T O P I C R E V I E W |
nin |
Posted - 2007/05/30 : 11:18:22 Ja ibland hör man olika påstående vad som är bäst. Själv så har jag alltid använt lock, men främst för det var bra att skydda skivan från damm. Men ville veta hur det var med detta så jag gjorde ett litet test. Jag koppla riaan direkt in i ljudkortet i datorn. Satt nålen i sista spåret och spelade samma låt väldigt högt med CD spelaren och spelade in med och utan lock i Audacity på max inspelningsvolym. Här är resultatet.
Med lock
Utan lock
Med lock
Utan lock
Så jag tycker detta visar rätt bra att locket hindrar ljud/vibrationer utifrån bra. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
lennartj |
Posted - 2008/02/15 : 23:26:36 Bumpar den här... hur gick det? |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/06/09 : 11:47:26 Bra tråd, Nin! Hatten av.
|
lennartj |
Posted - 2007/06/09 : 10:57:45 På 1970- och 80-talen när min experimentlusta var större och jag och de flesta i bekantskapskretsen använde verk med flytande upphängning bl.a. AR, Linn och Thorens konstaterade vi att lock gjorde mer skada än nytta för ljudåtergivningen. Det blev stående vågor under locket i övre mellanregistret, uppfällt lock var värst, helt borttaget var bäst. Dessa iakttagelser är kanske helt irrelevanta för dagens tunga, massiva och ofta ofjädrade verk. Jag ser med spänning fram emot nins kommande mätningar. |
Eref |
Posted - 2007/06/08 : 17:12:08 Intressant lennartj.! Har också hört talas om att ha högtalarna i eget rum. Enda nackdelen där förutom det obekväma är väl långa högtalarsladdar (men jag har för mig att det finns bra kablar som är väldigt billiga!) Men det viktigaste torde väl vara att hålla "nålmikrofonen" ordentligt isolerad från högtalarna. Även om nins experiment inte visar på några stora hörbara problem så ändå. Själv har jag en vinylspelare av hög klass och jag är mycket nöjd med mitt system bör jag väl säga först och främst. Men en nackdel med min fina spelare är att den saknar lock att ha på när man spelar. Så därför skulle jag kunna tänka mig att skaffa nåt häftigt ljudisolerat skåp med glasdörrar kanske. Om inte annat som en rolig tweak, borde inte bli sämre... |
nin |
Posted - 2007/06/08 : 00:51:14 Ja, jag förstår vad du menar men detta testet var ENDAST ett test vad locket gör med yttre vibrationer från högtalaren. Jag kommer testa mer saker när jag får nya motorn till spelaren. |
lennartj |
Posted - 2007/06/07 : 23:59:44 Eref, idén med skivspelaren i ett skåp är bra. PÅ 1970-talet hade en bekant ett apparatrum med ljudisolerande dörr bredvid lyssningsrummet, och fjärrstyrd elmanövrerad Decca-lyft för tonarmen. |
lennartj |
Posted - 2007/06/07 : 23:55:03 Vi tar det grundläggande från början så att förhoppningsvis alla förstår. I skivspåret ligger en pickup-nål, en gammmal relevant svensk benämning var nålmikrofon, Den påverkas förutom av skivspåret från bland ananat stom- och luft-burna vibrationer. I verklig användning förstärks nålmikrofonens utsignal, går ut i högtalarna som orsakar stom- och luft-burna vibrationer som i större eller mindre grad uppfångas av nålmikrofonen och återkopplas (förstärks igen och igen). För att verifiera att man har en valid testrigg bör man först köra med en riktigt dålig skivspelare på svajigt underlag nära en högtalare och bekräfta att man kan få komplett rundgång, så att det ylar. Inträffar inte det är återkopplingsslingan bruten, och testen blir inte relevant. Sedan ställer man den usla spelaren på bättre underlag, konstaterar förhoppningsvis att man inte kan orsaka full rundgång längre, men har färgningar, vissa toner stoppar inte i tid p.g.a. dåligt dämpade resonanser. I det här läget är det intressant att testa med nedfällt, uppfällt och helt borttaget lock. När man blivit bekant med hur bristerna ser ut och låter på en sämre spelare, blir det lättare att identifiera de mycket mindre bristerna man får med en kvalitetsspelare. |
nin |
Posted - 2007/06/07 : 21:04:21 Såklart mina mätningat är relevanta. Det är du som inte förstår dig på hur man ska tyda dom. Inte mitt fel. |
lennartj |
Posted - 2007/06/07 : 17:31:32 Var utsignalen från pickupen parallell med CD-signalen ut i högtalarna då? Om inte missar du fullständigt min poäng, du har brutit elektromekaniska återkopplade slingan, vilket gör att din mätning inte alls är relevant. |
nin |
Posted - 2007/06/07 : 17:07:33 quote: Om det inte är pickupen/skivan som alstar ljudet i högtalarna missar du ju helt den elektromekaniska återkopplingen pickup-förstärkare-högtalare-luft-(eventuellt lock)-pickup (och runt igen och igen och igen...).
Nej, jag missar inte det alls. Men om du påstår att pickupens egenljud, på kanske max 1 db, skulle återkopplas via locket och tillbaka mer än högtalarens 90 db, som visa sig vara UNDER vinylens + motorns egna brusnivå, så vetr jag inte hur du kan få till det så. |
lennartj |
Posted - 2007/06/07 : 08:08:04 nin, visst är det bra att du mäter och tydligt redovisar förutsättningarna. Din mätning visar att locket dämpar akustisk påverkan på pickupen från en annan ljudkälla. Jaha, vem hade trott något annat. Om det inte är pickupen/skivan som alstar ljudet i högtalarna missar du ju helt den elektromekaniska återkopplingen pickup-förstärkare-högtalare-luft-(eventuellt lock)-pickup (och runt igen och igen och igen...). Jag skrev bara luft i kedjan ovan, men men menar luft+stomburna vibrationer parallellt (innan någon hugger tillbaka). Tyvärr saknar jag utrustning för att själv göra denna typ av mätningar. Utan att veta misstänker jag att nins skivspelare är ganska bra, så för att påvisa relevansen i min föreslagna mätning skulle man helst låna en plastig 1980-talsskivspelare och mäta 3 fall, nedfällt, uppfällt och borttaget lock som jämförelse. |
nin |
Posted - 2007/06/03 : 16:17:00 För att visa lättare hur liten återkopplingen från högtalarna är i mitt system så spelade jag in "tystanden" mellan två låtar på en fin vinyl.
Sen så spelade jag in med nålen stilla i sista spåret och locket nere, när jag spela en CD väldigt högt (runt 95-100 db). Så här mycket påverkades min skivspelare
Det vi kan se är att bruset från vinylen + ev motorvibrationer är, i mitt system, klart högre än vad återkopplingen är när man spelar musik väldigt högt. Ska göra om testet framöver när jag fått min nya motor så får vi se om det blir bättre. Dock är det fortfarande så att återkopplingen från högtalarna inget som helst problem för mig. Det hade varit kul att testa hur det är på en spelare som Rega P3, där man inte har flytande upphängning, för se om den är mycket mer lättpåverkad. |
Pac |
Posted - 2007/06/03 : 14:13:24 Det Nin visat är att han får mindre bakgrundsbrus om han har locket nerfällt när han spelar. Men som du redan nämt nin, det är frågan om det har någon praktisk betydelse i din anläggning.
Väldigt bra tråd Nin, mycket uppskattat av mig med.
|
calle_jr |
Posted - 2007/06/03 : 10:57:52 Jag var väldigt osäker först eftersom jag inte fattade hur man skulle relatera resultatet till normal musiknivå. Men...quote: vibrationerna som mitt test visar kommer från högtalarna (som spelades HÖGT, runt 95-100 db). Vid vanlig musik så drunknar den väldigt lilla påverkan i vinylens egna brusnivå.
Osäker, som sagt
|
Eref |
Posted - 2007/06/03 : 10:36:37 Va? Jag läste tvärtom att PUn påverkades av ljudet från i detta fallet CDn. Hur är det egentligen? |
calle_jr |
Posted - 2007/06/03 : 09:43:56 quote: stänga in spelaren i ett skåp när man spelar
Hmm, nins resultat ska ju visa på att det inte har hörbar betydelse om PUn är isolerad eller oisolerad från ljud utifrån.
Eller är jag ute och cyklar?
|
Eref |
Posted - 2007/06/02 : 09:30:39 Mycket intressanta och lärorika experiment, nin. Tackar! Åtminstone mina förutfattade meningar om lock på eller av ställs lite på ända.
Börjar få fantasier om att kanske stänga in spelaren i ett skåp när man spelar. |
calle_jr |
Posted - 2007/06/02 : 09:08:51 Kanonbra nin!
Men vad är det då som gör att det låter så olika beroende på hur spelaren är uppställd? Jag tolkar det vi har sett som att ljudtryck från högtalare mot din PU knappast alls alstrar eget ljud som skulle höras ut i högtalarna. Men ponera att ljudet med lock vore i fyrfärg*), och ljudet utan lock blir i gråskala. Då skulle man inte kunna avläsa skillnader i en mätning utförd i gråskala.
Hoppas ni förstår vad jag menar
*) Jag tror inte lock av/på har så stor inverkan som underlaget plinten står på, men nu är det detta som nin har som topic, så.
|
nin |
Posted - 2007/06/02 : 02:46:21 Hej Bernt och tack för dom vänliga orden. Nej, har inte gjort några sådana tester och är tveksamt om jag kommer testa. Anledningen är att återkoppling från högtalaren till min skivspelare är så litet så det är knappast hörbatr. Ska visa varför
Såhär ser det ut när jag spelat in med lock öppet och normala skalan.
Såhär ser det ut mellan två låtar på en väldigt tyst skiva
Där ser vi en väldigt tyst skiva som ändå mellan spåren har ungefär lika mycket påverkan som mitt vibrationstest. Och då ska man tänka på två saker: *vinylen är inspelade på hälften av den inspelningsvolym som testet. Med max inspelningsvolym så skulle bruset mellan låtarna se högre ut på bilden. *vibrationerna som mitt test visar kommer från högtalarna (som spelades HÖGT, runt 95-100 db). Vid vanlig musik så drunknar den väldigt lilla påverkan i vinylens egna brusnivå. Och mellan låtarna, där det finns största chans att höras, så kommer det ju inget ljud från högtalarna som kan påverka.
Kommer såklart testa mer framöver och får jag fram mer intressant eller något som motsäger sig detta jag hittills fått fram, så kommer jag posta det. Men som jag ser det så räcker min spelare lätt att klara av yttre vibrationer. Det jag ska kolla upp mer om är vibrationer från motorn framöver.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2007/05/31 : 21:52:50 Mer sånt här! Nin, dina experimenttrådar är verkligen uppskattade. Av mig i alla fall.
Om man har lust skulle man som sagt kunna göra ett liknande test med spelaren på olika underlag och olika fötter. Kan du se hur det överförda bullret fördelar sig frekvensmässigt? |
24U |
Posted - 2007/05/31 : 17:21:19 nin
Gjorde i samband med en hel översyn av Thorens TD124 en intressant test hur mycket bakgrundsljud en skivspelare kan alstra. Verket har ju betydande roterande massa så att stanna verket för plattbytet är ju en procedur som Thorens gick runt genom att fixa en tallrikslyft, där skivan stannar på en mindre tallrik, medans den stora snurrar vidare. Gissa att det var kul att låta nålen ligga kvar nere på lyft tallrik/skiva och lyssna på den fartygsdiesel som dundrade vidare i form av gummimellanhjulet. Spännande idé Du tagit upp här helt enkelt genom att låta skivspelaren/puppan vara en mikrofon att mäta med... |
Ronnie_Ericsson |
Posted - 2007/05/31 : 02:52:39 Lattjo test, Nin!
En grej jag kom å tänka på är: stod inte din skivspelare ganska nära en bashögtalare (subwoofer?), eller får jag bara för mig det?
Kanske dämpar locket rent av vibrationerna från golvet en hel del, och inte bara tryckändringarna i luften nära pickupen.
Det vore väldigt kul... ...att se lite med/utan lock med skivspelaren stående på olika platser i rummet.
...Och att se lite foton på det hela vore lite kul. Ganska kul iallafall. Helt klart |
nin |
Posted - 2007/05/31 : 01:11:24 quote: Jag vet mycket väl vad du är ute efter men det jag menar är att skall man testa något bör man ha erfoderlig testutrustning som är förankrat i verkligheten. Testa med en spelande sidoutrustning hur skall man kunna veta vad som är rätt och fel när man har en tonarm som bara fångar upp frekvenser.
Ursäkta men nu snackar du trams Anders. VISA vart felet är eller gör eget. Jag ser inte att du har tagit dig tid och gjort ett test och jämfört och lagt upp det. Så har du inget att tillföra är dissa testet på usla grunder så kan du hålla dig från tråden.
quote: Tänk om en biltillverkare testar buller i bilarna genom att ha bilen stillasående och låter andra bilar passera under tiden man mäter, är det seriöst nä de hade nog förlorat en hel del kunder.
Ett bra bevis att du inte fattat detta. Jag undanbedjer mer av dina kommentarer tack.
quote: Förslag: Prova med ett frekvenssvep och kolla amplituden vid olika frekvenser. Släng på en handuk kanske och se om det blir ännu bättre.
Bra tips. Har faktiskt använt frekvenssvepet lite men ska göra mer utförligt test under veckan. Tackar
quote: Det är ingen dum sak Nin har provat. Min fundering var bara om det blir samma oönskade ljud när skivan snurrar,,,
Ja, det bör blir. Det som kan skilja är kanske microfonin som kanske blir lite mindre när nålen rör sig mer från skivan. Dock lär vibrationerna från högtalarna vara samma + att du har vibrationer från motorn, kanske lagret och framförallt vinylens egna brusnivå som är i många fall mycket högre än vissa av dessa återkopplingar. Ska testa lite mer när jag får min test skiva.
quote: Att testa med "tysta spåret" och en CD på hög volym är ju ett komplement till nins test och vad jag skriver här ovan, det kombinerar ju dessutom alla störkällor. Den yttre påverkan kanske dränks av vibrationerna från själva spelaren...
Kommer snart få en test skiva (hifi news) och kommer få en ny motor till skivspelaren som inte sitter i plinten, då kommer jag göra mer tester.
quote: Locket Öppet borde väll vara 100ggr värre än locket borttaget. Locket agerar ju resonanslåda
Nej, inte i mitt fall iaf. Det var väldigt liten skillnad mellan öppet lock och locket av helt. |
calle_jr |
Posted - 2007/05/30 : 23:42:16 Ja, men det beror ju på hur det fortplantar sig till PU:n. Locket skulle ju agera resonanslåda även om han lade det ute i trädgården.
Alla tre är intressanta; lock på nerfällt / locka på uppfällt / locka helt av
|
vemsom |
Posted - 2007/05/30 : 23:04:54 Locket Öppet borde väll vara 100ggr värre än locket borttaget. Locket agerar ju resonanslåda. |