Jag måste dit och lyssna igen nu när allt spelat ett tag, och revidera min åsikt kanske. Det vore ju sjukt annars, med den armen och numera en Benz LP samt ett Aesthetix RIAA så ska det bara låta superbra annars....
Den tidigare kombon 2030, Regaarm samt Benz glider och Lehman Blackcube se var inget kul alls, faktiskt, snacka om stelt och perfekt, lika blodfullt som en tufuburgare. Nu är jag väl lite hård här men, men.
pick-me-up Posted - 2007/12/10 : 19:52:13
Okey, Adagio!

Each to his own ...

"flera rapporter om kvalitetsproblem" har jag inte hört. Men naturligtvis får alla ha sin egen uppfattning.
Jag tycker bara att vissa märken pushas här på forumet mycket mer än vad de förtjänar.
Det står nånting om forumreglerna, men än så länge har ingen ingripit *ler*

Jag menar inte att just Kuzma hör hit, men flera andra.

Det finns flera mycket positiva tester angående Thorens. Bland annat Stereophile.
Hur som helst, jag skulle inte byta med någon i samma prisklass! Och ändå har jag bara en relativt billig RIAA. Undrar just hur den skulle låta med t.ex. Lehmann?
Adagio Posted - 2007/12/10 : 17:02:27
pick-me-up> Nej, det är nog att säga lite för mycket. De listade är de jag först kom på, Thorens får väl räknas som mfl. Men jag var inte imponerad av de jag hörde, visst sätter verket en viss grundläggande prägel på klangen men övriga delar spelar ju också in. dvs arm PU och RIAA.
Det som jag kanske har emot Thorens är mest hörsägen dvs flera rapporter om kvalitetsproblem samt att jag inte blev direkt imponerad sas. Jag har flera ggr känt med just Thorens bestyckade med från ganska avancerade till riktigt avancerade tillbehör "fan det borde låta betydligt bättre, framför allt mer musikaliskt"
Mest en känsla bara, inget att sätta fingret på.
pick-me-up Posted - 2007/12/10 : 14:48:10
Adagio!

Du har lyssnat på Thorens, men den står inte på din lista. Ska man tolka att du inte gillade hur den lät? *s*
JLN Posted - 2007/12/06 : 15:56:19
Tack så mycket för svaren. Skall blir intressant att läsa testen du skickade BoomBox.
boombox Posted - 2007/12/05 : 20:42:10
Benz Ace funkade mycket bra i en Rega RB250 arm för mig (med Lehmann Black Cube SE).

Hittade en review med Clearaudio-spelaren här http://www.highend.cz/productpages/clearaudio/testy/2004-10EmotionSatisfyAurumClassicAVGuide.pdf

B-200 Posted - 2007/12/05 : 18:41:00
Håller med Blue att det bör passa bra ihop.
Blue Posted - 2007/12/05 : 18:23:00
JLN: Prylar i den klassen som du säger lär nog matcha pickupen alldeles förträffligt. Själv har jag bara en simpel (men naggande god) Rega P3 och en Pro-Ject Phonobox SE II, och funderar ändå på en Benz Ace... I så fall snackar vi typ lika mycket pengar på spelaren som på pickupen. Enligt Kalle på ljudprodukter och flera andra kunniga jag pratat med bör det kunna bli alldeles utmärkt. Kanske är det så att mer än man tror av en vinyl-setups ljudkvaliteter beror på pickupen?
Adagio Posted - 2007/12/05 : 15:15:22
En kompis till mig har just bytt från ACE high till en Glider 2low, enl honnom ett riktigt lyft. Han har samma spelare och arm som jag men ett ASR(mycket trevligt bygge). Det var ganska stor skillnad mellan ACE low och high, men snäppet upp till glider ska enl honnom klart vara värt extrapengarna. Jag har dock siktet inställt på en Ruby low. JLN du frågar vad som skulle funka bra och det finns ju en mäng spelare/armkombinationer som är riktigt bra, det handlar mycket om vad du föredrar och vilka attribut du värdesätter.
Clearaudio
Kuzma
Nottingham analoge
Roksan
Pro-ject
Michell
Rega
Säkert några till, jag har bara haft och lyssnat till Pro-ject och Kuzma samt hört några Thorens. Jag var först inne på Clearaudio men det blev en Kuzmakombo av följande skäl: Den känns riktigt förtroendeingivande och välbyggd, no nonsense med med hög finnish. En ytters välgenomtänkt design, där de ljudmässiga parametrarna satts i första hand. Andra maskiner tycker jag i jämförelse känns som leksaker eller bond-smide (ingen nämd igen glömd), Kuzman känns mer som ett finstämt precisionsinstrument. I nämda prisklass bör tilläggas. Smaken är ju som tur är olika, det som den ene går igång på, får den andre att rysa (inte av välbehag). Själv säger jag vare sig bu eller bä för jag tycker många maskiner är fina, men plastspelare känns lite sådär i mitt hjärta i allafall.
JLN Posted - 2007/12/05 : 13:15:21
Vad jag har förstått på detta forum så är detta verkligen en riktigt bra pickup helst Low varianten.
Det jag undrar över är vilken kvalitet på skivspelaren (prisnivå) och RIAA steget (prisnivå)man bör lägga sig. Räcker det med en Clearaudio Emotion skivspelare samt tex Lehmann Black cube 2006, Clearaudio Basic plus eller Dynavector P-75 RIAA steg? Eller har ni ett bättre förslag på skivspelare med arm runt 10kkr och RIAA runt 5kkr
Adagio Posted - 2007/11/23 : 17:26:39
Det kommer inte dista pga av RIAA-PU-kombinationen iaf. Ställer du bara in PU efter konstens alla regler så kommer det garanterat låta bra.
Blue Posted - 2007/11/23 : 17:10:44
Jo fast det har ju lite betydelse ändå. När man "skruvar upp" ökar ju bruset (om än väldigt markant) och så känns det i alla fall rent subjektivt som att dynamiken blir sämre med en lägre insignal tycker. (Någon som är med på vad jag menar?).

Vad händer förresten om man kör en Ace High i MC-läge på RIAA:t? (Det är ju trots allt en MC-pickup). Får man härligt hög gain då eller ballar det ur och börjar dista?
Adagio Posted - 2007/11/23 : 13:19:15
Jag har haft en project phonbox se och kört just med ACE low, du får nog ungefär samma nivå ut, det har ju ingen praktisk betydelse iaf. Du kanske får skruva upp lite grann. Risken är väl bara att du kommer undra över hur bra det kan låta med bättre RIAAsteg om du skaffar en ACElow
Blue Posted - 2007/11/23 : 10:30:13
"Dom flesta säger ju att low är att föredra i allra flesta lägen. Klarar din riia bara MC pickup med låg utnivå så är det nog det du ska ha."

Det här med om RIIA:t "klarar" en low-MC tycker jag är intressant. Vad jag är lite osäker och nyfiken på är hur pass mycket man blir tvungen att kompromissa med gainen jämfört med om man har en högnivå-MM? Själv har jag en Pro-Ject Phomobox SE II och idag en Rega Elys (MM) som pickup. Skulle jag få samma utnivå, dvs gain, om jag t.ex. skaffade en Benz Ace Low och ställde om RIIA:t till MC?

Tacksam för svar.

: )
Adagio Posted - 2007/11/22 : 16:46:02
Va´coolt!! Om du behöver lite tipps och någon att bolla med ang armen så är det bara att du hör av dig. Kort bara, ställ in så bra som möjligt innan du häller i oljan, lägg bara en droppe i skålen där pivotspetsen ska stå. Det är lättare att se vad som händer när du ställer in utan dämpning/med lite dämpning. Sen kan du fylla på upp till strecket/markeringen och var inte för ivrig det tar en stund för den tröga oljan att stabilisera och lägga sig helt i våg. Droppa sedan i droppar gradvis och spela/lyssna. Armen är gänglig och "sladdrig" i odämpat skick, dämpar du för mycket blir den trög och låter lite tjockt. Det gäller att hitta rätt det går att ta upp små mängder olja med topps eller dyl, ska du ta bort större mängd är det bara att lyfta upp armen och torka av med torky eller något annat som inte smular av sig, undvik toapappertyp. Det går även att använda flaskan som pimpett och suga upp olja.
Dof Posted - 2007/11/21 : 20:40:45
Nu är det beställt! En Stogi-S och en ACE Low. Små julklappar till barnen i år men de har säkert förståelse för att det finns viktigare saker här i världen.
Tack för alla goda råd. Känns alltid bra att höra om andras erfarenheter. Återkommer för att få lite råd om inställningar. Skall försöka hinna med att få till en tråd om själva ombyggnadsprojektet av den gamle Thorens svarven.
gcs Posted - 2007/11/19 : 19:04:55
Jag har en MC puppa med Shibata slipning(GAS) som jag köpte på den tiden det begav sig med CD-4 vinyler. Jag vill minnas att jag mätte då på Shibatan och kom fram till att den höjde ganska mycket upp mot 20KHz. Jag har även mätt på OM 20,30 & 40 och frekvensgångsmässigt så var det inte någon större skillnad mellan 30 & 40, båda var tämligen raka men höjde litesvagt vid 20KHz. Jag använde mig av pinknoise. När jag får fart på min spelare för MC så ska jag göra om mätningen på Shibatan. En sak kan man ju lugnt säga. Så fort man byter ut sin gamla puppa mot en ny så upplever man att det blir mindre knaster och brus. Det betyder ju inte nödvändigtvis att dengamla puppan är sliten utan rent utav skitig. Jag provade att tvätta ett par MM nålar i en ultraljudstvätt. Efteråt i en lupp kunde man sedan se hur glasklara nålarna blev.
Dof Posted - 2007/11/19 : 18:34:33
Kan de vara nålen som skiljer 2M Black från OM40?
"the Black, tipped with a Shibata
nude diamond stylus, as used on their
£1,100 Jubilee."
gcs Posted - 2007/11/19 : 14:56:07
Men vad är det egentligen för skillnad mellan Ortofon 2M Black och OM40? Vet någon som också kan svara på frågan. Jag har själv en OM40 som både mäter och låter väldigt bra. Min nästa puppa ska bli en MC som jag tidigare haft flera stycken av undr åren. Jag dristade mig på biblioteket att läsa senaste Hifi-musik om MC-puppor. Jag fattade ingenting måste jag säga. Kanske det blir en Benz för jag gillar boronarmen som nålen sitter på.
Adagio Posted - 2007/11/19 : 13:47:50
Tja det är alltid svårt att välja, läs senaste Hifi&musik så kanske förvirringen blir total. Jag skulle aldrig gå tillbaka till MM, men det är ju olika för olika personer. Beroende på var i landet du bor kanske du via forumet kan få lyssna lite på olika PU och få en känsla för vad du gillar respektive inte gillar. Du köper iaf ingen dålig PU om du köper en ACE oavsett H eller L, det är det enda jag vet säkert.
Dof Posted - 2007/11/19 : 12:56:10
Jag börjar bli helsåld på denna tonarm. Har aldrig gillat Unipivot armar då de känns sladdriga och billiga. Men denna känns väl genomtänkt och vilken mekanisk kvalite! Kul att läsa din tråd Adagio. Köper man en sån så kan man ju köpa en Stabi-S när ekonomin tillåter. Fast jag börjar svikta när det gäller Benz. Har egentligen alltid föredragit MM (kanske beror på att barnen bröt nålen ibland när de va små) och när man läser HiFi World testen på nya Ortofon 2M Black så känner man sig lätt velig....
http://www.ortofon2m.com/indhold/HFW_Test_Nov07.pdf
Adagio Posted - 2007/11/19 : 09:50:54
På tex lefflers i Norrköping, dom skickar nog den om det är långt.
Armen har vanlig rega-fit tror jag det kallas så den kan absolut användas på andra spelare, den kräver dock tålamod och gärna goda råd. Instälningmöjligheterna är oändliga bla pga dämpningen, några droppar mer eller mindre gör storskilnad när den kritiska nivån uppnås, kul men man måste gilla att pilla, är man perfektionist är det kul, vi mätte alla instälningar med osiloskop och testskiva igår. Det var givande, fan så näära perfekt jag fått till vissa parametrar.
Dof Posted - 2007/11/19 : 08:00:39
Stabi-S är vansinnigt läcker och jag är övertygad om att den låter lika bra som den ser ut. Avundsjuk.......
Stogi-S ser intressant ut. Kanske vore nåt att fundera på till min Thorens. Det går säkert att fixa till.
Var finns den att köpa separat?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000