T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2007/08/11 : 21:52:02 Hej!
Min Thorens TD125 har slutat fungera!
Motorns vridmoment blev svagare och svagare. Till sist la den av helt. På VE tror dom att det bara är kondingarna som torkat.
Men vet Ni någon som har erfarenhet av Thorens elektronik?
Vänligen Gubben i Kalmar |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jörgen_G |
Posted - 2008/01/08 : 20:25:15 Hmmm - jag vet inte hur det har gått för dig Gubben i Kalmar. Inte heller har jag någon erfarenhet av att få fart Thorens-skivspelare. En avlägsen släkting fick i alla fall hjälp med en Thorens hos Göran HiFi i Växjö (http://www.goranshifi.org/). Jag har ingen om vad det var för fel men det skadar väl inte att slå en signal? Växjö ligger ju inte heller allt för långt från Kalmar.
mvh/ Jörgen G |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2007/08/12 : 21:45:38
På www.vinylengine.com finns ett "libary" med all dokumentation på 125:an. En del är på engelska "en" och en del på tyska "de". Men strunt i det för Thorens manualer och serviceinstruktioner är flerspråkiga.
Det gäller att titta någon med erfarenhet av Thorens-elektronik som kan se över den. Skulle t ex. någon "okunnig" person förstöra motorn så finns det inga reservdelar. Och spelaren är "gone by west" som dom sa på västfronten. |
freann |
Posted - 2007/08/12 : 16:21:46 Jag har hittat kopplingsschemat på nätet (återkommer). Har en MkII som behöver sättas ihop och skrämmas liv i... |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2007/08/12 : 09:52:36
Tack "gcs" och "Bubbel"!
Stockholms adressen får bli ett "sista halmstrå". Jag bor i Kalmar och vill gärna att "verkstaden" ska ligga på pendlingsbart avstånd, max ca 30 mil. Men vist, det kan leda vidare till något positivt.
Ear ska jag kontakta så fort jag får lite "lugn o ro". Det fanns en kille som skrev under rubriken; "Lagermeck". Mycket inressant tråd. Det kanske var Ear.
Tusen tack"! |
Bubbel |
Posted - 2007/08/12 : 08:51:48 Ta kontakt med Ear här på forumet han har renoverat delar av sin TD 125 han kanske vet.
Anders |
gcs |
Posted - 2007/08/11 : 22:29:20 Fråga på Veteran hifi. Hos honom kan du säkert få något svar. http://www.veteranhifi.se/VHIFI/veteran_kontakt.htm |