T O P I C R E V I E W |
Adagio |
Posted - 2007/01/30 : 07:36:06 Är det så att man kan generalisera olika matrials klangegenskaper, ex skivtalrikar, aluminium-akryl-MDF mfl? Att olika val av matrial är av yttersta vikt, det har jag förstått, även inbördes kombinationer samt utifrån vilka principer som tillämpats vid konstruktionen av en skivspelare. Frågan är altså i huvudsak kan man höra generella skillnader i olika matrial? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Per |
Posted - 2007/02/20 : 13:04:31 Jo klart att tallrikens forms spelar in också. En helt solid metalltallrik resonerar ju på ett helt annat sätt än en som är "lättborrad" a la LP12 tex. LP12ans tallrik är ju tystnar ju iofs väldigt fort om man knäpper till den när den är placerad på sin undertallrik. |
calle_jr |
Posted - 2007/02/10 : 01:02:38 Det ska jag inte ens uttala mig om, men i så fina spelare är tallrikarna garanterat optimerade i sina respektive konstruktioner.
Det du skrev om responsspektra var intressant. Det måste väl bero på tallrikens geometri också?
|
Per |
Posted - 2007/02/09 : 12:42:26 @calle jr Hur gör man då om man har tung metalltallrik och flytande upphängning som SME och Micro Seiki? :) |
calle_jr |
Posted - 2007/02/06 : 17:51:31 Har försökt delge min uppfattning så tydligt jag kan, och även andra. Jag tar samma sak igen med ett exempel; En tung akryltallrik kan passa en solid spelare medan en lätt metalltallrik kan passa bättre på en flytande.
Hela systemets beteende vid olika delmaterial, delmassor, delstyvheter, olika former av dämpning spelar in, och konstruktioner för avledning av vibrationer måste också kartläggas. Det blir mycket mätande av många parametrar, och när man sätter ihop dem kommer man ändå få knepiga resultat. Speciellt att lyssningsjämförelser inte alls stämmer med förväntningar från mätning. Men innan dess måste man förstås veta vad man ska eftersträva.
Mycket lättare för en musikkonsument att lyssna sig fram i detta fall. Åtminstone för mig.
Varför göra det enkelt när man kan klydda till det? |
nin |
Posted - 2007/02/06 : 15:44:12 Ja, då borde Akryl vara bättre, för den bör påverkar signalen minst, lr? |
Per |
Posted - 2007/02/06 : 12:55:56 PAC har helt rätt. Akrylplasten är naturligtvis inte alls resonansfri, den har ett brett resonansspekrum men det är låg energi vid var enskild resonansfrekvens. Metall har ett smalt resonsspektrum men desto högre energiinnehåll. |
lennartj |
Posted - 2007/02/06 : 10:22:09 Om man lyfter ut en komponent ur skivspelaren och kontrollerar den enskilt kan den ha en tydlig ringning, som min ytterskivtallrik i MaZak-legering, men när den ligger på innertallriken är den stum. Då tycker jag att konstruktören har läget under kontroll. |
Pac |
Posted - 2007/02/06 : 06:58:36 Det existerar inga material som inte har resonanser. Det finns däremot mer eller mindre resonansdöda material och tekniker för att minska resonanser. Laminering, dämplimning, gummidämpare, ... Ja teknikerna skiljer sig åt, men alla har som mål att sänka de resonanta egenskaperna eftersom en fullständigt stum tallrik utan några som helst resonanser inte existerar. Den helt stumma tallriken är en utopi som man strävar efter.
Det är ofta i de minsta detaljerna som skillnaderna och ingenjörskunskapen hos de konstruerande företagen ligger.
|
nin |
Posted - 2007/02/06 : 03:34:04 Men. Om tallriken inte är med och påverkar ljudet, för att den är stum. Vad är det då för egenskaper som kan bli sämre? Det enda är ju egenskapen av att tallriken inte färgar ljudet trevligt som någon annan tallrik kan göra.
Man behöver ju inte göra saken svårare än vad det är |
calle_jr |
Posted - 2007/02/05 : 22:25:57 quote: förklara vad som skulle låta sämre med en helt "stum" tallrik?
Jag säger inte att det låter sämre med en stum tallrik. Jag säger att man missar andra viktiga egenskaper om man endast studerar detta och att man t.o.m riskerar försämra dessa om man gör tallriken onödigt stum eftersom man blir begränsad i materialval.
Jag menar också att det är en förhastad slutsats som kommer av att det är en egenskap som är lätt att mäta.
|
nin |
Posted - 2007/02/05 : 21:27:49 Varför skulle en helt "död" tallrik vara dålig på något annat? För tung? Det finns tallrikar sdom väger 20-30 kilo som folk använder. Det är bara att göra den så tunn som det behövs.
Så förklara vad som skulle låta sämre med en helt "stum" tallrik? Ja, mer än att den inte färgar ljudet dvs. |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/02/05 : 18:37:44 Helt rätt, Calle_jr! Man måste se helheten och ibland tvingas man inse att den enskilld komponentskvalite måste minskas för att vinna totalt sett.
|
calle_jr |
Posted - 2007/02/05 : 17:39:12 quote: Och därför bör ju en tallrik som ger minst resonans vara den som är bäst lämpad, lr hur
Ja, men det beror ju bland annat på vilken spelare, motor, arm och vilket fundament man har. Resonansfrekvenserna måste ju exciteras i systemet för att de ska bli skadliga.
Men, låt oss tills vidare köpa antagandet att tallriken skall vara så död som möjligt för att minimera risk för resonans i systemet.
Fråga 2: Hur vet man att det är just systemets resonans man ska minimera? Den döda tallriken är kanske/förmodligen jättedålig vad gäller andra egenskaper. Den kanske är för tung t.ex. |
nin |
Posted - 2007/02/05 : 15:36:41 Och därför bör ju en tallrik som ger minst resonans vara den som är bäst lämpad, lr hur |
Daniel |
Posted - 2007/02/05 : 14:47:38 Tack för de glada tillropen
På ett sätt sitter ju faktiskt tonarm och tallrik ihop med varandra, och borde därför resonera med varandra, om ni förstår vad jag menar? Slår man till talriken så fortplantas ju vibrationerna genom lagret, plinten/subchassit, genom tonarmsplattan till tonarmen. |
nin |
Posted - 2007/02/05 : 00:42:31 quote: Jo, men resonansproblem kommer väl bero på hur den samverkar med en specifik spelare, motor och tonarm?
Nej, ser faktiskt inte varför tonarmen skulle ha något med resonansen i tallriken alls att göra. Om du ställer en pinne brevid en sten så ändras ju inte stens resonans. Att specifika spelare skulle ändra vet jag inte heller hur man skulle få det till? Motorn däremot är ju den som kan ställa olika krav, enligt mig. Beroende på vilka vibrationer den lämnar ifrån sig så ställe det antagligen lite olika krav på tallriken. Dock är frågan, är det stora skillnader?
Men helt klart, vill man ha en tallrik som spelar med musiken, så är det bättre att bara rent lyssna. Det jag menade var om man ville ha en tallrik som inte spelade med, utan bara låt nålen hämta ljudet från skivan utan tillägg. |
calle_jr |
Posted - 2007/02/04 : 09:11:51
quote: samma matrial lär vara likadan mot vibrationer
Jo, men resonansproblem kommer väl bero på hur den samverkar med en specifik spelare, motor och tonarm?
Är spelaren flytande avkopplad eller solid, hur är spelarens stabilitet och dämpning utformad, är tallriken direkt- eller remdriven, plintens tyngd, hur arbetar motorn, centervikt, tonarmens vikt, styvhet och dämpning?
Och vad jag menar är att (när allt om tallrikens minimerade vibrationer är kartlagt), hur vet man att det är just detta som är styrande för bästa återgivning? Det är väl bara ett antagande?
Tallrikens vikt kanske styr mycket mer, lätt för vissa, tung för andra konstruktioner. Två spelare som mäter likadant på ett gäng parametrar (exvis rumble, wow, flutter) kan låta totalt olika. Vad vet jag?
Din synpunkt är intressant nin, men frustrerande nog tror jag inte det är den bästa vägen i detta fall.
|
nin |
Posted - 2007/02/04 : 04:49:57 quote: nin, har du något bra exempel där mätning och lyssningsresultat sammanfaller?, för ditt resonemang är ju ganska sunt.
Det är väl dom gamla vanliga, rör och dist mm. Vi hör ju typ 20-20 000 khz (om vi har tur), det är ett extremt litet område att höra. |
nin |
Posted - 2007/02/04 : 04:47:02 quote: Man kanske kan testa ut det material som ger minst vibrationer ihop med en viss spelare och tonarm, men varför skulle just det vara det avgörande? Det kanske låter trist och dött. Vad ska man se'n mäta?
Nja, samma matrial lär vara likadan mot vibrationer, oavsett vilken arm lr spelare du har. En sten är lika hård oavsett om du slår på den med hammare lr bomull Alltså, som jag sa, om man vill ha opåverkad ljudåtergivning. Såklart kan man välja det som påverkar ljudet så man gillar det. |
PG Jeppsson |
Posted - 2007/02/03 : 22:44:25 Daniel, ett klockrent inlägg
quote: Att lyssnar och mäta är ju i symbios med varandra. Hör du skillnad så kan du mäta den skillnaden.
nin, har du något bra exempel där mätning och lyssningsresultat sammanfaller?, för ditt resonemang är ju ganska sunt.
|
calle_jr |
Posted - 2007/02/03 : 18:44:43 quote: Huvudsaken med tallriken måste ju vara att slippa vibrationer
Man kanske kan testa ut det material som ger minst vibrationer ihop med en viss spelare och tonarm, men varför skulle just det vara det avgörande? Det kanske låter trist och dött. Vad ska man se'n mäta? För mig verkar det mer pålitligt att lyssna sig fram i detta fall.
edit: Förtydligande |
nin |
Posted - 2007/02/03 : 16:57:50 Att lyssnar och mäta är ju i symbios med varandra. Hör du skillnad så kan du mäta den skillnaden. Så då kan det förklara varför det låter olika. T ex att "matrial A" är sämre på att stoppa vibrationer, och därför påverkar signalen och vissa gillar det bättre än "matrial B" som stoppar dessa och man hör en mer ren signal. Och det gillar andra bättre. Rätt enkelt enligt mig. |
pick-me-up |
Posted - 2007/02/02 : 14:27:05 Mycket bra skrivet, Daniel!
Ingen annan kan välja komponenter till vårt eget system för alla har sina egna ljudideal etc. Sen gäller det för de allra flesta att man måste ta hänsyn till priset också. Då känns det inte så kul om någon rekommenderar en komponent som kanske kostar mer än hela anläggningen! Vad är vitsen med det? Stoltsera att man själv har minsann en extrem dyr anläggning? |
Daniel |
Posted - 2007/02/02 : 09:39:38 Ja fast jag begriper inte hur ett resonanstest av ett material skall kunna hjälpa mig att förstå hur en grammofon låter. Det är ju så många delar och material som spelar ihop.
Jag är i alla fall betydligt mer intresserad av att sitta ner och lyssna på musik än att stå i et lab och mäta. men jag respekterar helt och fullt att man tycker det är roligare att mäta och labba. Sen litar jag faktiskt helt och fullt på mina öron. Och är i ärlighetens namn inte ute efter det mest korrekta. När musiken berör mig och det är kul att lyssna på musik. När jag tillbringar mycket tid i lyssningsrummet. Då är jag glad. Ofta är det så att det mest njutbara också är det jag anser vara mest neutralt, korrekt och transparent. Men inte alltid.
jag tror också att många musikälskare förhåller sig subjektivt till sina upplevelser. Och att lyssna själv är det ända sättet att få veta vad men tycker om. Speciellt med grammofoner som kan låta så olika. Ett forum, en tidningsartikel, goda vänners sällskap eller varför inte en mätning av olika materials resonansegenskaper, kan peka en i en viss riktning. Det slutliga omdömmet måste man dock fälla själv. Tycker jag i alla fall.
Om man får lika många åsikter som det finns material så blir det ju inte så många åsikter i grammofonvärlden. Det intressanta är dock när man får en överväldigande majoritet som tycker lika. Om 90 av 100 personer tycker att akryltallrikar låter stumt och dött, så kanske det kan vara en vägledning. Men det kan ju vara så att man tillhör de 10 som gillar akryl. Därför måste man lyssna själv.
Det jag vill säga är att jag inte tror på en absolut sanning som gäller alla, och som man kan mäta sig till. Jag tror defenitivt inte att man besöker hififorum.nu för att finna sanningen, Jag tror man är här för att man har en hobby man älskar, och att man gillar att snacka med andra som delar den hobbyn. |
nin |
Posted - 2007/02/02 : 01:57:33 quote: Det är väl kul att det kan komma olika åsikter och intryck. Om alla tyckte likadant skulle det bara finnas en skivspelare.
Absolut. Men då får han som ställde frågan lika många svar som det finns matrial. Så mitt tips till han är om han verkligen vill veta vilket som ger minst resonans vidare till skivan, så får man kolla upp resonanstester på olika matrial. Annars blir det ju det vanliga "hifi svaret", lyssna själv (eftersom alla ger olika svar) |