HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bias inställning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
kansas Posted - 2007/09/16 : 22:13:12
Jag undrar hur mycket skillnad denna inställning gör? Ska man alltid som skivspelartillverkaren rekommenderar köra samma värde som vikten? Är fortfarande "amatör" när det gäller skivspelare. Har precis skaffat en Rega som förhoppningsvis ska bidra till en ny musikupptäckt :)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/19 : 16:11:06
Helt klart
Zombie Posted - 2007/09/19 : 14:44:16
Hon behöver en hel del antiskating...
ztenlund Posted - 2007/09/19 : 12:16:58
Men du har ju observerat lite om den armen du har i alla fall, vilket var precis det jag avsåg.

quote:
Lilla operatant.

Hmm...
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/19 : 12:09:48
Haha. Nä, jag vet ingenting om hur skivspelare låter. Jag har bara observerat lite saker om dem. Nu ska Montserrat Caballé snurra och låta lite här. Lilla operatant.
ztenlund Posted - 2007/09/19 : 11:57:52
Ronnie:
Ok, det fungerar tydligen för en viss konstruktion och armlängd. Hur det låter kan jag dock inte svara på men det vet ju du uppenbarligen.

Zombie:
Jag tror inte att någon påstått att en tangentialarm skulle vara opåverkad av krafter, däremot påstår vi att den inte är påverkad av "skatingkraften".
Om ytterspåret träffar armen trycks den in, inte dras som är fallet med "skatingkraften". I radialarmens fall så kommer nålen att ligga tryckt mot innersidan av spåret medan den i tangentialarmens fall kommer ligga mot yttersidan av spåret. Det är en väsentlig skillnad för armen kommer aldrig att skate'a över skivan som en tangentialarm gör utan antiskating om den tappar spåret. Tar du bort spåret så stannar armen.
Zombie Posted - 2007/09/19 : 09:09:59
Jag förstår inte riktigt resonemenget att en tangentialarm flyter av sig självt i spåret, orörd av krafter. Ytterspåret "träffar" ju nålen i varje ögonblick och skjuter armen inåt. Man kan ju som motsats också hävda att spåret alltid är parallellt där nålen befinner sig och att den rör sig med spåret inåt - men hur?
Min gamla Revox B795 hade en motor som flyttade in armen så att nålen hela tiden låg mitt i spåret. Har för mig att B&O:s andra tonarm innanför den verkliga tonarmen inte bara var där för att kolla så att det inte ligger en 7" eller 12" på tallriken.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/19 : 04:07:11
Det trodde jag med om den armen, men som jag förstår det är den endast ledad (framme vid pickupen) för att motverka spänningar och resonanser i armröret.

Ska inte försöka vara mer fysiker än så, men jag kan iallafall berätta att jag inte har sett pickupen vrida sig det allra minsta när jag spelar skivor med den. Tänker man lite mer på det så inser man att pickupen inte kan vinkla sig i förhållande till armröret när man spelar en skiva, eftersom hela armen alltid kommer att vilja räta ut sig. Tror det här är en lämplig liknelse:

Kör en ledad buss genom en högersväng, släpp ratten och trampa ner kopplingen -kommer bussen räta ut sig och hamna i diket eller kommer den att förbli böjd åt höger och följa med i kurvan?
ztenlund Posted - 2007/09/19 : 03:48:28
quote:
tt det blir skräp i allmänhet vill jag inte helt självklart rakt av hålla med om, särskilt eftersom jag äger en sån arm (RS Labs RS-A1) och gärna hoppas att den är bra trots sina vilda vinkelfel.

Mjä, jag har inte beskrivit din arm. Den har vad jag förstår ett pickupskal som är rörligt just för att korrigera vinkelfel?
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/19 : 03:28:36
Zzzz. Ursäkta mig Ztenlund.. nu har jag rättat mitt inlägg för 111:e gången.

Det du beskriver på slutet där är just en rak, underhängd arm.
Att det blir skräp i allmänhet vill jag inte helt självklart rakt av hålla med om, särskilt eftersom jag äger en sån arm (RS Labs RS-A1) och gärna hoppas att den är bra trots sina vilda vinkelfel.
(Jag vet inte om den är bra eller kass, eftersom jag inte har använt den sen jag var fullständigt grön på det här).

Den går f.ö. från tvärtemot-skating via skating till tvärtemot-skating när den passerar över skivan. De har inte brytt sig om att försöka bygga nån antiskatingfunktion till den.

Eller vänta nu.. då blir ju skatingkraften noll i två punkter. Var det så med min tonarm..? Nu ska nog lilla hjärnan försöka sova istället för att klura ut det iallafall.
ztenlund Posted - 2007/09/19 : 03:12:59
Jo, det har du såklart rätt i. Jag var mest ute efter att försöka visualisera vad som gör att kraften inåt uppstår, inte att kraften skulle vara noll i någon punkt annat än för tangentialarmen. Min skiss är ju egentligen för enkel, bl a just eftersom den har raka linjer, ingen modern tonarm ser ut så (tangentialarm undantaget).

Det enda fallet en radialarm skulle ha en teoretisk chans att inte ha en/ha en låg "skatingkraft" är om både armen och pickupen är raka mot spåret, dvs nålarmen sitter som en rak förlängning av tonarmen, problemet är "bara" att det då kommer bli skräp i största allmänhet på resten av skivan.

(reservation för allmänna felaktigheter pga trötthet... )
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/19 : 02:53:07
Jag håller med om att skatingkraften förändrar sig över hela sidan, men menar att den inte nollas när vinkelfelet bli noll.
Nålens vinkel i förhållande till spåret har nog ganska pyttig inverkan på skatingkraften (möjligtvis stor om man har monterat pickupen så snett att nålen gör en bredsladd i spåret).

Det kan du konstatera, Ztenlund Bostrowski, om du tänker dig detta extrema exempel för din Ztenlunds skiss:
- En linje dras ända ner från den tänkta tonarmslagerpunkten till mitten på den där pilen
- Pickupen på denna långa tonarm tänks vara monterad så att nålarmen pekar exakt i pilens riktning, och nålen befinner sig exakt mitt på pilen
- Vinkelfelet är i den punkten noll, men armen (strecket) kommer ändå att dras mot mitten i väldig fart

Undantagsfall är tangentialare och armar med exakt rätt mått av "underhängning", vilket resulterar i skatingkraft = noll i den punkt på skivan där en 90-graders vinkel uppstår i triangeln Tallrikcentrum-Nål-Tonarmslager).
ztenlund Posted - 2007/09/19 : 01:30:28
Tänkte att vi kunde försöka visualisera lite... Det är en riktigt soppig bild men hav fantasi.



Se bl a T.A. Edisons inlägg så fattar ni vad jag försöker visa även om det eventuellt inte går så bra. Tänk åt vilket håll varje linje kommer att vilja dras om cirkeln roterar så att säga. Det är ju rätt grava överdrifter men jag åtminstone hoppas att det visar poängen.
kansas Posted - 2007/09/18 : 23:30:07
Om man har en pickup t.ex Denon DL-103 som ska ha viktinställning på 2.3 - 2.7gram. Ställer man bias:en på högsta då helt enkelt, går bara upp till 2 på min P2:a. Bara en undring :) Annars faller ju tillverkarens rekommendation att köra samma på vikt och bias
T.A. Edison Posted - 2007/09/18 : 21:30:16
Man kan också se det som att det uppstår en kraft pga av friktionen som vill "dra" i nål, PU och arm. Eftersom det finns ett överhäng, eller off-setvinkel, så vill kraften räta ut armen. Den är dock så styv att det inte sker. Det blir då en resulterande kraft som drar armen inåt. I en tangentialarm finns ingen kraft som vill räta ut armen, den är redan maximalt rak i spårriktningen. Därav ingen skatingkraft.
T.A. Edison Posted - 2007/09/18 : 21:19:04
Ronnie har rätt.
Zombie Posted - 2007/09/18 : 20:02:07
kansas: om du är osäker kan du skriva ut en trackingmall. Tror Svalander har en länk till en sådan. Följ instruktionerna så får du rätt inställning.
calle_jr Posted - 2007/09/18 : 19:49:48

Kansas;
Att ställa antiskating = nålvikt stämmer ofta hyfsat bra, men ibland inte alls. Men börja med det och gå sedan vidare med tipsen här i tråden (kolla på nålen, lyssna, testskiva).



Zombie och Ronnie;
Det verkar som om ni beskriver samma sak på två olika sätt.
Inte ovanligt att man kan beskriva en sak antingen med geometri eller mekanik.

Har aldrig hört beskrivningen utifrån overhang tidigare.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/18 : 19:17:27
kansas: Din Goldring är nog bara lite längre än Regas egna pickuper. Jag föreslår att du följer manualen.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/18 : 17:47:40
Zombie:
"Centripetalkraften drar inåt"
Hoppsan -Jag har dålig koll på fysik. Jag trodde centripetal var samma som centrifugal, och att vi därför var oense om den saken.

Kan du se att flyttandet av pennan (tonarmssubstitutet) framåt eller bakåt resulterar i att nålen dras mot skivans kant eller mot skivans mitt, och att i ett läge däremellan står helt still?
Jag menar att tangentialarmen ständigt är i motsvarande det senare läget och därför inte behöver nån antiskating, och att de andra två lägena motsvarar "överhäng" och "underhäng".
kansas Posted - 2007/09/18 : 17:14:52
På tal om framskjutet/baksjutet läge. I regas bruksanvisning står det att nålen ska vara i linje med fronthålet på huvudet. Där blir min Goldring isåfall väldigt långt bak, ska jag köra på det eller ska den fram?
Zombie Posted - 2007/09/18 : 17:12:48
Centripetalkraften drar inåt, antiskating drar utåt för att motverka centripetalkraften...
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/18 : 16:38:30
Ah. Du är inte ensam om att ha trott att antiskating motverkar centripetalkraften. Det har nog alla människor i hela världen trott innan någon pekat på vad det egentligen är. Don't fight it!

Ta bara en sån sak som att det vore det allra enklaste i hela världen att lägga till Antiskating på en tangentialarm, men ingen har nånsin gjort det.

Kika sen på åt vilket håll antiskatinganordningen drar armen, så märker du att den inte motverkar centripetalkraften.

För att enkelt fatta det här med vad overhang har med saken att göra (och det är nog här poletten börjar trilla ned):
Veva igång grammofonen
Håll änden på en penna försiktigt och låt andra änden luta mot tallriken. Notera att pennan antingen vill dra sig inåt mitten eller utåt kanten beroende på var du släpper ner änden.
Zombie Posted - 2007/09/18 : 16:18:37
Kära nån...vem har sagt att det inte uppstår friktion mellan nål och vinyl? Det enda jag sa var att den friktionen och eventuella effekter av spårmodulation är försumbar i förhållande till centripetalkraften och att centripetalkraften är det man primärt försöker motverka med antiskating. Jag vidhåller: att tro något annat är nonsens. Och vad har överhäng med saken att göra överhuvudtaget?
Överhänget är ett resultat av geometri, inte fysiska krafter.
En vanlig tonarm behöver ingen antiskating den heller, om den vrids inåt med en motor i st f av spåret självt. En tangentialarm behöver också antiskating om den inte förs inåt av en annan kraft.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/09/18 : 16:09:14
Oho. Jag vill inte bry min lilla hjärna alltför mycket med det här, men några tankar:

"Jag kan ju uppnå bra resultat både i framskjutet läge och bakskjutet läge" -Kanske kan geometrin stämma BÄTTRE i framskjutet läge, även om det är svårt att avgöra med blotta ögat.

Små vinklingar av pickupskalet i förhållande till hålen/skårorna i armen gör förstås skillnad för de här inställningarna. Vet inte om dina skruvar och din arm tillåter att pickupen ..skruvas.

Läget (framskjutet/bakskjutet) påverkar också behovet av Antiskating (Fast det kanske är jättesmå skillnader. Vet inte så noga)
Adagio Posted - 2007/09/18 : 15:50:15
Ok, för jag har en mycket bra överenstämmelse på båda kontrollpunkterna och dessutom en fin överenstämmelse med de uträckningar som finns i den där artikeln om vinkelfel här på forumet. Vad jag funderade över ett tag är det faktum att jag kan flytta PU-huset ganska många mm fram och tillbaka i de spår som utgör infästningen på PUhållaren på armen. Jag kan ju uppnå bra resultat både i framskjutet läge och bakskjutet läge. Men bäst rent lyssningsmässigt blir de längre fram, detta stämmer också bättre med de uträkningar som finns i ovan nämda artikel, alltsom oftast ser jag doch samma kombo som jag har (StogiS/StabiS/ACElow) med pun monterad ganska mycket i mitten sas.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000