HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Garrard SP 25 Mk 4

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
B-200 Posted - 2007/01/13 : 12:59:15
Köpte en sådan idag och tänkte renovera upp att bli en testspelare dvs man kan testa tweak MM pickuper och en massa annat kul på.

Kan inte så mycket om Garrard men det som måste fixas är PU (troligtvis rem) byte av kablage (sitter en DIN nu )

Så..spontana reaktioner?

kan inte vid detta laget ens öppna den hittar en skruvarna förutom de ovanpå och de rör jag ej (ännu)
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
B-200 Posted - 2007/01/19 : 09:56:14
tack för den informationen. Jag har den ambitionen att först fixa bort din kontakten till rca och sen sätta på en AT95E pu på den. skall sen ha den som en testspelare för att testa skivors kondition och olika tweak inget speciellt finlir, vill bara lära mig lite mer om reparation av skivspelare med automatik. Skall köpa delarna idag sen får vi se. Tack alla som hjälpt till det bugar jag för.
lennartj Posted - 2007/01/18 : 23:22:18
Har själv en SP25 MkII som jag köpte lätt beg. av en klasskompis 1969. Den var länge undanställd hos mina föräldrar, men för ett antal år sedan fick jag ett ryck att återuppväcka den som 78-varvsspelare.
Skaffade ett Ortofon OM-hus + 78-varvsnål.
Upptäckte att armen kärvade innan den nått innersta spåret (vilket är längre in på 25 cm stenkakor än på LP). När jag ändå skulle göra rent och smörja demonterade jag allt som har med automatiken att göra och satte aldrig tillbaka de komponenterna.
Jag är mycket nöjd med den som ren 78-varvsspelare, rumblet är klart lägre än jag förväntat mig.
Armen är kort och lagren har ganska hög friktion även efter rengöring så jag rekommenderar inte någon att spela spela sina bästa vinyer på en sådan.
B-200 Posted - 2007/01/14 : 16:05:16
A vad kul får löda det så snart jag hinner skall bli kul att fixa till denna Garrarden, trots att jag funderar på att ge bort den sen till en som behöver den. Får se hur bra den blir i slutet ;-P
Bubbel Posted - 2007/01/14 : 16:01:45
Skärmen är minus och den andre är plus löda fast skärmen på rca'n yttre delen och den andre på mittpinnen.

"(hur fasen kan du så mycket om garrard ;-P)"

Jag har byggt om en sådan innan plus att jag gärna skulle vilja ha en 401.

Anders
B-200 Posted - 2007/01/14 : 11:24:04
ok nu har jag kollat nu skall vi se ser den rena kopparkabeln (hur fasen kan du så mycket om garrard ;-P) får vara skyldig dig en öl. men det sitter 4 kablar ju om jag skall löda dit rca kontakter kan jag förstå det för en i rcan och en i skärmen men om jag skall löda dit en rca kabel fast på den hur skall man då koppla kabeln?

totalt nybörjarprojekt som du hör.
B-200 Posted - 2007/01/14 : 11:17:06
toppen skall undersökas
Bubbel Posted - 2007/01/14 : 11:05:36
Du har helt rätt, den tråd som sitter lödad dit som är ren koppar är minus det är bara att löda dit rca.

Anders
B-200 Posted - 2007/01/14 : 10:50:49
En fråga jag har en DI kontakt som skall bytas av RCA kontakter. DIN sitter lödad med 4 lödplatser i spelaren. Är detta 2 per RCA kontakt eller? det hade ju varit logiskt och praktiskt.
B-200 Posted - 2007/01/13 : 20:56:56
TACK, bubbel !
Bubbel Posted - 2007/01/13 : 20:24:10
Enkelt det sitter en C-clips vid axeltappen och tar du bort den så kan du ta bort tallriken (eller det är på dual 1225, hmm) den skivspelaren har mellanhjul och som sagt ingen rem. Se här http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Garrard&selected_model=SP%2025

Anders
B-200 Posted - 2007/01/13 : 17:43:26
ingen aning har ej öppnat den ännu ;-)
HLindgren Posted - 2007/01/13 : 16:51:29
Brukar inte Garrard ha mellanhjul????Inte rem....kan ha fel...inte ovanligt *s*

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000