HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 nålslipningar ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
classe Posted - 2007/05/31 : 22:19:53
nån som vet var jag hittar mer info om alla slags slipningar.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
classe Posted - 2007/06/19 : 09:31:57
med tanke på all läsning så har jag bestämt mig för att
köpa nya goldring 2300 i stället för 2200 pga nål slipningen,
hoppas jag får rätt vi får se när jag har den hemma.
classe Posted - 2007/06/02 : 10:41:33
tackar vad kvälls lektyr jag får.
eliot Posted - 2007/06/02 : 02:23:26
quote:
Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet.

Det trodde jag också men har inte heller funnit någon riktigt bra sammanställning

- Jag fann nu Needle Express FAQ med lite bilder på profiler som jag blev hänvisad till från The Microscopy of Vinyl Recordings som också innehåller en del matnyttigt

//Eliot
lennartj Posted - 2007/06/02 : 01:08:59
Hittills har resonemanget mest handlat om tvärsnittet på nålen uppifrån om man kapar den sett från ett visst spårdjup. Teoretiskt sett har ju runda och elliptiska nålar punktformig kontakt i det v-formade spåret sett framifrån.
Det intressanta med FineLine, Gyger, Van den Hul m.fl. är att man med en annan slipning sträckt ut kontaktytan sett framifrån vilket sänker trycket per ytenhet, så att man kan ha ännu kortare kontaktyta sett uppifrån.
Därmed vinner man två saker, bättre följsamhet vid höga frekvenser samt att nålen inte bara ligger an på just det spårdjup som gamla skivor slitits ut på av traditionella nålslipningar.
Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet.
eliot Posted - 2007/06/01 : 23:47:48
Superellipsen är en generallisering av ellipsen och beskrivs matematiskt med uttrycket

Om vi väljer n=2 så har vi den vanliga ellipsen som i fallet a=b=r är en cirkel med radien r.

- Om n>2 kallas ibland superellipsen för hyperellips medan den för n<2 kallas hypoellips.

Dansken Piet Hein designade ett bord som har formen av en superellips och valde då n=2,5

I figuren har man valt a=b och då blir superellipsen ett mellanting mellan en cirkel och en kvadrat men om man väljer a och b olika så får man ett mellanting mellan en ellips och en rektangel.

Mvh,
Eliot

PS.denna sidan kan man läsa:
quote:
Nålar med "E" har elliptisk nål. "HE" står för hyperellips som närmast liknar den sk Shibata-slipningen dvs den är en tunnare typ av ellips.
miaber Posted - 2007/06/01 : 21:32:44
Vad skiljer eleptisk från hypereleptisk? Bara försäljningsdravel, eller en konkret skillnad?
classe Posted - 2007/06/01 : 13:01:15
man har ett från början brunögat
därför heter det blind skita
cittroman Posted - 2007/06/01 : 10:57:31
Dom säger att ögonen är det första man blir blind på.
classe Posted - 2007/06/01 : 10:53:56
for och letade där, missade allt måste vara blind.
tackar eliot
eliot Posted - 2007/05/31 : 23:41:50

Information på vinylengine om olika patent...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000